Då mitt minne är ur funktion så reserverar jag mig för en hel del missar!
Eldrad
Autarch på bike med lans
10 Wraithguards
10 Guardians med lans
8 Avengers i serpent med lans
5 Rangers
4 Bikes
6 Harlequins med shadow och master med power weapon
Mongofalk med lans
Mongoprisma
Mongoprisma
Match 1- Linus Söderberg
Jag mötte Linus på förra Fanatic då han spelade sjukt coola Tzeentch mariner. Denna gång kom han dragandes med en sjukt cool traitorguardsarmé:
Manticora
2*Demolisher
Pask i Exterminator
Någon chimera?
Penal Legion *2
2*skeva IG karaktärer som kunde spruta massa order
2* psykers
x*veteraner
Svincoola ogryns *3
Banewolf*2
I uppdraget skall man ta KP + hålla mitten. (quater deploy)
Linus får ställa upp och deployar hela sin armé. Bordet är fullt av små LOS-blockers men Linus hittar en fin höjd att ställa Pask på så att han ser större delen av bordet. Demolishers ställs ganska nära mitten. Veteraner med diverse raketer, laser och annat böös hittar cover lite längre bak. Maticore står längst bak i hörnet.
Jag deployar wraithguards+eldrad så nära mitten som möjligt bakom cover utanför LOS för demolishersarnasesesss. (Om han flyttar sig kan han dock få skott på ett par stycken). Harlequins hänger i närheten av wraithguardsen. Mina mongoprismor står långt bak utom räckhåll för laser och annat otäckt och hoppas på att få in trevliga skott på Linus pansar. Maticoran kan ju dock pricka dem.
Turn 1
Linus börjar flytta sina demolishers för att pricka några wraithguards. Pask puttrar på lite i terrängen och blir immad. Demolishers pangar på wraithguardsen och sänker kanske två st(?). Wolves skjuter också på WG. Kommer inte ihåg om de åstakom något dock. Pask öppnar också upp på WG och lyckas sänka typ 4-5st (!!). Onice! Jaja, värre saker har man varit med om. Manticoran shakear en prisma tror jag.
Jag kastar fortune på mina WG och går/springer fram och gömmer mig bakom cover i närheten av Linus demolishers för att kunna storma om inte demolishersarna drar full sula där ifrån.
Den skakade prisman boostar. Den friska prisman skjuter på pask men lyckas inte komma igenom sidopansaret. (Ettor och tvåor var vanligt förekommande i Umeå
Turn 2
Linus flyttar på demolishersarna i sidled för att skjut på mina WG igen. Pask knattrar på WG igen. WG med fortune i cover är tungt att panga. Tror att en elle två dog totalt av Pask, laser, demolishers, wolves osv. Men efter första rundans hjälteskytte så börjar det se lite tunnt ut på spökfronten. Jag allokerar så mycket s7- som möjligt på eldrad och han tar ett wound tror jag. Manticore sabbar ett prismatorn.
Mina reserver kommer in. Autarch + Bikes bostar in på något sätt och gömmer sig i mitten någonstans. WG stormar demolisherenheten. Nu jävlar ska här bankas 6 attacker med häxblad och sabbas prylar till höger och vänster och en skall sprängas på en femma så att jag har cover för det mesta tänker jag och lyckas skaka en demolisher... JEZZ!
Turn 3
Linus flyttar sina demolishers och skjuter massa på WG. Nu är dom nästan slut! Manticoran sabbar en prisma tror jag.
WG rusar mot en penallegion för att rädda sig undan mer skytte, men kommer inte att nå att storma. De springer och gömmer sig i cover för att kanske kunna storma nästa runda.
Jag doomar ogryns och dubbelstormar ogryns samt penaler+psyker med harlequins och min jetbike autarch. Bikes som nu är utan autarch bostar och gömmer sig. Jag utrotar ogryns och stannar i striden pga stubborn på penalerna. Jag skjuter med min falk på wolves då dom är ganska nära närstriden med harlequins. Jag lyckas inte ens repa lacken.
Turn 4.
Mina WG får smaka ytterligare en runda skytte. När det är pask tur att panga så singlas eldrad ut typ 5ggr och torskar sitt 3+ med rerull för många gånger för att stå kvar. När dammet lägger sig står endast en stolt WG kvar.
Manticore sänker min guardianenhet som stod och tryckte någon stans.(?) Jag tacklar penalerna i närstriden och kommer loss.
Harlequins hoppar på en veteranenhet och har ihjäl den i ett nafs. Jag hoppas att jag ska konsolidera minst 4" för att kunna gömma mig bakom ett hus så att inte wolvesen skall kunna skjuta på mig. Jag rullar 2"...
Mina bikes bostar och gömmer sig 18"+ från mittobjektivet. Min sista WG stormar penaler+psyker för att rädda ett KP. (Han lyckas överleva foceweaponet från psykern tills spelet är slut)
Min autarch boostar nog någonstans för att få så lite pang-pang som möjligt.
Turn 5 (vi konstaterar att vi inte hinner något mer)
Linus försöker åka till mittobjektivet med sina demolishers men når inte fram.
Wolves eldar upp harlequins. En laserkanon dödar min boostade autarch.
Jetbikes tar mittobjektivet
Linus vinner KP med 1 men jag har mitten. 14-9 till mig.