Olof Svensson SM [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Olof Svensson SM [KLAR]

Inlägg av refabricated »

Lika bra att börja knattra lite på detta redan nu(har lite tråkigt).

Min lista
Jag kommer spela tau. Det var länge sedan jag pillade på de figgarna(Lincon2013). Tror egentligen inte att tau är en av de starkaste codexarna, men när man kan lägga till deras cp-formation och en voidshield så börjar det hända saker.
Tankhunter på 2 bredsido och en riptide, utöver det som batman ger. Fordon med av mindre än av13 kommer inte ha det lätt. En stor anledning till att jag valde detta var att jag trodde det skulle komma mer eldars till SM, serpents har det svårt mot massa tankjagande s7. Nu får vi se hur det går med den saken.

Voiden var ganska självskriven när jag inte är mobil nog att reserva en massa eller gömma mig och hoppa fram och skjuta. Den är vansinnigt bra mot grav-listor. Ta Hylanders podmonster som exempel, vad händer om han flunkar med plasman och inte knäcker skölden? 30 gravskott som inte gör ett skit. Mumma! DE har det inte heller helt ball mot den med sina giftskott.
Mkt värde för 100pts.

Nu blev listan lite av ett sista-minutenbygge så jag är inte helt nöjd. Jag skulle väldigt gärna bytt en targetlock per bredsida mot intercept(tack Samuel för påpekande, fan att jag inte kom ihåg det. Vi pratade ju om det...). Vidare så vill jag gärna ha in den sista sniper dronen...
Saker som jag e mkt nöjd med är mina 18 markerlights. Dessa gör att typ hela armen prickar på 2+ med tankhunter och ignore cover. Kul va?

Spelmässigt så är planen ganska enkel, ställ upp och skjut som fan. Går jag etta är det guld, går jag 2:a så hoppas jag skölden tar det värsta.

Vad är jag rädd för?
- Hylanders smuts är jobbigt. Såååååå mkt ap2...
- Papa D, som med alla trollarlistor. Sätter han sina spells och undviker att ha otur så blir det jobbigt.
- Trögers knäktar, jag borde typ banka igenom en per runda om jag skjuter i front med deras sköldar. Men marginaler finns knappt. Är han dum och låter mig skjuta i sida så bli det party

Generella tankar kring missions osv
Multiple linebreak är typ hopplös för mig. Likaså kommer det bli svårt att ta massa tactical obj. Tau är så immobila(detta gör dem imo till en rätt kass codex(någonstans i mitten om man nu måste gradera)). Men alla "håll denna i slutet"-missions kommer nog kunna gå fint.

Spådommar om turneringen
Massa dommar-insatser kring voidshielden. Den e bara kass skriven(varför stronghold? varför?)
Jag kommer gå bra, men vinner jag så blir det tajt som fn.
Vem vinner hela rasket? Lilleper ligger nog bra till. Men får jag börja i rätt matcher så kan vad som helst hända.

Återkommer om en vecka med rapporter från alla matcher! Nu skall jag försöka få till att spela iaf en riktig match innan fredag.
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 15 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av DHettNeck »

Det ska bli riktigt spännande det här :)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Flogger »

Det ska bli riktigt spännande faktiskt!

Jag hoppas kunna dodga:

Olof, seriöst, vad skjuter du? 200-300 skott i rundan? Knappt så 2+ med reroll hjälper, och 3+ med reroll på ettor går inte att avancera med.
Tröger, tre knektar kan vara riktigt otäckt, behöver ha psychic tärningarna på min sida
PapaD, så många sköldar är obehagligt om jag inte får börja, måste upp i luften och få upp invis och grimoire innan han får panga.


Tror Lilleper kan ha en bra chans att ta hem pokalen, likaså du Olof, men även Hylanders lista är ruskigt bra i dessa missions, särskilt multiple linebreaker och timed objective.

Detta är i alla fall ett ruggigt spännande SM då det känns som alla har smådåliga matchups lite här och var, vem dodgar vem? :roll:
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av refabricated »

Kan väl posta här med...

Lite förberedelser inför SM:
Bild

Har aldrig spelat med voidshield innan... Lika bra att sätta igång och fundera på hur man skall placera den.
De raka linjerna är de olika deploymentzonerna. Cirkeln är omkretsen på min void shields effektyta.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Pappersbåt
Inlägg: 219
Blev medlem: 26 mar 2012, 19:20
Ort: Halmstad

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Pappersbåt »

Vågar du avslöja några tankar och taktiker kring placering m.m.? :)
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.

orgasmatron
Inlägg: 202
Blev medlem: 08 mar 2011, 08:42

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av orgasmatron »

Get a life... :D

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Desertlord »

orgasmatron skrev:Get a life... :D
Nej,

Visst att det kan verka småaktigt men det är därför Olof är en av de bästa på 40k.

Mycket han skriver är bra och för alla som inte spelar så mycket kan lära sig en hel del.

Kör på bara Olof..
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Gonka Koff »

Själv har jag legat på vardagsrumsgolvet och testspelat i timmar mot teskedar (som skulle föreställa Axels dubbla seercouncil). Lärde mig faktiskt väldigt mycket om hur jag skulle spela mot den monsterlistan. Nu var ju det här länge sedan, tidig 5th ed, och då var jag ju ung och så, bara 35+...

Ärligt talat så borde jag hålla på mer med solospelande, det ger väldigt mycket kunskap och precision. Har man bra koll på spelet men inte så bra koll på sin nya armé, så är solospel ett mycket effektivare sätt att bli bra på än att lira med en polare. Riktiga motståndare behövs också förstås, men om jag skulle satsa hårt på att bli duktigare skulle jag nog lägga ner lika mycket tid på att spela själv som på riktiga matcher.

Nåt som lämpar sig att lära sig vid solospel är att hitta på backuper och "escape-plans" vid de situationer där nåt inte går som planerat. I en riktig match är det liksom redan försent, och det är bara att hasta vidare, man hinner sällan tänka efter om hur man kunde positionerat sig för att minimera katastrofen. Spelar man mot sig själv kan man backa nån tur, flytta om enheter och testa om och om igen tills man hittat den bästa vägen.

Synd bara att jag tycker det är så tråkigt... ;) det är ju mycket roligare att räkna armélistor!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av refabricated »

@Solospel
Solospel e nice om man funderar på hur man skall hantera en specifik lista/situation. Visst kan man be en polare spela en viss lista, men då kommer det ta 3h att genomföra testet och det kommer inte garantera att just det du ville prova händer. Man kan sieza, inte få spells, missa osannolika leaderships osv. Visst det är en del i spelet osv. Men det var inte det jag ville testa :)

@placering av Voiden
Tror jag kommer vara så ful att jag håller på mina tankar om den. Spioner finns överallt i denna värld :)
Men en del saker e ju uppenbara, som vad som inte får hända. T.ex. FI får inte gate:a eller podda innanför skölden mm. Då kan det vara bra att ha kollat lite hur mkt av bubblan jag vill placera i impassable/utanför bordet samt hur mkt jag vill skall sträcka sig utanför min deployment zon.

Att inte behöva tänka ut detta medan jag deployar kommer spara in minst 15min i de 2 första matcherna i helgen.
Imo, skall man spela ngt nytt så får man allt tänka igenom hur man skall spela det, annars blir det troligen tidsnöd.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Gullberg
Inlägg: 211
Blev medlem: 07 nov 2012, 10:52

Re: Olof Svensson SM

Inlägg av Gullberg »

Älskar dina små texter och de får en att tänka över sitt eget spel och vad man kan göra för att förbättra det.
Kan inte du och öven gonka förklara mer hur ni tänker kring solospel och vad ni försöker träna på när ni solospelar
å det vänligaste
Gullberg

Skriv svar