Match 2: Finland - Chaos daemons
Listan: Cad + Renegade knight
Fateweaver
3 Heralder (grim, paradox)
8-9 Screamers
Horrors & Nurglings
Demon prins(lvl3, 3++ kappan)
Renegade knight(2 gattlingbössor)
Listanalys:
Denna bör gå bra för mig. Finns risker men jag har många outs. Iom jag låg kvar till slutet finns det inte mkt att gömma spiders bakom. Knighten är jobbig, men sålänge prins och fate missar invis så kommer den inte gillar min WK. Sätter han invis så finns det annat att skjuta på. Att nita en DP med volym-skytte är inte hela världen. Kommer ta en del tid, men det löser sig nog.
Börjar jag så kommer det bli struligt för CD, jag skjuter tillräckligt mkt för att döda Fate och ingen av oss har losblockers i deployment.
Magi:
Han top-deckar och får allt han kan önska sig. Hän inser jag att det kommer bli struligt. Mellan cursed earth och 3++ kappan på DP:n så kommer den bli jobbig. När DPn har både invis och shroud så blir det inte mkt kvar att skjuta på. Allt kommer ha 2+ med reroll på olika sätt.
Han får dessutom första rundan.
Deployment
Han ställer upp allt ganska defensivt och kommer troligen ge mig första rundan. Mitt enda alternativ är att övertydligt mäta så att alla mina bikes och WK kommer kunna skjuta på Fateweaver & DP:n. Han ser vad jag pysslar med, oddsen att döda någon av dem är sådär, men jag måste sieza för att inte ligga pyrt till. Går jag 2a så har jag iaf chansen att spela på objektiv.
Han väljer att ta första rundan och inte låta fateweaver käka 48 s6 skott och att IKn inte skall få 2 D i nyllet. Jag missar min sieze.
Alla mina spiders deepar som vanligt in.
R1: CD
Han buffar upp allt till 2+ reroll. Rullar in ett nurgle wound på WKn med stormen, samt rendar 1 med IK:n. Samt så flickering firar fate ned en 3a bikes. Vart tvungen att offra first blood för att inte behöva gå 1a. Inte den bästa starten...
DP & screamers har 2++, IK är invis och Fate har 3++.
R1: Olof
Trollar twinlink på WK och 4a bikes. Skjuter in 3w på fateweaver, vilket jag får vara nöjd med. Men WKn hänger löst.
R2: CD
Nurglings poppar in på obj. Fate flyger fram för att D:a WK och IK fortsätter vara invis. D:n failas(han har en del andra magier som måste gå av innan denna så det finns inte hur mkt tärnignar som helst) men skriket rullar 12 och jag missar mina fnp. Sedan drar IK:n 2 rending i mig och jag missar 2 cover samt 2 fnp. Död WK och där dog mina chanser att klippa fin-demonerna(fate och dp).
Screamers boostar defensivt för att jag inte skall kunna deepa i röven/sidan på invisad IK.
R2: Olof
Håller så mkt spiders som möjligt i reserv med autarch. Guidar 4a bikes, 1-perilar farseer och rullar 6-6. Adjöss med min twinlink. Nu handlar matchen för min del bara om att hindra 20-0 till honom. Kan inte komma ignom han save och hans fina saker flyger. Skjuter 5 enheter spiders samt 3 bikes i 3 nurglings(i ruin), dödar 2 baser. Uppförsbacke...
R3: CD
Han spelar bra och stryper mig sakta. DP(som landade förra rundan) 11"-chargar ned 5 spiders, screamers slasha bort en 5a och nu är hans farliga prylar i mitten. Horrors blockar bak/sido deepstrikes på den igen invisade WKn. WKn dödar en näve spiders.
R3: Olof
Gömmer mig så gott det går, spelar maelstrom och tycker livet suger

Chargar hans screamers med 3*5 spiders där jag ser till att 3 screamers går på varje enhet. Min förhoppning är att låsa ned honom 1 runda och komma undan med så mkt sparade killpoints som möjligt.
R4: CD
Pushar sakta vidare, ger mig inga som helst chanser att komma igen. Buffar allt och monterar ned mig. Han stormar dessutom in en 12a daemonetter som måste städas bort.
R4: Olof
Ställer ut mina prylar så utspritt jag kan. H&R:ar min sista spider från den låsta stjärnan. Har sedan r2 ställt in mig på att maxa poäng på att det tar slut r5. Spindeln som h&r:ade ställer sig rakt framför knighten för att denna inte skall komma till det ena objektivet. Då han bara har IK, Screamers och DP att hålla 4 obj med så hoppas jag kunna hindra iaf något. Men 12an nettor hjälpte inte mina planer. Reducerar dessa så gott jag kan.
R5: CD
IK chargar ensamma spider, det gör även en horrorsen som sätter sin 10" och sedan konsoliderar en 5a för att komma åt 4e objektivet. Skit! Fate pangar på massa enheter och jag tvingar till massa T-test. En charge han gör mot spiders vid ett obj med stjärna dödar 3 spiders på impact, vilket gör att många modeller inte får slå och att jag håller honom i CC. ==> han kan inte consolidera och låsa ned det närliggande objektivet.
Han har nu Stjärna på obj1, DP på 2, IK på 3 och horrors på 4.
R5: Olof
Boostar warlock och contestar 3, autarch kontestar 1 samt så contestar de sista spidersen 1an.
Tar det slut i detta läget så vinner han KP med 6-7, jag vinner maelstrom med 2-3 och han eternal med 3. Vilket ger mig 6-7 poäng. Hade han missar sin charge eller consolidering med horrors så hade jag fått 9-10 poäng.
Men det blir en runda 6 och vi är överens om att han kommer lyckas plocka bort mina 10 sista modeller.
0-20 till dem.
Slutsats och något man kan ta med sig från matchen är att när man inser att matchen brakar åt skogen så är det bara att göra om game-planen och komma på något annat. I detta läget så var min plan från start att WK:a hans knight eller en flygare. Sålänge jag har WK i liv och twinnad så sägger jag ~2/3 träff med D i rundan på flygare. Så det är inte så långt bort att jag plockar en. Samma mot IKn, inte sannolikt men det är en utväg givet hans magier. När både farseer och WK går ned r2 på tramsslag så vart det bara att bygga en ny plan. I detta fallet så ville jag plocka bort allt som inte var odödligt för att hindra honom att ta obj. Det hjälpte inte att han nurgling tålde som fasen och att han tar in en enhet till. Men i slutet så hade jag iaf en chans på drawish.
Finnen spelade bra och gav mig inte chansen att komma igen. Kanske att han över-safade lite då jag hade chansen till en draw r5, men jag gissar hans coach sagt till honom att inte gambla då de hade uppsida på de andra borden.