Fantasia-Frantic-Dice-Fali-Delux

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Flygmaskin

Fantasia-Frantic-Dice-Fali-Delux

Inlägg av Flygmaskin »

Då är mitt andra Fantasia Fanatic avklarat. Efter en 18e(?) plats förra året av målsättningen att i alla fall komma på topp 20, med siktet inställt på topp 10. Listan jag spelade var hård, men långt ifrån all-out-mongo-optatd:

Då mitt minne är ur funktion så reserverar jag mig för en hel del missar!

Eldrad
Autarch på bike med lans
10 Wraithguards
10 Guardians med lans
8 Avengers i serpent med lans
5 Rangers
4 Bikes
6 Harlequins med shadow och master med power weapon
Mongofalk med lans
Mongoprisma
Mongoprisma

Match 1- Linus Söderberg

Jag mötte Linus på förra Fanatic då han spelade sjukt coola Tzeentch mariner. Denna gång kom han dragandes med en sjukt cool traitorguardsarmé:
Manticora
2*Demolisher
Pask i Exterminator
Någon chimera?
Penal Legion *2
2*skeva IG karaktärer som kunde spruta massa order
2* psykers
x*veteraner
Svincoola ogryns *3
Banewolf*2

I uppdraget skall man ta KP + hålla mitten. (quater deploy)
Linus får ställa upp och deployar hela sin armé. Bordet är fullt av små LOS-blockers men Linus hittar en fin höjd att ställa Pask på så att han ser större delen av bordet. Demolishers ställs ganska nära mitten. Veteraner med diverse raketer, laser och annat böös hittar cover lite längre bak. Maticore står längst bak i hörnet.
Jag deployar wraithguards+eldrad så nära mitten som möjligt bakom cover utanför LOS för demolishersarnasesesss. (Om han flyttar sig kan han dock få skott på ett par stycken). Harlequins hänger i närheten av wraithguardsen. Mina mongoprismor står långt bak utom räckhåll för laser och annat otäckt och hoppas på att få in trevliga skott på Linus pansar. Maticoran kan ju dock pricka dem.

Turn 1
Linus börjar flytta sina demolishers för att pricka några wraithguards. Pask puttrar på lite i terrängen och blir immad. Demolishers pangar på wraithguardsen och sänker kanske två st(?). Wolves skjuter också på WG. Kommer inte ihåg om de åstakom något dock. Pask öppnar också upp på WG och lyckas sänka typ 4-5st (!!). Onice! Jaja, värre saker har man varit med om. Manticoran shakear en prisma tror jag.

Jag kastar fortune på mina WG och går/springer fram och gömmer mig bakom cover i närheten av Linus demolishers för att kunna storma om inte demolishersarna drar full sula där ifrån.
Den skakade prisman boostar. Den friska prisman skjuter på pask men lyckas inte komma igenom sidopansaret. (Ettor och tvåor var vanligt förekommande i Umeå :x ) Just det ja!. Min falk med rangers i stod på bordet från början. Den sköt nog på en chimera utan att göra ett skit runda ett. Harlequins går mot en penallegion+psyker (assault2 bössor) och lite annat krafs på den vänstra sidan av ig-armén.

Turn 2
Linus flyttar på demolishersarna i sidled för att skjut på mina WG igen. Pask knattrar på WG igen. WG med fortune i cover är tungt att panga. Tror att en elle två dog totalt av Pask, laser, demolishers, wolves osv. Men efter första rundans hjälteskytte så börjar det se lite tunnt ut på spökfronten. Jag allokerar så mycket s7- som möjligt på eldrad och han tar ett wound tror jag. Manticore sabbar ett prismatorn.

Mina reserver kommer in. Autarch + Bikes bostar in på något sätt och gömmer sig i mitten någonstans. WG stormar demolisherenheten. Nu jävlar ska här bankas 6 attacker med häxblad och sabbas prylar till höger och vänster och en skall sprängas på en femma så att jag har cover för det mesta tänker jag och lyckas skaka en demolisher... JEZZ!

Turn 3
Linus flyttar sina demolishers och skjuter massa på WG. Nu är dom nästan slut! Manticoran sabbar en prisma tror jag.

WG rusar mot en penallegion för att rädda sig undan mer skytte, men kommer inte att nå att storma. De springer och gömmer sig i cover för att kanske kunna storma nästa runda.
Jag doomar ogryns och dubbelstormar ogryns samt penaler+psyker med harlequins och min jetbike autarch. Bikes som nu är utan autarch bostar och gömmer sig. Jag utrotar ogryns och stannar i striden pga stubborn på penalerna. Jag skjuter med min falk på wolves då dom är ganska nära närstriden med harlequins. Jag lyckas inte ens repa lacken.

Turn 4.
Mina WG får smaka ytterligare en runda skytte. När det är pask tur att panga så singlas eldrad ut typ 5ggr och torskar sitt 3+ med rerull för många gånger för att stå kvar. När dammet lägger sig står endast en stolt WG kvar.
Manticore sänker min guardianenhet som stod och tryckte någon stans.(?) Jag tacklar penalerna i närstriden och kommer loss.

Harlequins hoppar på en veteranenhet och har ihjäl den i ett nafs. Jag hoppas att jag ska konsolidera minst 4" för att kunna gömma mig bakom ett hus så att inte wolvesen skall kunna skjuta på mig. Jag rullar 2"...
Mina bikes bostar och gömmer sig 18"+ från mittobjektivet. Min sista WG stormar penaler+psyker för att rädda ett KP. (Han lyckas överleva foceweaponet från psykern tills spelet är slut)
Min autarch boostar nog någonstans för att få så lite pang-pang som möjligt.

Turn 5 (vi konstaterar att vi inte hinner något mer)

Linus försöker åka till mittobjektivet med sina demolishers men når inte fram.
Wolves eldar upp harlequins. En laserkanon dödar min boostade autarch.

Jetbikes tar mittobjektivet

Linus vinner KP med 1 men jag har mitten. 14-9 till mig.
Människomat, till exempel spannmål.

Silversixx

Re: Fantasia-Frantic-Dice-Fali-Delux

Inlägg av Silversixx »

Vem fan är du, och vad har du gjort med den riktiga Flygmaskin som sträcker sig till att klistra och klistra armélistor?

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Match 2 Jonas Abel:
Seer med fortune
2*avengers
Drakar i Falk
10 guardians med scatter
2*prisma
scorpions
vyper med lans
10 spindlar

DOW-deploy. 5 objektiv. Ett i mitten, två i var sin deployment.
Jonas ger mig första rundan för att kunna flyga in på objektiven sista rundan och ta/contesta.

Jag ställer upp WG+eldrad+guardians på en linje över hela brädet 24" in. Jonas ställer upp avatar+guardians+en avengerenhet 18" från mig på sin högerkant.

Jag trollar med eldrads re-deploy och ställer WG nära avataren. Kastar fortune på WG.
Spelet har sin stilla gång. Jag skjuter avatar med WG så att han går ned på 2w. Han stormar senare men jag slår ihjäl honom då han är doomad.

Vi flyger runt varandra hela matchen utan att åstakomma allt för mycket. Jag lyckas dock panga ganska duktigk med scoring för Jonas.
Jonas gör dock ett riktigt snyggt move med sina drakar som har plockar med sig en heavy flamer utan att jag tagit notis om det. Snyggt Jonas!

Mot slutet av matchen har inte Jonas några scoring kvar, men han har mycket att contesta med, dock skjuter jag riktigt bra i runda 5 och får ner lite flygare som annars skulle kunna contesta.

I slutet håller jag fler objektiv än Jonas, men han lyckas contesta bort en hel del. Matchen slutar 15-7

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Match 3 (Minns ej vad motståndaren hette)

Prins med Lash
Naken Prins(?)
Rhino med 5 nurglemarines
Rhino med 8 bärsärkar med fist
Rhino med 8 bärsärkar
2*3 deepande terminators med 3 combi melta
3*2 obbar

Bara killpoints i detta uppdrag! Quaterdeploy.

Just det ja. Man fick välja en enhet som man skulle få död på som sekundärt objektiv också.

Jag blir väldigt nöjd med min matchup i detta uppdraget. Många enkla KP och mina prismor kan börja långt borta och pricka bilar och annat otyg.

Chaos slår en tvåa på börja-slaget och jag slår en etta. Mer av denna vara kommer...

Han ställer upp alla rhinos, prins med lash och en enhet obbar.

Jag ställer upp WG med eldrad i cover. (obbarna står så att de kan se det mesta av min deploy) Prismor längst bort i mitt hörn utanför range från allt. Falken och serpenten med avengers hänger också där borta någonstans för att i min runda pricka bilar. Guardians lägger upp sin lans i cover på halvdistans. Harlequins hänger i närheten av mina WG.

Turn 1

Chaos åker fram i på två sidor av ett hus. Prinsen hoppar och gömmer sig bakom en sten. Två rhinos bränner smoke. Obbarna skjuter plasma på WG. Han får in 6 träff och 6 wounds. Jag lägger en på eldrad som missar sitt save och tar ett wound. Jag slår 5 cover på mina WG och missar alla! Den sved! Jag hade ju räknat med att få lite stryk på mina WG turn1, men det där var nästan löjligt enna, enna!

Fortune, guide på WG. Jag flyttar fram mina WG (fortfarande i cover) så att jag kan skjuta på en rhino med nurgle i som har varit lite oförsiktig och åkt lite långt. En storm av dom utan fist är ju inte så farligt tänker jag. Dessutom är prinsen för långt bort för att storma.
Nu jälar skarru se sörru! -tänker jag och skjuter med falken på en bärsärkrhino utan cover. 2 träff - ingen går igenom.
Nä nu jälar skarru se sörru! -tänker jag och sätter en prisma i skiten. Etta på pen-slaget
Men för skråen! Nu ska aset bort! -tänker jag och sätter ytterligare en prisma i rhinon. Träff igen! Etta igen!
Twin Linked lance is da shit mofo, gangstah dawg! -tänker jag och skjuter serpenten och missar.
Guardianlansen missar såklart. WG med guide hjälper ju inte heller för att sänka en rhino kan jag tala om för er. Men EN crew shaken kan de i alla fall åstakomma. Joy!

Well, bättre rundor har jag varit med om. Men någon katastrof är det inte ännu i alla fall.

Turn 2

En enhet terminators kommer ned vid min serpent och sänker den på en femma. Avengers trillar ur men klarar sitt pinningtest. Nurglegrabbarna hoppar ut ur bilen och tänker storma mina WG. Nice tänker jag när eldrad är med i enheten och striden äger rum 18" från min kant med en autarch på väg in. 2 enheter obbar ikonar sig in på andra våningen i ett hus som har en rhino bakom sig. Om jag fleetar 3" med mina harlequins kommer de nog att nå fram med en storm för två KP! Obbar skjuter vilt härs och tvärs över bordet och skakar typ en prisma. Prinsen hoppar och gömmer sig bakom en annan sten.
Nurglemarinerna stormar mina WG men gör ingen skada. Eldrad missar sina attacker och WG+warlock gör inte ett dyft.

Eldrad doomar en av obbeenheterna i huset och kastar fortune på WG.
Bikes och autarch kommer in.
Jag boostar den skakade prisman och raddar upp en stöddig linje med skytte för att ta itu med de tre terminatorerna som damp ned i mina linjer. Här är det säkrast att ta i från tårna! Mina avengers rör sig nära för att kunna storma efter bladestorm (powerweapon + shimmershield). Alla guardians kan skjuta på terminatorerna. Bikes gliter in så att de kan skjuta. Prisman som inte är skakad kan skjuta terminators eller rhino, likaså falken. Jag börjar med avengers och de knattrar ner en terminator. Guardians fortsätter och får ner en till. Bikes gör inte ett smack, falken missar alla skott.
Prisman missar när jag försöker skjuta en rhino istället.
Mina avengers panikstormar den sista terminatorn, lyckas inte med någor, får en snubbe ihjälslagen, missar sitt ledarskap och flyr av bordet med en mäktig 11"flee. Nu ligger mina guardians brunt till... fan...
Min autarch flyger in i närstriden mellan nurglarna och WG. Han träffar 2 av sina 6 attacker på 3+ och lyckas dräpa en marin. Eldrad missar eller nått, WG gör inte ett skit, marinerna sparkar ett wound på min autarch och dräper en WG. (Eller nått) Hur som helst så förlorar jag striden med ett. Autarchen rullar dubbel 6 på sin moral och trippel 6 på sin fall back och drar av bordet. Han hade klarat sig på 664...
Harlequins fleetar i alla fall bra och kommer in på obbarna i huset. Nu jäklar! Efter clowntjafs, jongleringsuppvisningar, snubbelhumor och hatttrick så har harlequins åstakommit *trummvirvel* ett wound!!! Obbarna slår tillbaks och har ihjäl en harlequin. Fail!
Med en duktig diff kan en bärsärkenhet komma upp och banka mina clowner, så jag försöker rädda mig med en hit ´n run men slår en sexa och fastnar i striden.

Nu börjar det kännas ganska tungt på riktigt!

Turn 3 till 9?

Prinsar, bärsärkar, terminatorer, obbar, nurglar, fan och hans moster tuggar igenom mina stackars eldarer utan att jag har en suck. Allt jag gör går fel och jag ser nästan aldrig fler än två prickar på mina tärningar.

Jag inser att det är över efter runda tre och låter min motståndare håla på tiden ut med att försöka banka ner eldrad. (han överlevde)

Creds till min motståndare som gjorde att det inte kändes astungt att torska när allt gick emot mig!

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Match 4 Niklas Hansson Nids

Tyrant med en guard
2*Tervigon
2*Trygon (en prime)
2*stealers
40 Gaunts?
3*2 hiveguards
3 zoantropes
(ich)

Ett objektiv i motståndarens deploy, ett i din egen. KP. Långsidor.

Kul! Premiär för mig mot de nya nidsen! Efter gårdagens nederlag är jag sugen på kämpa på igen.

Niklas får börja och ställer upp allt från start. Jag ställer upp allt utom mina bikes. Vill få in så mycket plugg som möjligt innan han är framme.

Turn 1

Han avancerar mot mig. En enhet stealers och gaunts på var sida. Trygoner, morsan, zoan och en tervigon i mitten. Inget skytte når fram till mig.

Jag skjuter prismaplattor på stealersama som kommer på min vänster och lyckas på bort över hälften och skjuter ner en av trygonerna till 2w. Snipers + doom är rätt nice.

Turn 2

Han avancerar ytterligare men kan inte storma någonting. Han försöker trolla med feel no pain med tervigonerna, men stoppas av mina runor.

Jag åker bort med min serpent och skjuter bort stealers med avengers + bikes. 4st WG når att skjuta på en doomad trygon. Jag rullar om även lyckade wounds får att få fram en 6a och lyckas. Poff! Skjuter prismor på den andra enheten med stealers som blir kraftigt decimerade.

Turn 3

Niklas skjuter bort ett prismatorn med guards men kan inte storma något. Runorna fixar bort massa trolleri. Avancerar inte längre med den ena tervigonen utan står nära mitten och skiter ut 900 gaunts istället. Den andra tervigonen har bajsat

Jag doomar mamma och river ner henne med harlequins. WG skjuter bort den andra trygonen. Resten av mitt skytte sänker tervigonen nära mitten.

Turn 4

Hiveguardsen som nu har kommit ganska nära immar min Serpent. Zoan försöker skjuta WG i det öppna men sänker bara warlocken. Tervigonen som stått på Niklas objektiv har nu kläck en miljon gaunt på eget objektiv.

Jag inser att jag inte kommer att tappa mitt eget objektiv men grämjer mig åt att serpenten blev immad då den kan nå Niklas objkektiv på två rundor. Falken tror jag kommer att vara precis utanför, det är dock värt ett försök. Boost med falk med rangers i samt med båda prismorna mot objektivet.

Turn 5

Niklas försöker panga min falk som är på väg mot objektivet med zoan, men runorna blockar två test. Ett träffar, men jag savear bort det med min cover.

Jag boostar prismorna till objektivet och contestar men inser att falken kommer att vara ca 3" för långt bort. Håller mitt eget stabilt och skärmar av med WG så att inget kan komma nära.

En runda till!......nope...

Stor seger.

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Match 5

Jimmy Hesselberg - Nids

prime
2*2 hiveguards
6*ravners
7*warriors i pod (kniv och piska)
2*tervigon
stealers
gaunts

Nids igen! 5 objektiv. Två i var sin deployment och ett i mitten. Långsidodeploy.

Jimmy väljer att börja. Ställer upp en stöddig klump nids i mitten och 2 guards på vardera sida. Prime åker pod med warriors och stealers flankar.

Jag deployar all för att kunna dakka så mycket som möjligt.

Att spela utan KP/VP med tervigon är rätt nice konstaterar jag. Well, båtarna känner sig i alla fall ganska trygga.

Turn 1

Niderna rör sig frammåt men Jimmy rullar riktigt uselt på sin run moves. Jag får dock min oförsiktiga serpent pajjad av två guards som tycker att båtar i rymden är skitlöjliga. Avengers blir pinnade. Shit! Om stelaers flankar in på rätt siga turn två så bli de uppätna!

Jag skjuter men lyckas inte göra någon nämnvärd skada. Försöker få ner guardsen för att jag ska få någorlunda fritt luftrum. De står i cover och jag är en sopa och misslyckas. Mina WG hänger i mitten. Ravners kan vara innom chargerange om de fleetar bra. Dock så står de i en snajsig snörformation så att jag kan gå in med eldrad och allokera massa attacker på honom. Fair enough, han är ju odödlig.

Turn 2

Varken stealers eller pod kommer in. Tur! Avengers pustar ut. Ravners har turbo och fleetar 6" och kommer få storm på WG. Allt annat knallar vidare mot mig. Ravners stormar mina WG men efter att jag har pileat så kan bara tre slå på WG och 3 på eldrad. Nice, nu får de stryk av clowner i min turn tänker jag. WG klarar sig bra! Någon ravner blir ihjälslagen(?) Eldrad får ta 5 saves med 3+ re-roll. Jag kaxade tydligen för mycket då eldrad först missade 3 av fem saves och sedan inte lyckas rulla ett enda 3+ på re-rollen och dör turn två!! Utter Fail!

Aj, aj. Att tappa sin seer i turn två är inget vidare! Nu får jag skärpa mig!
Avengers flyttar sig från kanten och går in i ett hus. Stealers kan nog fortfarande nå om de fleetar och diffar bra.
Med en bajsande tervigon i närheten av striden så känns det viktigt att låsa upp mina WG från närstriden så jag stormar med både clowner och autarch men lyckas inte något vidare i närstriden. Inte bra då tervigonen kan pytsa in ett tjog gaunts per runda och uppehålla sjukt många poäng!

Turn 3 - 5

Stealers kommer in på rätt sida, men fixar inte stormen. Den ena tervigonen bajsar in folk i närstriden och blockar upp en stöddig klump av min armé hela matchen. Pod kommer in turn 4 men kan inte göra något åt mitt objektiv som jag håller med bikes som jag har byggt in med guardians. Jag contestar så mycket jag kan med mina båtar och annat tjaft. Jimmy spelar bra och gör det riktigt svårt för mig i turn 5 och Jimmy vinner med 2-1

Avslutar Fantasia med en liten förlust. Jag skall nog vara riktigt nöjd med att det inte rasade mer efter att jag tappade eldrad tidigt och en stor närstrid uppehöll mig hela spelet.
Senast redigerad av 1 Flygmaskin, redigerad totalt 30 gånger.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Lysande rapporter. Hur kan du komma ihåg allt med rundor etc? Skriver du ner anteckningar i samband med slaget, eller har du 40k-ärldens bästa minne?

Flygmaskin

Inlägg av Flygmaskin »

Allt som allt är jag nöjd med resan till Umeå. Kul som fan att vårt lag vann lagtävlingen och att jag fick pris för best painted. Även om jag tycker att min placering var av det sämre slaget så hade jag riktigt, riktigt kul! Tack till alla mina motståndare, arrangörer och kupékamrater! Ett extra stort shout-out till er två som jag torskade mot. Ni var verkligen inga "in your face" spelare!

@Mutt

Nej, mitt minne är rätt kasst och det är säkert 100 fel i min battlereport. :)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Haha! underbar läsning! Speciellt uppvisningen i extrem otur i matchen mot nurglegrabbarna!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Typo - Hellelberg = Hesselberg...

Najs med match rapporter. Nästa år får STHLM klå er söder kisar =)

Papa D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar