Fantasia Fanatic - hösten 2009

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Hylander

Re: Fantasia Fanatic - hösten 2009

Inlägg av Hylander »

2000p okompat. Vete fasiken om jag inte måste måla ruggit mycket för att få till en sådan armé...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Nåja, listorna är möjligen något hårdare på Fanatic än på ex GothCon, men i genomsnitt är det rätt mjukt. Man behöver absolut inte spela dubbla cykelcouncils för att ha en chans till bra placeringar.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Bara om man vill komma etta. ;)

the godfather

Inlägg av the godfather »

precis.
man kan åka upp för att latcha, ha kul och träffa folk med
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

the godfather skrev:precis.
man kan åka upp för att latcha, ha kul och träffa folk med
17 termisar + Kantor = Lattja? :P

Men jo. Listorna är inte så jädra vidriga där. Åkte upp med min GC lista + 5 termosar första gången och kände mig rätt lagom.

Och innan Tobbe hinner klaga tillbaka så körde jag 10 termosar + Lysander den här gången :D

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag hade dubbla Exorcister och en Grey Knight Grand Master och ett autocannon team, men i övrigt min vanliga armé (hade mallkomp på 55)

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Tänkte skita i slagrapoort denna gång, men tänkte att folk som inte spelat i Ume kanske är nyfikna på hur det funkar där kan vara intresserade. Vore kul om fler vill haka på nästa gång. Ska försöka fokusera på skillnader, snanare än mina slag. Får se hur det går.

Min lista:
Lysander
10 Termosar med dubbla cycloner
Ironclad i Pod (med beacon)
Plasmadread i Pod
Melta-Tacticals i Pod (med beacon)
Laserkanon + Melta-Tacticals i Razor
2 * 5 Närstridsscouter i Storm
3 Scoutbikes med granatkastare
Dundereldare

Var orolig i förväg för alla killpoints i listan. Men hann inte måla upp mer för att bota det. Skulle bli skönt att inte spela med Vindicatorer för en gångs skull också. Samt se om jag nånsin skulle få termosar att funka (har dött med fler fem-manna än jag törs minnas).

Fredag:
Har planerat min målning extremt dåligt och blir sittandes hela torsdagnatten. Tågresan upp får en aning oväntad start då tågvärden säger att det är förbjudet att dricka medtagen alkohol på i kupen (tidigare har man inte fått dricka deras alkohol i kupen). Nåväl, vad är regler till för om inte att brytas.

Lördag:
Erfaren från i våras vet jag att dom har extremt potent kaffe där uppe och fyra timmar får gott räcka i sömnväg.

Poängförklaring:
Vinnaren får mellanskillnaden + 13 i Matchpoäng. Förloraren får 10 - mellanskillnaden (med noll som minimum) i matchpoäng. Vid draw får båda 10 matchpoäng.

Match 1: Joakim Engström - Eldar
Dubbla mongocouncil
3 * Miniscoring i falcar

Vi ska hålla fyra objektiv samt KPa varann. I quarters. Det går contesta ned poängen genom att helst ha scoring, alternativt ha ickescoring vid ett objektiv Fi håller (hålls genom att ha flest scoringmodeller).

Vi har under tågresan klagat på Jocke för att han ska spela Axels ETC lista. Känns inte ok att våldta dom stackars norrlänningarna bara för att dom kör okompat. Men vis av erfarenhet misstänker jag att jag får möta honom även denna resa. Och jipiii, det får jag göra, direkt :)

Tyvärr blev Jockes kamera snodd. Men det fanns en sjukt talande bild på hur jag kände över det slaget. Har dock aldrig mött mongocouncil innan, så det kändes intressant ändå på nått vis. KP lär jag inte vinna på, men om jag kan stoppa hans scoring och på nått sätt överleva med mina kan jag ha en chans på objektiven. Detta skulle bli Jockes första match med sin lista, så nån miss kunde jag ju hoppas han skulle göra.

Han börjar, och till min glädje ställer han ut sina tre falcar med scoring, utäver councils såklart. Jag ställer ut min dundereldare samt laserkanonsquad (som skydd till kanonen, då jag misstänker den är min bästa chans) så långt ned i motsatta hörnet jag bara kan. Termisar+Lys-Anders ställer sig så långt fram de kan. Resten reservar. Planen var att skjuta dangerous terrain plattor på council samt pricka hans scoringbåtar och mest bara störra council med termosar. Mina reserver får gärna stanna ute så länge som möjligt.

Klantar dock min deploy, så termosarna blir doomade och tappar 4-5 gubbar turn ett. Dom tappar rätt rejält med staying power men håller iaf fast ett council i några rundor. Dundereldaren får paja båda councils en gång innan den dör på första skottet på sig. Deepar dreadar i terräng och jagar båtar mest hela matchen med dem. Poddarna försökte jag få vid objektiv för att han skulle måsta spränga dem för att få fulla objektivpoäng. När reserverna börjar komma in kör jag även in dem så gott jag kan i terräng (hade väldigt tur med brädet). Klantar mig dock med razorbacken och kör långsamt alldeles för nära ett council. Glömmer flytta min ironclad en turn samt springer på ett hopplöst objektiv med honom nästa sista turnen. Helt enkelt började nog tröttheten komma vid det här laget och jag upptäcker fler och fler förflyttningar som görs slarvigt av mig. Får dock en scoring att fly från ett objektiv :)

Totalt dog uppemot 10 council av dangerous (och ingen av något annat, om jag minns rätt), Jocke håller två objektiv och har sprungit cirklar runt mina KP. Jag kanske hade kunnat contesta ned poängen för ett objektiv, eller fått så vi hållt ett var, men jag tror inte det. 0 - 7 => 3 - 20

Var kul match, men kändes ganska given från start.

Match 2: Håkan Schönkvist - IG
Superdupercommisaren
Dom som slår på en tabell för att veta vad dom är bra på.
Fjörtivelva chimeror
2 Storplatte AP3 russar (+ plasmakanoner)
1 Storplatte AP2 russ
Nån lobbande tank
Hästpojkar
Scoutsentinel

Vi ska hålla två objektiv samt KP. Dawn of war och night fight.

Kul att möta en för mig okänd spelare, men han hörde visst till Egges gäng, så ingen norrlänning. Jag slår att börja och efter enormt velande gör jag det. Podda ned på ett tomt slagfält är inte alltid så hett. Funderar över att deepa termosarna. Men en sketen pod med beacon på plan (ställer INTE ut tacticals framför dom plattorna) framför en meltaarme känns för riskabelt så jag traskar in med hela listan istället. Förutom stormar och scoutbikes som flankar. Redan nu känns det som jag gjort bort mig totalt och bättre blir det när han seizar mig.

Poddar dreadarna framför storplatterussarna i vad jag tror var säkra vinklar. Men vafan, när t.o.m. autokanoner kan penna dem så fanns det uppenbarligen inga säkra vinklar nånstans. Med två döda dreadar turn två känner sig plötsligt min arme sig inte så jävla ball när dom spatserar framåt. Att stormarna och biksen vägrar komma in hjälper inte heller. "Offrar" tillslut min meltapod på att stoppa platthelvetena från att döda mina termosar innan dom kan bestämma sig för att få ett bra runslag nån gång. Stormarna kommer inte på fel flanker, i fel turns och det ända som funkar är min dundereldare som rensar upp runt objektivet i hans deploy. Eftersom han inte gör en tillstymmelse till att köra fram och ta mitt objektiv (var iofs en rätt jobbig enhet i vägen får erkännas) så är iaf det säkrat. Men mina KP rinner iväg, poddar är inte skiten.

I hans sista tur står en scout och en marine på hans objektiv, han har inga troops som kan hinna dit. Men scouten dör på ett 4+ och marinen dog på ett av två 3+ (om jag minns rätt). Lysander är den enda tappra termosen kvar (med ett wound) som efter fem turns joggande ÄNTLIGEN når fram till en av russarna som antastat honom hela dagen och får ge mig det sista KPet som krävdes för att få en draw på KP. Fan va jag saknade mina vindisar... Eller vettiga tärningar.
5 - 0 => 18 - 5

Match 3: Jonas Abel - Eldar
Eldrad
Wraithlord
5 Wraithguards
Prisma
Viper
Några guards
Några jetbikes
Sen tror jag han hade varenda aspectvariant det fanns, plus exarch... Kändes iaf så. Stört mycke trupp, sjukt lite båtar.

Vi ska helt enkelt döda varandra. Enda VP uppdraget. Man fick även VP för att hålla mitten samt döda dyrast HQ.

Jag slår att börja, and I do it! Jag är dialektblind, speciellt för norrländska. Men Jonas verkar vara uppifrån. Gött, en infödd. Men näe. Han har flyttat till Götet för några månader sen och är också tillrest :)

Nu börjar jag vara rejält tramstrött. Och efter att ha rett ut var vi kom från och att vi träffats på Ylva en gång så vill jag minnas matchen såhär:

"Han ställer upp avatar & lord i fronten, prisman utom räckhåll bakom och allt bös på kanterna. Jag är snabb som vinden och hoppar in i hans kanter med världens bästa eldardödarenheter, resten står och skjuter världens bästa eldardödarvapen på håll och termosarna möter upp resterna som flyr framåt, in i döden."

Ur Jonas perspektiv var det nog mer:

"Jag ställer upp allt billigt skit tillgängligt. Nu ska vi se till att snipa ut hans dyra modeller."

I slutet är jag något bitter över att Eldrar står kvar med ett sketet wound t.o.m. efter att världens modigaste scout chargat honom och att jag inte poddade ned min tiomanna i mitten istället för att gå dit med en fem-manna som inte alls kunde hantera lorden. Men helt säker på att jag tokvunnit. Tänk va desillusionerad man kan bli ibland, men lätt den roligaste matchen för helgen, ska dock tilläggas att alla var roliga! :)
2 - 0 => 15 - 8

Kväll:
Bytte sovlokal då vi visa av sömnbrist under vårens Fanatic då vi sov i Fusk's föreningslokal. Massa snarkare i ett rum, folk som knappade på datorer samt pratade och målade i rummet bredvid. Istället skulle vi sova hos en polare till Utter. Inte heller den bästa iden. Jag borde tänkt på vilka som följde med dit. Samt frågat om dom hade hund. Givetvis blir jag tokallergisk och hålls vaken av fyllon halva natten. Men mången sjuka youtubeklipp fick jag se iaf :)

Match 4: Robert Lindberg - Space Wolves
Nåt megaHQ med massa vargar och massa cycloner och extra allt.
MegaHQ med massa cycloner och extra allt.
4 scoring av blandat bös
scouter
Ven dread i Pod

Vi ska hålla 2 objektiv och ta killpoints, i quarter.

Yey, min första, och enda infödda på hela turneringen. Vi har ett gigantiskt hus i mitten av planen och han ska börja. Jag kommer omöjligt att få fram mina termosar i gröten och resten av armen skulle självdö av hans cycloneld + miljarders med attacker. Misstänker det blir ett slag om KP, som jag kommer förlora och inte ens chans att nån tar den andres objektiv (han har allt gåendes). Planen blir, igen, att reserva i princip allt och hoppas det kommer in sent för att sedan boosta fram och iaf contesta hans objektiv. Helst utan att ge bort massa KP, men mina poddar avbröt den planen. Han försöker med sin dread, scouter och ett HQ irritera bakom "mitt" hus, men skräms iväg av termosar. Jag försöker med mina poddar att komma åt hans objektiv, men scatter gör hela projektet till årets sämsta tetris. Resten av matchen går mest ut på att se han plocka gratis KP av mina förvirrade dreadar och poddar. Trevlig spelare, men tyvärr väldigt ospännande match. Han vinner gigantiskt på KP.
0 - 3 => 7 - 16

Match 5: Pontus Andersson - CSM
Abbadon
Flygande prins med Lash
Raider
Vindicator
4 enheter plaugemarines
2 enheter demoner
tre rhinos

Vi ska hålla fyra objektiv och ta KP.

Jag och Pontus har möts rätt många ggr nu, och det var skönt att kunna säga jag inte körde vindisar för en gångs skull. Även om dom varit väldigt najs att ha just då. Och givetvis skulle Lysander och Abbadon mötas. Har för mig jag fick börja. Gör så mongo uppställning jag bara kan med temosarna för att skydda dem mot lash + vindicator ifall jag inte dödar vindicatorn. Dock innebar det att Abbadon troligen skulle få en charge, men det kändes mindre farligt. Passar även på att bryta mot all vett och etikett genom att podda en tom pod framför hans raider plus anhang. Dreaden i hade hittat en snabbare taxi :P Så starta hatet mot mig ;)

Vindisen dör av cycloneld, prinsen tar t.o.m. ett wound från en "ta dangerous"-platta från dundereldaren, en rhino blir immobiliserad samt hans demoner har tagit med smörknivarna till fighten. Tror inte jag missar en scatter på hela slaget och mina meltor träffar varenda skott. Megaslaget i mitten mellan prins+Abbadon och Lysander+Termosar, som Lysander vann avgjorde i ganska stor grad vem av oss som skulle kunna skrämma iväg Fi från objektiven. Tyvärr något tärningsavgjord match.
9 - 1 = 21 - 2

Munbajs:
Oj, blev ju inte alls kort och lättläst det här... Jaja, hoppas nån kanske förstod poängsystemet och vikten av att INTE ha massa KP i listan iaf... Gah, finns inte en chans att jag själv skulle läst den här rapporten.

Bara Jocke som lyckades döda Lysander för övrigt. Att han och termosarna var bra point deniel ska jag inte förneka. Men jag borde kört agressivare, i många fall, med dem.

egge

Inlägg av egge »

Ligger sjuk hemma så jag kan ta och skriva rapport nu.

Överlag så var turneringen bra och trevlig. Lokalen var väldigt fin och det var kul med annorlunda upplägg på en turnering. Poängsystemet funkade bra men var lite krångligt att förstå i början.

Min lista var klart upptuffad med totalt 6 monster vara endast 1 med 2+ sv. Normalt skulle jag nog tyckt att 4 monster var helt ok på 2000 pts men då hade det blivit galet mycket smått och att spela det på 3 timmar hade blivit tufft...

Vi hyrde bil för en weekend. Någon galet stor kombi för 1200 spänn och fria mil och på 4 per så resulterade det i att resan kostade ungefär 1000 spänn/pers. Vi var också tre förare och det räckte gott och väl. Det hade gått på två förare men hade varit lite jobbigare.

Match 1. BA. Dante och Corbulo (stavning?)
Man skall ta 4 objektiv under quarter uppsättning. Han är lite oerfaren och avancerar lite smått med sin armé för att få charge nästa runda med sin land raider och de DC:na som fanns i. Han chargar med dem och dödar 2 enheter gaunts och en zoanthrope. mina nids käkar upp dem och dödar resten i hans armé rätt snabbt. Jag tar alla objektiv och får mest KP så det blir en gigantisk storvinst på 25 poäng.

Höjdpunkter:
*Att han flyttade fram land raidern in i min armé för att charga gaunts. Givetvis dödade han nästan 200 poäng men när det bara är smågaunts (och en enhet without numbers) så var det helt ok för mig att bli av med hans bästa närstridsenhet. Jag tror att hans armé var den snällaste på turneringen dock. Väldigt ooptad.
*Dante klarar 7/8 invul saves när hive tyranten är i närstrid med han. Han håller på och döda henne med sitt power weapon.

Match 2. Marneus Calgar och 10 termisar och 2 vindicators.
En kid som vunnit med samma poäng som jag innan. Jag känner att det var väldigt tur med lottningen på ett dawn of war uppdrag där man endast skall ta 2 objektiv. Jag ställer upp lilla enheten (without numbers) gaunts och en stor termagaunt enhet samt dakka mamman. Han har valt första rundan och börjar. Han kör in och han får lära sig tre saker: Night fight första rundan gäller. Nej, night fight är bara 2T6*3 tum inte tre. vindicators skjuter inte barrage så jag får visst skydd om du skjuter igenom mina enheter.

Mina nids rör sig framåt en runda och hans armé gör likadant. Han flyttar sina termosar bakom landraidern vilket gör att de oftast inte ser de saftigare enheterna. Sedan spränger en zoanthrope land raidern och Calgar, en psyker och en enhet marines hoppar ut. Jag blir lite fundersam hur jag skall göra för att döda Calgar men använder mig av Hive tyranten (Hiv tyrant, säger pojken. Vad kallas den andra då? AIDS-tyrant?) som kan göra dubbla wounds i närstrid. Marneus överlever en runda och får slå en gång och tyranten överlever precis. Nästa runda dör Calgar. Och i praktiken hela hans armé.

Höjdpunkter:
*Att det var någon spelare som kände kiden på bordet bredvid vilket ledde till en regelfråga pojken hade fel på så hjälpte han oss istället för att jag skulle stå och argumentera.
*Zoanthrope sköt faktiskt ned land raidern.

Match 3. Witch hunters. 2 exorcister, land raider.
Första av mina tre gnäll matcher. Jag sätter upp först och bara det var nog dumt. Men jag ville ha första rundan. Han sätter upp sin armé i ena hörnet och majoriteten i reserv. Vilket var ungefär det jag räknade med då det är klart värst mot Nids att göra så. Min första runda består av att gå emot dem och skjuta men missar allt. jag sätter mig ned och tittar på när en fex försvinner och en är nästan död. Är väldigt bitter för det känns som att jag inte har någon chans. Runda tre vänder det dock. Stealers kommer in och spränger en exorcist och Pär flyttar in sina reserver fel vilket gör att jag kan charga lite bättre utan att bli counter-chargad nästa runda. 40 man guardsmen som sköt på hormagaunts dödade 4 st och blir sedan chargade av dem och de måste slå Ld med massa minus. Jag tror det stora problemet var pentinent engines inkomst för nära av mina armé. En flygande tyrant kunde då komma in i striden igen.

Men det hjälper inte då land raidern kör fram och ställer sig i mitten på objektivet så jag inte kan hålla det.

Jag trodde det skulle bli 10-10 men på hemvägen blev jag visad att det blev 14-9 till mig. Vilket betyder att jag måste fått poäng för att jag vann eller något. Vilket jag tycker är fel för om vi gick efter uppdraget skulle det blivit tio lika.

Överlag den gnälligaste matchen jag spelat på länge. Första halvan stod jag för allt och andra halvan tog Pär över. Vi kom överens om en bra term för matchen för att ändå få lite positivism i det hela: Tufft.

Ber om ursäkt för mitt gnäll, Pelle. nästa gång (med tanke på att vi möts på 75% av turneringarna jag spelar på så lär det hända igen) så skall jag vara helt ultra-snällt-mega-trevlig.

2 Saker som jag undrar dock. Pelle blev förvånad över att en terrängbit som tyranten ställde sig på som var impassable (jättehög kulle) och slog dangerous test för att stå där uppe med sina vingar. Är det många som spelar så att inget får ställa sig så på impassable terrängbitar? Jag har för mig att det står att det är ok i regelboken men om folk inte spelar så bör jag ändra åsikt, kanske.

Sedan undrar jag lite över det här med att flytta över kullar. Att man mäter räckvidd i 3D vet jag på skjutvapen men hur är det med movement? Tänkte en 1,5" brant kulle. Mäter ni movement i 2D eller 3D? Då krävs det att man mäter fram till kullen, upp för den, och sedan efter det framåt. Hur skall det vara? Man kan givetvis komma överens med motståndaren innan matchen (vilket jag kommer fokusera mer på) men vad är vanligast?

Match 4. Tobmeisters Pedro Marines.
17 termosar, alla +1 A. 9 krakgrenades och 1 laser per runda.

Quarters och ta två objektiv.
Tobbe gömmer sin whirlwind bakom area terräng som blockar LOS och sätter sin devestator enhet framme i kanten på terrängen. 10 Termosar innehar den ena vägen till hans quarter och 7 termosar med librarian och 3 attack bikes på den andra vägen in. Mitten avgränsades av en impassable terrängbit. Han flankar hårt med en enhet scouts vilket kommer visa sig vara rätt bra.

Jag sätter ut standard. Hälften av varje enhet gaunts i area terräng, Dakka-fexen och tyranten på 10 termosar flanken tillsammans med min 5 wounds venom cannon/närstridsfex och en enhet termagaunts. På den andra får det bli två ordnance fexar och flygande tyrant. Samt att det mesta smått skall gå där. Vi börjar med det roliga då.

Han siezar. Doh! Men misslyckas med att döda något monster första rundan. I min runda förbereder jag för att hoppa fram med min tyrant mot biksen vilka hinner göra två wounds på henne innan hon dödar dem i närstrid och sedan blir dödad av assault termosar (fast hon tog någon av dem också). Jag skjuter på termosarna i huvudsak med mina smått och gott och lyckas minska ned dem sakta men säkert. Outflank stealers kommer in och dödar whirlwind men dör när de sedan skall charga 5 devestators (de hinner inte ens slå!).

Mot slutet av spelet så börjar det bli tufft. 10 termosar (8 nu, tror jag) blir täckta av termagauntsen och kan därför inte gå in på min sida och de väljer att skjuta på annat mål. På andra flanken så står 3 assault marines, pedro och en librarian. Jag funderade på att charga allt på 10 termosar men bestämmer mig för att döda pedro och de enheterna. Jag chargar med 2 fexar, hormagaunts och stealers (och en spinegaunt som inte ville dö och komma in igen med sina kompisar) och lyckas döda det mesta. Pedro dör och kvar står endast en librarian med Ld9 och stubborn som egentligen bara vill fly. Han klarar sitt Ld.

På andra flanken chargar jag snyggt med min närstridsfex och termagauntsen mot de tio termosarna. Termagauntsen binder upp alla power fists utom en och de drar faktiskt ned en fex likväl som att fexen dödar två termosar vilket gör att termosarna vinner striden med 3. Fexen tar ett wound och kommer alltså antagligen får slå nästa runda igen och termosarna är uppbundna. Jag är väldigt stolt över hur bra den rundans charger funkade.

I slutet försöker en fex springa fram och contesta hans objektiv (min dumma, odödliga spinegaunt tog mitt objektiv ändå) men får två wounds från missile launchers och sedan skjuter de #¤&& scouterna ner honom med rending och sin krak missile. Dock så kommer mina hormagaunts och stealers fria i rätt runda efter att de chargar de 4 sista termosarna (10 manna enheten) och en stealer springer fram och lägger sig vid objektivet så det blir en poäng till Tobbe för det istället för 5. Tror det blev 14-9.

1 Cool sak: att jag fick in chargerna mot termosarna så perfekt att allt jag ville funka gjorde ungefär så som det skulle. Den enda gång min venom cannon fex/närstridfex funkade som den skulle.

2. Besvikelse. Jag glömmer slå in mina outflank stealers och frågar tobbe om han vill att jag skall slå eller inte. Han säger gör det och de dödar whirlwinden.
Tobbe slår saves för sin devestator squad. 2 st. "Vanliga marines", säger han och slår. Båda misslyckas och när han plockar bort förluster så förlorar han coherency på sin enhet. Jag låter inte honom ta bort andra förluster än de som han slagit för.

Någon som märker skillnad på spelstil? Tobbe lät nog allt slippa igenom och detta är ett av skälen till att jag proppsar på sportsmanship. Sådant skall belönas.

Match 4 Max
3 exorcister till. 2+ sv bitch och callidus.

Jag sätter upp bra och han kan endast flytta en stealerenhet bakåt vilket inte påverkar så jätte mycket. Jag försöker sätta upp mina monster så att så många får saves som möjligt och det funkar rätt bra. Warriors ställer sig så att första monstret får cover. Max ena daemonhost hamnar framför min armé och chargar termagaunts och binder upp dem ett bra tag tills. den andra hamnar 10" längre bort vilket ger mig en liten charge boost. I efterhand skulle jag chargat så jag fått stå i närstrid en runda till. Hade kunnat rädda mig lite bättre. Jag tror det hade faktiskt kunnat göra en hel del...

Så fortsätter det. Jag springer rakt fram mot Max och han försöker binda upp mig och skjuta på mina monster utan cover. Hans 2+ bitch förlorar otroligt nog en strid och flyr vilket gör att när max då hoppar ut ur sina bilar så mosar han nästan hela min armé. Vi blir lite stressade i slutet och Max erbjuder sig att det tar slut runda 5. Jag vill gärna inte det (hatar avbrutna matcher) och tror att det går åtminstone lika bra ändå. Vilket det visserligen inte gör. När vi stressar som galningar så springer Max tillbaka med en enhet och en ordnance skjuter på dem och han misslyckas med _alla_ 8 saves! Likaså hade jag några rundor innan skjutit med en venom cannon och slagit 2*6 på att träffa. 2*6 för att gå igenom och 2*6 för att se vad som händer på glancing tabellen. All min tur rädda matchen så att det blir 9-14 till Max (Kill points) och ingen tar något objektiv. Hade vi slutat runda 5 så hade det blivit min vinst på samma nivå.

Coola saker: Callidusen utstår massa småkritters skytte och till slut använder jag en zoanthrope och instan-dödar henne istället.
2 Skott venom cannon som båda slog 3 sexor.
Max uber bitch flyr.
Witch hunters är sjukt jobbiga med sina exorcister men man är lite mer rädd för dem än vad man behöver.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

egge skrev:2 Saker som jag undrar dock. Pelle blev förvånad över att en terrängbit som tyranten ställde sig på som var impassable (jättehög kulle) och slog dangerous test för att stå där uppe med sina vingar. Är det många som spelar så att inget får ställa sig så på impassable terrängbitar? Jag har för mig att det står att det är ok i regelboken men om folk inte spelar så bör jag ändra åsikt, kanske.
Du spelar rätt, s 51-52 för Jump Infantry och Jet Bikes, s71 för Skimmers.
egge skrev:Sedan undrar jag lite över det här med att flytta över kullar. Att man mäter räckvidd i 3D vet jag på skjutvapen men hur är det med movement? Tänkte en 1,5" brant kulle. Mäter ni movement i 2D eller 3D? Då krävs det att man mäter fram till kullen, upp för den, och sedan efter det framåt. Hur skall det vara? Man kan givetvis komma överens med motståndaren innan matchen (vilket jag kommer fokusera mer på) men vad är vanligast?
Oklart hur det ska spelas "egentligen", antagligen att man mäter i 3D den sträcka man faktiskt går, men SweFAQ:en har sagt att man gör som i 4th, alltså att man kan göra hela sin förflyttning horisontellt, och dessutom lika mycket i vertikalled.

Delirium

Inlägg av Delirium »

Anledningen till att Sverige-FAQ:en ruleade (härligt ord) där var att det helt enkelt inte står i regelboken hur man ska flytta i höjdled förutom där man definierat en terrängbit som ruin. Att många spelade så i början även med all annan terräng är kanske inte förvånande men har inget stöd i regelboken. Det har förvisso inte 4th-förflyttningen heller, men om det ändå är en slantsingling är det bättre att köra fjärde eftersom det är mycket enklare. Dock bör det givetvis diskuteras i början på en turnering där faq:en inte gäller, eller där man misstänker att alla inte känner till vad som står i den.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar