För första gången utanför GothCon hade jag med mig en kamera till ett konvent. Dock var jag inte helt van vid att det skall tas bilder under matchen, så vissa matcher glömdes det tyvärr bort under stora perioder. Och alla korten blev inte helt lyckade heller. Men det är kanske ändå bättre än inga bilder alls.
Min senaste armé är som ni kanske känner till mina IG drop troopers. Jag spelade den på GothCon och hamnade förvånansvärt bra med den. Dock hade jag lite tur med lottningen och kompen hjälpte till en hel del. Den känns inte helt stabil som turneringslista, men jag ville ändå spela åtminstone ett konvent till med den. Eftersom det bara var 1500 på Sydcon var jag tvungen att banta ner den lite. Det gjorde jag enkelt genom att slänga ut Stormtroopers och byta ut commandsquaden mot en Lord commissar. Så listan såg till slut ut så här:
- Lord commissar med fist och carapace
- Marbo
- Veterans med flamers, heavy flamer, carapace och fist
- Veterans med grenade launchers, heavy bolter och carapace
- Veterans med meltor, plasma pistol och demolitions
- Veterans med plasmor, plasma pistol och demolitions
- 2 Sentineller med laser och HK
- 3 Valkyrior (i en squadron)
- 2 Vendettor (i en squadron)
Eftersom det inte var någon match på fredagen och första matchen inte började så tidigt på lördag bestämde sig en av Ylva-bilarna för att åka ner på lördag morgon. Det var bra! Även om jag var tvungen att gå upp samma tid som när jag jobbar var det lätt värt det att få sova i sin egen säng. Efter några timmars nördsnack och bilresa var vi framme i Malmö och hann registrera oss i lagom tid innan första matchen började.

I Göteborg är alla goa gubbar, så här har vi högkompat men dåligt väder i form av regn

I Skåne flödar däremot osten, så där har de optat solsken
Match 1
Min lista hade fått bra komp och jag skulle möta Peder Harty. Jag kände igen namnet men kunde inte riktigt placera det (jag är hysteriskt dålig på namn). Men när jag såg armén klarnade det. Det var den sjukt snygga tyranid-armén som vann best painted på GothCon. Att spela mot snygga arméer är alltid kul, så det var en bra början. Dessutom har min lista gått rätt bra mot tyranider. Han hade en tyrant, två ensamma zoanthropes, Deathleaper, outflankande warriors, en tervigon, termagaunts, hormagaunts, genestealers, en harpy och en biovore. Det såg inte så farligt ut. Missionet var quarter deployment med ett objektiv i varje deployment zone. Secondary var att ta VP från motståndarens dyraste enhet. För honom var det warriors och för mig var det valkyrior. Jag vann slaget om att välja saker och valde att börja och deployade allt utom Marbo.

Valkyriornas deployment. Tyraniderna är inte deployade ännu och jag har inte scoutmovat, men jag var tvungen att ta en bild eftersom det såg så coolt ut...

Tyranidernas deployment. Warriors och genestealers outflankar och Deathleaper gömmer sig.
Deathleaper hade tydligen skrämt upp min commissar så mycket att han numera hade Ld 7. Resten av trupperna var dock inte rädda och bestämde sig för att etablera luftherravälde. Två vendettor visade sig vara betydligt hårdare än en Harpy i dogfights och tyranidmonstret dog snabbt. Mina valkyrior körde långsamt och nådde inte riktigt fram till hormaguants med sina missilplattor. Heavy bolters och multilasrar utplånade dock halva squaden.

Den här snyggingen fick inte vara med speciellt länge...
I hans turn ett avancerar han med småcritters men resten står kvar och vaktar hans objektiv. Tervigonen föder nya småttingar som springer framåt. Biovoren försöker lobba lite skott men den skadar inte sentinellerna. I min turn två dyker Marbo upp i närheten av hans objektiv och hivar in en democharge bland alla större critters. Den misslyckas att wounda både en zoanthrope och en biovore, men tervigonen tar ett wound. Vendettorna langar in ytterligare två wounds på den och valkyriorna skjuter ut de kvarvarande hormagaunterna. Sentinellerna missar båda sina skott.

Modig Marbo
I hans turn två dyker Tyranid warriors upp från min kortsida och springer mot skydd. Småcritters avancerar men de stora sakerna vaktar objektiv. Tyranten skjuter Marbo i småbitar. I min runda skickar jag vendettorna och sentinellerna för att ta hand om warriors. Det går inte så bra. Vendettorna lyckas bara sänka två, trots att de inte får cover saves och sentinellerna missar båda sina skott. Valkyriorna skjuter ut en enhet gaunts.

Marbo's bane
I hans turn tre dyker Deathleaper upp och försöker dra ner commissarens valkyria med sina fleshhooks men misslyckas. Warriors försöker skjuta ut valkyrior men lyckas inte heller så bra. Tervigonen föder lite fler gaunts men tröttnar sedan när hon ser i vilken takt gauntsen dör ute på fälten och säger ifrån att hon inte tänker föda mer. I min runda fyra inser commassarien att han måste konfrontera sin rädsla och hoppar ut tillsammans med en flamersquad för att döda Deathleaper. Flamersarna gör två wounds, men det räcker inte. Valkyriorna skjuter ut en av de nyfödda gaunt-squadsen (har jag för mig). Vendettorna skjuter lite på warriors och dödar några. Sentinellerna missar båda sina skott. I närstridsfasen chargar commissarien och hans squad Deathleaper, men commissarien blir dödad innan han får slå. Sergeanten fistar som tur är ihjäl hjältelictorn. Efter det kommer jag inte riktigt ihåg turnsen. Det kommer in genestealers på min kortsida. Valkyriorna skjuter dem i småbitar så att bara broodlorden överlever. Han får dock smaka democharge, tre meltor och en plasma pistol. Någon gång under striden förlitar jag mig på att resten av trupperna kan ta ut den sista warriorn och skickar vendettorna för att skjuta ut hans tervigon, vilket de lyckas med. Tyranid warriorn visar sig dock vara stenhård och efter att sentinellerna har missat totalt tio skott i rad slutar dock min turn sex med att den ensamma tyranid warriorn lever. I Peders turn sex springer han fram och kontestar objektivet. Om det slutar så kommer Peder att vinna primary mission!

En osårbar tyranid warrior
Som tur är blir det en turn sju. Warriorn dör i ett moln av plasma, vendettorna avrättar hive tyranten och jag har för mig att jag lyckas döda någon zoanthrope också. Dock står ett gäng gaunts fortfarande på hans objektiv. Det innebär att Primary blir en draw. Jag vinner dock secondary eftersom mina valkyrior är oskaddat och warriorsarna är skadade (och även döda). Dessutom vinner jag med 8-0 i VP, vilket resulterar i 16-4 totalt. En kul match som blev lite väl spännande på slutet tack vare super-warriorn.
Fortsättning följer...