Olof på ETC [KLAR]

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Olof på ETC [KLAR]

Inlägg av refabricated »

Sitter på tåg på g hem efter semster i norrland nu(Örebro). Så det känns som ett bra tillfälle att skriva mite om min etc upplevelse. Har bara en telefon till förfogande så den kommer kanske lite lustiga punkter mm här och där men det får ni leva med.

Jag spelade som bekant mina dum-i-huvet-spindlar tack vare Jony som lånat ut typ 30st till. Stort tack! Tänkte börja med en lite inblick i min lista och sedan gå igenom matcherna.
En del av er har spelat mot mig och känner kanske redan till det mesta som jag gör med listan. Jag kan ärligt säga att den är det mest brutna jag någonsin spelat, värre än gamla jetseers, beastpack, gunline tau när de var som jävligast, allt. Anledningen till detta är att alla misstag jag gör och som otur skapar förlåts nästan direkt. Detta iom att jag först hoppar långt utan diff eller dangerous, sedan skjuter och eller springer jag och där efter assaulthoppar jag. Flu kar skytte så pringer och hoppar jag iväg från chsrge, dödar jag modeller så coherrency bryts så springer jag emellan och klyver enhetrr så du inte i din runda kan komma i coherrecy - > du tappar en runda med enheten osv osv. Lägg sedan till att jag aldrig bryter och har h&r. Iom att jag aldrig bryter kan jag lätt charga pushiga enheter och veta att jag låser ned dem en runda för att sedan h&r:a. Det är såååå lätt att kontrollera spelet med denna listan.
Vidare så träffar och woundar jag typ allt på 2or.
Att du sedan typ i te kan skjuta på mig gör knappast saken sämre, men den stora vinsten är kontrollen man får. Osten ligger i antalet enheter, 4-5 enheter är bra, 8+ så är det cp.
Hur tror jag man kan vinna mot dem? Demoner är ett altenativ eftersom stormen kommer gnaga av lite modeller här och där, en annan sak jag funderat på är ngt så oortodoxt som i splashade power weapons. Saken är den att man måste charga dem med mindre billiga enheter för stt hitta nån form av effektivt motmedel. En slägga är inte bra på att döda flugor, använd flugsmällan. Iom att jag har 10 enheter så blir jag typ glad om din 300pts+ enhet försöker jag efter en av mina 100pts enheter. Det kan aldrig bli bra equity. En liten billig enhet wychar med agonizer är däremot inte helt fel... Kort, vill man döda spindlar så måste man bryta metat. Kanske det som gör listan så stark. Det som e bra mot spindlar suger mot allt annat. Saker med riktigt högt init är åsså bra.

Lite flummigt ovan, kanske lättare om folk frågar och jag svarar.

To be continued...
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 8 gånger.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Olof på ETC

Inlägg av Elevatorlake »

Örebro ligger väl inte i norrland? :)

I övrigt intressant läsning :)

Hur fick du idén till listan?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Olof på ETC

Inlägg av Flogger »

Han är skåning, allt norr om Hallandsåsen är Norrland ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Olof på ETC

Inlägg av Excessus »

Flogger skrev:Han är skåning, allt norr om Hallandsåsen är Norrland ;)
Instämmer! :)
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Elevatorlake skrev:Örebro ligger väl inte i norrland? :)

I övrigt intressant läsning :)

Hur fick du idén till listan?
Sveriges geografi för den oninsatte är som följer:
Skåne, även känt som civilisationen längst ned i söder. Sedan kommer 'skogen', den börjar i höjd med nån kulle man aldrig borde bry sig om att bestiga(hallandsåsen). Kommer man igenom 'skogen' utan att trollen tar en så kommer man till norrland där alla på ngt sätt är besläktade med renar och snögubben delar ut posten.

Iden till listan fick jag när jag och sambon skulle kolla på när mi syrra tävlade i thoughest(malmö). Blir en del dötid mellan star och mål så varför inte ta med lite läsning. Efter att ha läst warpsoäider entryt 2-3 gånger så kändes de rätt bra, testade bygga lite listor i huvet och insåg att ju fler man tog desto imunare blev min arme mot skytte.
I mattematiska termer antar jag att man kan kalla det en exgrempunkts studie, "vad händer om jag tar så många eller få som möjligt"? Blir de bättre. Eller sämre ju fler de är? Sedan ökar eller minskar man antalet tills man hittar den optimala siffran.
Först tror jag det var 65 spindlar som gällde, dessa blev till sist 50st med 2 enheter hökar för att plocka in haywiregranater mot av13+ och knights.
8-10 enheter känns bäst, tillräckligt många för att jag inte skall bry mig om ngt mishappar, men i te så många att andra svagheter bli allt för uppenbara. 5or känns även som det bästa antalet eftersom deepstrikes blir lättare när jag i te måste göra hela ringar. Iaf om man som jag vill deepa in typ alla enheter i typ alla matcher. Ställde bara upp om jag skulle möta en cc-arme.

Enkelt uttryckt så tog jag en bra enhet och spammade den, men lite mer tanke fanns det om man skrapar lite på ytan. Många gånger en bra enhet blir ofta 'bättre' , men aldrig 'bäst'.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Match1: Norway
Jag ställs hyggligt tidigt då jag inte har några direkt dåliga matchups. De slår på mig med sina decurion Necrons, en trevlig kille som tydligen var rätt ny inom hobbyn, iaf om jag kommer ihåg rätt. Grovt så bestod hans lista av:
- Bargelord
- 2*10 Warr i Ghostarcs + 5 imortals
- 2 enheter kittade toumbblades
- 2 Canoptek harvests
Vill ni ha exakt lista så finns de att finna under "Armelistor" här på forumet.

Mission är att hålla objektiv och ta maelstrom, Hammer and Anvil deployment.

Det jag gör när jag ställs inför en lista som denna är:
Bedöm om jag kan döda alla hans modeller inom rimlig tid. Dvs. kan jag tabla honom? Är svaret ja så blir matchen rätt enkel. Först jaga rätt på alla hans snabba saker, sedan ta hand om små enheter i perifern och därefter ta hand om klumpen warriors i mitten. Target priority är allt, gör jag den rätt så kan jag inte förlora matchen oavsett hur bra han savar eller hur kass jag skjuter. Har han inga snabba enhter så vinner jag obektiven och har han inga småenheter ute på kanter så har jag fördelen i maelstrom.

Kan jag inte döda av hela armeen i rimlig tid(låt säga 4 fulla skytterundor) så måste jag spela på position och objektiv. Hålla noga koll på klockan och ev. time:a min sista objektiv push mot den. Annars göra en bedömmning om var jag får mest och sannolikast betalt.

I detta fallet anser jag efter tidigare testmatcher att jag kommer kunna plocka bort alla hans prylar. Således blir min priolista:
Wraiths/Command barge > Toumbblades > Ghost arcs > skitenheter > warriors/resten
Jag följer inte denna ordningen slaviskt, man måste kunna anpassa sig till omständigheter med. Men det ger en grov uppfattning, det som avgör ordningen är mest vilka enheter som kan skada mig och vilka enheter som kan ge honom poäng.
- - -

Han får fösta turen och deployar allt långt fram och aggresivt. Eftersom han typ inte skjuter ngt och jag har ett bra bord så ställer jag ut allt utom 3 enheter spindlar. Vet att han kommer rusha med allt och behöver skott på brädet. Missar sedan siezen och så är vi igång. Eftersom jag anser att jag kan table:a honom anser jag inte sista rundan är så viktig, därav sieze-försök. Hade jag skjutit mindre hade jag inte försökt sieza.

r1 Crons:
Allt pushar frammåt och springer. Inte mkt att säga om det. Bara imortals chillar hemma.
r1 Olof:
Han har 2 wraithenheter med 4+ reanimation. Det kan jag inte döda på en runda men jag måste stänga av dem båda. Annars kostar det mkt spindlar. Jag ställer upp för att charga den ena med 1 enhet spindlar. 6 wraiths har 18 attacker, 9 träff ~3 döda spindlar. Dvs jag kommer hålla dem på plats. Den andra skall döden dö från allt mitt skytte. Vidare så skall jag snipa spindeln som hör till den låsta wraithenheten för att göra den till ett lättare byte r2. Saker går typ som jag vill, tror jag trollade misfortune(rending) på spindeln och firstbloddade den samt skjöt ned alla utom 1 wraith i den andra enheten. Chargar även ned en enhet toumbblades med min autarch. Har även positionerat mina hökar så de kan countercharga hans barge om den blir aggresvi r2.
Position är allt! Gör upp en plan och följ den.
Han rullar dessutom inte 4-5 rending på 9 träff så mina spindlar håller.

r2 Crons
Pushen fortsätter för bargelord och arcs. Tror han missar hur lång hökar faktiskt kommer numera. Han skjuter ned nån hör och en eller annan spindel. Sista enheten toumbblades dyker djupare och är jobbig. Scaraber counter chargar mina spindlar i wraith, jag har tur och överlever -> h&r. Dock så hade det inte spelat så stor roll om de dog. De har gjort sitt jobb, även lite riskabelt om de missar h&r på 6a.
r2 Olof
Denna rundan skall alla scaraber, wraiths, barger, toumbblades och helst en eller 2 ghost arcs ryka. Charge på bargelord sitter, misfortune på Ghost arc hjälper men den överlever med 2hp, wraiths och scaraber går ned. Dock så tar han tusen saves på toumbblades... Inte toppen men vi närmar oss... Deepade även mina spindel enheter nånstans i hans bakre linjer. Spindlar över hela planen. Rörigt och roligt.

r3 Crons
Inte mkt att säga om hans runda, han har 2 arcs, 30 warr, 5 imortals och lite blades kvar. Han får ned nån enhet för mig men inte mkt mer. Känns nu riktigt bekvämt.
r3 Olof
Sänker typ alla enheter utom warriorsen denna rundan. Skjuter även som en tok på dem men han savar bra.

r4 Crons
Grötigt i mitten på objektiv, tar det slut r5 så kommer det vara svårt att få bort alla crons. Han har 10 warrs på var sitt objektiv.
r4 Olof
Skjuter allt i warriors, han tar 40-60 saves(4+ och 4+ reanimation) som en chef och tappar 4 warriors. Jag chargar warrs med spindlar för att hoppas bryta honom, men det händer inte.

r5 Crons
Det mesta är låst i CC och vi slåss lite. Jag h&r:ar för att kunna skjuta och sedan charga igen.
r5 Olof
Skjuter allt igen och nu äntligen får jag ned modeller. Han har ringat in objektiv för att jag inte skall kunna contesta men iom att jag skjuter sedan springer, sedan hoppar så funkar inte det tricket mot mig. Jag ställer upp mina killar så att det räcker att döda en warr + run för att kontesta de 2 objektiven i mitten. Det 3e han stod på där döda jag alla killar med skytte. Så lätt det är med mer statistiskt rull...

Matchen tar slut och jag vinner 16-4(eller 15-5) minns inte exakt.

Inte helt nöjd, denna skall jag tabla men han savade riktigt hett r3-4 vilket gjorde att jag hade behövt en r6 för 20-0. Var det Kjelle eller Mattias som stod och suckade över hans saves brevid mig? :D

In alles så gick vi riktigt bra som lag och tog en riktigt stabil vinst.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Olof på ETC

Inlägg av Nora »

Lite off-topic, men vad använder du för modeller som spindlar? Finns det några bra forgeworld modeller att proxa med eller har du konverterat eller sitter du inne på 50+ av de gamla 90-tals figurerna?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Olof på ETC

Inlägg av refabricated »

Jag har numera 30 egna warpspiders, de andra har jag lånat av Jony.

SHoutout till honom!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
lurräven
Inlägg: 1013
Blev medlem: 22 mar 2010, 19:50
Ort: Linköping

Re: Olof på ETC

Inlägg av lurräven »

Riktigt bra rapport, mer tack! :)

@Nora: Om man vill ha lite mer variation i spindlarna så finns dessa ryska resinvarianter som jag beställde ett gäng av i samband med Eldarsläppet:
Bild

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Olof på ETC

Inlägg av Jonke »

lurräven skrev:Riktigt bra rapport, mer tack! :)

@Nora: Om man vill ha lite mer variation i spindlarna så finns dessa ryska resinvarianter som jag beställde ett gäng av i samband med Eldarsläppet:
Bild
Har du en länk? Eller vad en ska söka på på ebay?

Skriv svar