Så, varit borta en tid och det är väl dags att peta in den sista matchen.
Match6 - Scotland KDK/csm-stjärna, ganska standard känns det som.
Kharn + 1 lord
4 Sorkar i Cabal
20 Hundar
Cypher
3*Kultister
(Kan vara lite off i listan då det är ett tag sedan ETC)
Mission: 4 viktiga obj, lite maelstrom och lite KP. Hammer and Anvil
Obj.
Han lägger ett viktigt i ett hörn, jag speglar i motstående. Han lägger viktigt i nästa hörn, jag speglar. Sedan kommer de 2 kvarvarande mellan de viktiga. Dvs. alla obj ligger 6" från baskant längst bak i resp. deployment. Detta är ett misstag från honom iom att han spelar stjärna. Jag kan rimligen inte döda hans stjärna med annat än happy-stomps. Men iom hur han lagt obj så kommer jag som sämst drawa missionet.
Spells, han får enduracnce, invis och allt annat. Jag får en invis
Jag får deploya först, ställer ut scatterbikes och WK för att försöka gallra lite i stjärnan innan den buffas upp. Alla spiders deepar.
Han svarar med att deploya defensivt långt bak. Med kultister i reserv.
Jag väljer att gå 1a, han missar siezen. Detta är nog misstag från oss båda. Jag vill egentligen gå 2a för obj. Men han försöker sieza för att kunna rulla fram och använda cabalens puppetmaster på WKn mot mina bikes.
r1 Eldar:
Jag inser min miss i att gå etta, backar alla bikes till låångt ned i hörn bortom 36 från min WK. WKn hoppar fram och nitar 2 hundar med skytte.
r1 CSM:
Han skyfflar runt lite. Perilar på både invis och endurance. Nice nu att de viktiga sorkarna har 1w kvar.
r2 Eldar:
Letar mig så sakterliga upp. Har inte brottom, utan jag vill bara bida min tid och pottskotta på hans stjärna med guidad WK. Inte mkt händer.
r2 CSM:
Alla reserver kommer in, han är inte glad och är väldigt verbal om det. Buffar upp och håller sig på sin kant.
r3 Eldar:
Fortsätter creepa frammåt, siktar på att döda så mkt kultister som möjligt(overwhealming firepower). Placerar WK så han kan charga r4.
r3 CSM
Samma skit som förr, han dödar nån spider-enhet som plockat ett tactical. Ville inte låsa ned min hand.
Han missar dessutom invis! (eller om jag denyar den)
r4 Eldar
Han har nu ställt sig lite galet. Jag deepar spiders bakom stjärnan, springer så att invis sorken är närmast(lookoutar till endurance sork). En av dem borde jag få.
Alla modeller rushar frammåt för att göra så mkt skada som möjligt. Och WK:n skall charga.
Jag utnyttjar ETC:s lite underliga regler om h&r och ringar in en modell från hans stjärna med spiders(spiders som inte är i CC), detta gör att han inte kommer kunna springa från min WK och kommer vara låst i CC med invis WK. Dvs minst 2 stomps för mig.
Skyttet gnager ned nästan alla hundar samt hans endurance sork. Så till stompen! Jag rullar en gudomlig 3a och kan lägga plattan så att en 6a vinner mig matchen 20-0. Inga 6or... men jag kommer få chansen igen nästa runda.
r4 CSM
Han sitter i CC så inte mkt händer. Han slår ned wk:n till 1w med kharn(träffar alltid på 2+) och vänner. 2 Stomps denna gången och en 6a == vinst. Men icke.
r5 Eldar
Jag ringar in närstriden mellan WK och Stjärna med 3 enehter spiders. Ger ifs bort 3kp då han kommer döda wk, men tar det slut så vinner jag alla fina obj. WK dör i CC.
r5 CSM
Han dödar alla 3 enheter och fortsätter svära som han gjort hela matchen.
Det blir en runda 6.
r6 Eldar
Blockar bort 1 obj och contestar det andra. Sprider mig så mkt som möjligt för att minska antalat KP han kan skaffa. Skytte gör squat.
r6 CSM
Splittar upp stjärna och satsar på att det kommer ta slut, kontestar 1 obj, tar det andra(på sin sida).
Matchen tar slut. Jag vinner med 16?-4.
Aldrig mött någon som svurit så mkt som denne kille, var rätt aggresiv med. Men jävla trevlig när vi sväl spelat klart. Konstig kombination... Sa till honom efter matchen att han nog borde försöka tänka på att vara mindre verbal, vissa hanterar det läget bättre än andra.
Det konkluderar mitt ETC. Trist att ha en 0-20 i nacken, annars gick alla andra matcher bra.
Spontant så skulle jag itne vilja ändra mkt i listan. Kanske att men släpper 15 spiders och autarch för att ta in ~10 scatterbikes samt en farseer till. Listan blir lite mindre flexibel, men mkt bättre på att gå 1a mot stjärnor och dubblar mina chanser på invis.
Över lag är jag mkt nöjd med ETC, bra venu och lagom varmt för en gångs skull.
Ser fram emot kommande år!
Stort tack till alla er som följt oss, extra stort tack till er icke-spelade som kom med. Riktigt gött att sitta och tjöta på kvällarna.