Rapport från SydCon

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Rapport från SydCon

Inlägg av Mortarion »

Jag har redan lagt upp den här på Ylvas forum, men jag kände att den kanske kan vara kul för folk här också...

För första gången utanför GothCon hade jag med mig en kamera till ett konvent. Dock var jag inte helt van vid att det skall tas bilder under matchen, så vissa matcher glömdes det tyvärr bort under stora perioder. Och alla korten blev inte helt lyckade heller. Men det är kanske ändå bättre än inga bilder alls.

Min senaste armé är som ni kanske känner till mina IG drop troopers. Jag spelade den på GothCon och hamnade förvånansvärt bra med den. Dock hade jag lite tur med lottningen och kompen hjälpte till en hel del. Den känns inte helt stabil som turneringslista, men jag ville ändå spela åtminstone ett konvent till med den. Eftersom det bara var 1500 på Sydcon var jag tvungen att banta ner den lite. Det gjorde jag enkelt genom att slänga ut Stormtroopers och byta ut commandsquaden mot en Lord commissar. Så listan såg till slut ut så här:

- Lord commissar med fist och carapace
- Marbo
- Veterans med flamers, heavy flamer, carapace och fist
- Veterans med grenade launchers, heavy bolter och carapace
- Veterans med meltor, plasma pistol och demolitions
- Veterans med plasmor, plasma pistol och demolitions
- 2 Sentineller med laser och HK
- 3 Valkyrior (i en squadron)
- 2 Vendettor (i en squadron)

Eftersom det inte var någon match på fredagen och första matchen inte började så tidigt på lördag bestämde sig en av Ylva-bilarna för att åka ner på lördag morgon. Det var bra! Även om jag var tvungen att gå upp samma tid som när jag jobbar var det lätt värt det att få sova i sin egen säng. Efter några timmars nördsnack och bilresa var vi framme i Malmö och hann registrera oss i lagom tid innan första matchen började.

Bild
I Göteborg är alla goa gubbar, så här har vi högkompat men dåligt väder i form av regn

Bild
I Skåne flödar däremot osten, så där har de optat solsken

Match 1
Min lista hade fått bra komp och jag skulle möta Peder Harty. Jag kände igen namnet men kunde inte riktigt placera det (jag är hysteriskt dålig på namn). Men när jag såg armén klarnade det. Det var den sjukt snygga tyranid-armén som vann best painted på GothCon. Att spela mot snygga arméer är alltid kul, så det var en bra början. Dessutom har min lista gått rätt bra mot tyranider. Han hade en tyrant, två ensamma zoanthropes, Deathleaper, outflankande warriors, en tervigon, termagaunts, hormagaunts, genestealers, en harpy och en biovore. Det såg inte så farligt ut. Missionet var quarter deployment med ett objektiv i varje deployment zone. Secondary var att ta VP från motståndarens dyraste enhet. För honom var det warriors och för mig var det valkyrior. Jag vann slaget om att välja saker och valde att börja och deployade allt utom Marbo.

Bild
Valkyriornas deployment. Tyraniderna är inte deployade ännu och jag har inte scoutmovat, men jag var tvungen att ta en bild eftersom det såg så coolt ut...

Bild
Tyranidernas deployment. Warriors och genestealers outflankar och Deathleaper gömmer sig.

Deathleaper hade tydligen skrämt upp min commissar så mycket att han numera hade Ld 7. Resten av trupperna var dock inte rädda och bestämde sig för att etablera luftherravälde. Två vendettor visade sig vara betydligt hårdare än en Harpy i dogfights och tyranidmonstret dog snabbt. Mina valkyrior körde långsamt och nådde inte riktigt fram till hormaguants med sina missilplattor. Heavy bolters och multilasrar utplånade dock halva squaden.

Bild
Den här snyggingen fick inte vara med speciellt länge...

I hans turn ett avancerar han med småcritters men resten står kvar och vaktar hans objektiv. Tervigonen föder nya småttingar som springer framåt. Biovoren försöker lobba lite skott men den skadar inte sentinellerna. I min turn två dyker Marbo upp i närheten av hans objektiv och hivar in en democharge bland alla större critters. Den misslyckas att wounda både en zoanthrope och en biovore, men tervigonen tar ett wound. Vendettorna langar in ytterligare två wounds på den och valkyriorna skjuter ut de kvarvarande hormagaunterna. Sentinellerna missar båda sina skott.

Bild
Modig Marbo

I hans turn två dyker Tyranid warriors upp från min kortsida och springer mot skydd. Småcritters avancerar men de stora sakerna vaktar objektiv. Tyranten skjuter Marbo i småbitar. I min runda skickar jag vendettorna och sentinellerna för att ta hand om warriors. Det går inte så bra. Vendettorna lyckas bara sänka två, trots att de inte får cover saves och sentinellerna missar båda sina skott. Valkyriorna skjuter ut en enhet gaunts.

Bild
Marbo's bane

I hans turn tre dyker Deathleaper upp och försöker dra ner commissarens valkyria med sina fleshhooks men misslyckas. Warriors försöker skjuta ut valkyrior men lyckas inte heller så bra. Tervigonen föder lite fler gaunts men tröttnar sedan när hon ser i vilken takt gauntsen dör ute på fälten och säger ifrån att hon inte tänker föda mer. I min runda fyra inser commassarien att han måste konfrontera sin rädsla och hoppar ut tillsammans med en flamersquad för att döda Deathleaper. Flamersarna gör två wounds, men det räcker inte. Valkyriorna skjuter ut en av de nyfödda gaunt-squadsen (har jag för mig). Vendettorna skjuter lite på warriors och dödar några. Sentinellerna missar båda sina skott. I närstridsfasen chargar commissarien och hans squad Deathleaper, men commissarien blir dödad innan han får slå. Sergeanten fistar som tur är ihjäl hjältelictorn. Efter det kommer jag inte riktigt ihåg turnsen. Det kommer in genestealers på min kortsida. Valkyriorna skjuter dem i småbitar så att bara broodlorden överlever. Han får dock smaka democharge, tre meltor och en plasma pistol. Någon gång under striden förlitar jag mig på att resten av trupperna kan ta ut den sista warriorn och skickar vendettorna för att skjuta ut hans tervigon, vilket de lyckas med. Tyranid warriorn visar sig dock vara stenhård och efter att sentinellerna har missat totalt tio skott i rad slutar dock min turn sex med att den ensamma tyranid warriorn lever. I Peders turn sex springer han fram och kontestar objektivet. Om det slutar så kommer Peder att vinna primary mission!

Bild
En osårbar tyranid warrior

Som tur är blir det en turn sju. Warriorn dör i ett moln av plasma, vendettorna avrättar hive tyranten och jag har för mig att jag lyckas döda någon zoanthrope också. Dock står ett gäng gaunts fortfarande på hans objektiv. Det innebär att Primary blir en draw. Jag vinner dock secondary eftersom mina valkyrior är oskaddat och warriorsarna är skadade (och även döda). Dessutom vinner jag med 8-0 i VP, vilket resulterar i 16-4 totalt. En kul match som blev lite väl spännande på slutet tack vare super-warriorn.

Fortsättning följer...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Mortarion »

Match 2
Första matchen gick ju bra. I nästa match möter jag Daniel Hesselberg (Papa D på Svenska40K). Han spelade en rätt speciell BA-lista. En stormraven med deathcompany, librarian och furioso med talons, en till stormraven med sanguinary guard och en furioso med talons, två småenheter assaultmarines utan utrustning i razorbacks med las/plasma och en scoutsquad. Det känns som om det kan bli rätt avgörande vem som får första rundan. Missionet är long board deployment där man skall vara nära mitten. Secondary är kill points. Han vinner välja-saker-slaget och väljer givetvis att börja. Jag funderar på att reserva allt, men inser att det inte kommer att bli lättare för mig om alla BA-sakerna står i min deploymentzone och har åkt snabbt när jag kommer in. Så jag deployar allt. Han börjar och rör båda sina stormravens 6". Här börjar jag fundera på vad han håller på med. Han kan ju åka 12" och ändå skjuta både laser och multimelta tack vare Machinespirit... Hmm... I skyttefasen får jag svaret när varje stormraven bränner iväg fyra Bloodstrike missiles också. Jag får erkänna att jag ögnade dess stats rätt snabbt i codexen eftersom jag tänkte att det var samma sunkmissiler som satt på valkyrian fast med "blood" i namnet. Det var det inte. De är heavy 1 istället för Ordnance. Och de har AP1! Eeep!

Dock hade jag en enorm tur och han lyckades inte göra någonting med varken Stormravens eller razorbacks. Chansen att faktiskt förstöra en valkyria som har åkt snabbt är mindre än vad folk tror, men med den eldkraften borde det ha hänt något. Jag skjuter tillbaka med vendettor och sentineller och lyckas orsaka diverse stunned, shaken och weapon destroyed, men båda flygplanen levde fortfarande. Eftersom det inte fanns något infanteri som jag kunde se sköt valkyriorna på razorbacks men gjorde inget vettigt. I hans turn två visade han på lite olika sätt varför Stormravens är elakare än valkyrior. Machinespirit från den stunnade stormfågeln skjuter tillbaka och sänker en vendetta. Den andra åker fram 24" och min motståndare deklarerar att han tänker använda motsvarigheten till Grav chute insertion (som förmodligen heter "Grav chutes of blood" eller något i den stilen). Verkar risky med tanke på hur mycket skit han kan scattra in i... Men Stormravens kan köpa locator beacons så de slipper scatter. Mrm...
Jag har för mig att han ser till att någon valkyria inte får skjuta också.

Bild
Hans flygplan är elakare än mina!

I min turn dyker Marbo upp och spränger några scouter. Min ena demolition-squad hivar en democharge på dödskompaniet och dödar allihop. Efter det så består matchen mest av att mina valkyrior ramlar ner en efter en och infanterisquadsen som ramlar ut blir dödade av Sanguinary guards. Jag tvingas rätt snabbt ge upp att kunna hålla mitten och eftersom det är digitala missions (vinst för någon eller lika, inga gradskillnader) så är det ingen idé att försöka hindra honom från att ta dit fler squads. Ett tag försöker jag klara secondary och vinna på killpoints. Min armé brukar vara rätt bra på killpoints, men det är hans också. Och mina fordon dör medan hans blir shaken och blir av med vapen. Min tur förbrukades runda ett. Dessutom spelar han smart och drar tillbaka squads som är skadade och gömmer ömtåliga saker. De sista rundorna inser jag att missions är helt körda och springer fram för att döda saker och hoppas att det skall ta slut. Eftersom jag ändå förlorar kan jag lika gärna chansa lite för att få en mindre förlust. Men efter att ha immobiliserat en dread och skjutit bort båda armarna fortsätter slaget och en till av mina squads dör. Det enda jag har kvar när det slutar är en flamersquad, commissaren, Marbo och möjligen en sentinel. Det slutar 18-2 till honom. Inte bra. Trevlig motståndare dock.

Bild
En svårdödad dread och IG:sar som snart skall dö. Enda anledningen till att valkyrian i mitten har kvar sin flygbas är att det inte gick att lägga ner modellen. Den är död.

Fortsättning följer...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Mortarion »

Match 3
I tredje matchen skall jag möta Mano. Det skall bli kul eftersom jag inte kan komma ihåg att jag har mött honom i någon turnering tidigare. (Möjligen någon liten turnering för länge sedan.) Han spelar tyranider och min lista brukar funka helt OK mot dem. Missionet är Dawn of War där man skall hålla d3+2 objectives (blev 5 st). Secodary var att döda HQ. Manos list består av en mini-"deathstar" (hive tyrant med regeneration, prime med regeneration och två tyrant guards), 3 hive guards, 2 zoanthropes, 1 lictor, 3x30 hormagaunts och 20 (?) termagaunts. Jag vann välja-slaget och efter lite funderande låter jag honom börja. Jag vet fortfarande inte om det var bra eller dåligt. Turn ett brukar inte vara så viktig i DoW och med objektiv är sista rundan alltid bra att ha. Han turn1-reservar allt. Jag väljer att deploya min squad med grenade launchers och heavy bolter och turn1-reservar resten. Det vet jag däremot med facit i hand att det var korkat. Den squaden borde ha suttit i en vendetta. Men, men...

Bild
Contact!!

Hans turn ett består i att en hord av gaunts springer in på planen. I min runda funderar jag på om jag skall skjuta, men eftersom det är Night fight och min eldkraft blir rejält minskad om flygplanen åker 12" (vilket de måste för att komma in på brädet) väljer jag att istället åka över 12" med allt för att få 4+ save. Den deployade squaden försöker skjuta men ser inget. I hans turn 2 dyker lictorn upp i en skog på vänsterflanken vid mina valkyrior. Alla gaunts fortsätter framåt. Hans hive guards skjuter på mina valkyrior och får två glancing och en penetrating hit. Jag lägger penetrating på valkyrian utan missiltunna och savear bort glancarna. Tyvärr lyckas han sänka valkyrian. För att ytterligare förvärra situationen missar squaden i sitt pinning test och blir pinnade. Inte bra alls!

Bild
Nerskjuten transport, lictor i närheten och 100+ gaunts som närmar sig snabbt - inget drömläge för en stackars IG-soldat...

I min turn dyker Marbo upp. Jag bestämmer mig för att jag måste slå ut Hive guards snabbt. Även om de hade tur nu så är de ändå ett klart hot mot mina flygplan. Alltså ställer jag Marbo i en byggnad bakom dem för att kasta demo charge, samtidigt som jag linar upp vendettor och sentineller för att skjuta ner dem. Planen är att Marbo sedan skall kunna ta hand om någon eventuellt överlevande hive guard i närstrid. Meltasquaden hoppar ur sin transport för att ta hand om lictorn och undsätta den pinnade flamer-squaden. Valkyriorna åker framåt för att skjuta lite gaunts. När jag skall lägga ut den tredje plattan påpekar Mano lite frågande att "Men den har väl inga missiltunnor?". Jag kollar under vingen och ser till min förvåning att den ena valkyrian mycket riktigt inte har missiltunnor. Jag vet inte om det berodde på värmen, trötthet eller bara ren klantighet, men jag har lyckats förväxla valkyriorna och la hiten på fel flygplan. Mot tätt packade gaunts är två stora S4-plattor rätt viktigt. Trots fel beväpning dör dock någonstans mellan 15 och 20 gaunts. Marbo hivar sin democharge men scattrar 11" åt helt fel håll, vilket innebär att även med BS5 är det en totalmiss. Vendettor och sentineller sköter sig bättre och langar in 8 wounds. Fast Mano savear 7 av dem! Det här börjar bli mer och mer katastrof. Hiveguardsen kan nu skjuta med full effekt... HB/grenade-squaden skjuter och dödar lite gaunts. Meltasquaden skjuter in lite wounds på lictorn, och den tar några wounds men klarar sina saves för meltorna. Squaden chargar därför in och dödar den i närstrid istället.

I hans turn tre fortsätter gauntsen framåt, förutom den skadade squaden som vänder för att ta hand om Marbo. Eftersom de inte är så många och Marbo är rätt elak mot T3-saker med dåligt save känns det inte så dåligt. Sen kastar Hive tyranten Paroxysm (WS och BS 1) på Marbo. Nu blev det betydligt sämre... Han dör rejält av den chargen.
Hiveguards skjuter på valkyriorna och får in fyra penetrating hits! Det resulterar i att den ena sprängs och den andra inte får skjuta. Jag har för mig att innehållet i den spränga valkyrian blir pinnade också. När det är dags för assault vill två hormagaunt-squads charga mina squads på marken. Båda måste ta difftest. Den som hoppar på flamersquaden når precis, och inga gaunts dör i vraket. Den som skall hoppa på grenade/HB-squaden är tveksam. Vi konstaterar att det helt enkelt inte går att avgöra om de når eller inte så vi slår en 4+. Och de kommer in. Båda mina squads blir utplånade och gauntsen tar inte så stora förluster.

Bild
Game over, man! Game over!

I min turn tre inser jag att det är helt kört. Jag har kvar två scoring units och de kommer att dö snart. Halva brädet är täkt med gaunts och mina anti-infanteri-vapen försvinner i rask takt. Att jag skall lyckas döda hans Hive tyrant är väldigt osannolikt eftersom den enheten kan trollar bort en väldans massa wounds. Det enda som återstår är att försöka rädda min commissar och försöka döda så mycket jag kan. Den kvarvarande valkyrian (med commissar i) kör iväg 24" mot Manos kant, där det numera är tomt. Meltasquaden kastar en democharge på hormaguantsen och skjuter sedan vilt med shotguns och meltor innan de chargar. De tar med sig en del gaunts med blir utplånade. Sentinellerna skjuter på hive guards och gör två wounds. Mano klarar två coversaves. Vendettorna tröttnar på att försöka skjuta osårbara hive guards och vänder istället uppmärksamheten mot zoanthropes. Statistiskt sett skall de döda lite mer än en och det är inte så osannolikt att jag dödar två. Men Mano klarar alla sina saves så ingen dör.

I hans turn fyra hoppar gauntsquaden som ätit två IG-squads hittils på den tredje squaden och dödar den också. Resten av gauntsen ställer sig runt objektiv. Zoanthroperna skjuter ut sentinellerna (det är inte så ofta man får en 8:a på Vehicle damage table). Hiveguards skjuter på den kvarvarande valkyrian och spränger den givetvis. Eftersom han inte har något skydd att gömma sig bakom ser det mörkt ut för den stackars commissaren. I min turn springer han mot närmsta skog samtidigt som vendettorna på säkert avstånd börjar skjuta på hiveguards igen. Den här gången lyckas de faktiskt döda två, men det är lite för sent. I Manos runda skjuter den sista hiveguarden ner commissaren. Slaget fortsätter fram till runda sju men de sista rundorna består bara i att mina vendettor står vid ena kortsidan och försöker skjuta ut hive guards och zoanthropes för att få lite poäng. Till slut blir det 19-1 till Mano.

Fortsättning följer...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Mortarion »

Efter den tredje matchen promenerade jag iväg till mitt hotell och tog en snabb dusch. Sen hamnade jag tillsammans med Anders, Jocke och Per hos Jockes syster för att dricka öl. Hon hade nog inte riktigt insett vad hon gjorde när hon bjöd in ett gäng nördar för öldrickande. Några timmar och öl senare hamnade jag, Anders, Jocke och Jeppa på någon resturang där Jeppa (som inte skulle upp och spela dagen efter) tyckte att det var en bra idé att börja köpa in rundor med öl. När stället stängde insåg jag att det nog var bäst att avlägsna sig om jag skulle inte skulle vara helt död på söndagen. Efter en natts sömn i hotellsäng, en dusch och en rejäl hotellfrukost mådde jag ändå helt OK för att vara andra dagen på ett konvent.

Tillbaka på konventet var det dags för...

Match 4
I fjärde matchen mötte jag... Mattias Nilsson tror jag att han hette (jag är verkligen urusel på namn). Han spelade i vart fall Dark Eldar. En standardlord med Incubis i en raider, wyches i en raider, två raider squads varav en hade webway portal, två warrior squads med dubbla darklances, dubbla ravagers med disintegrators och en talos. Missionet var long board deployment med tre secondary mission. Dels ett objektiv i varje deployment zone (vi la dem i motsatta hörn av brädet), dels ha scoring-enheter i motståndarens deployment och dels kill points. Han vinner välja-slaget och väljer föga förvånande att börja. Han deployar sina två warrior squads i varsin ända av sin deployment zone. I mitten ställer han sin raider-squad med webway portal. Brevid dem sitter den andra raider-squaden i sin raider. Efter lite funderande deployar han sina ravagers också. Resten sitter i portalen. Jag funderar på att reserva allt, men eftersom chansen att sänka en valkyria som har åkt snabbt är såpass liten väljer jag till slut att deploya ändå. Dessutom har jag i princip vunnit slaget om jag siezar eftersom jag i så fall dödar hans portal och allt som sitter i den. Även om det bara är en på sex är chansen för bra för att missa. Vendettorna scoutar ut på ena kanten och valkyriorna lite mot honom. Jag siezar inte och han deployar portalen. Han skjuter på mina flygplan och lyckas spränga en valkyria. I min runda är jag ovanligt offensiv och kör fram 12" med valkyriorna och släpper av min flamersquad framför hans ena squad warriors som står tätt packade i en krater. Föga förvånande utplånar flamersarna den squaden. Sentinellerna spränger ravagern som står brevid. De två valkyriorna avfyrar sina multilasrar på raidern och förstör den. Ena flanken säkrad! På den andra flanken rör sig vendettorna långsamt framåt och släpper av grenade-squaden. Sedan skjuter det på den kvarvarande ravagern och spränger den. Grenade-squaden står plötsligt utan vettigt mål och lobbar in lite frag grenades på portal-squaden och dödar några warriors. Samtidigt går min plasma-squad, som ju blev av med sin valkyria, och ställer sig i skogen vid mitt objektiv. En klart bra början!

I hans turn två kommer talosen och wyches in och avancerar framåt tillsammans med raider-squaden. Hans kvarvarande warrior squad skjuter på mina vendettor. Två träffar, två penetrating hits, två explodes! Ojdå. Nu såg det inte alls lika bra ut. Övrigt skytte gör dock inte så mycket har jag för mig. Wychesarna chargar min grenade-squad och dödar den. Efter detta lyckas de dock consolidera så att de hamnar lite i cover.

Bild
Det kommer saker ur portalen.

Bild
De elaka wycharna fick 12"-charge...

I min turn 2 skjuter valkyriorna (eventuellt med hjälp av plasmasquaden) ut alla wychar. Marbo dyker upp och ställer sig efter lite funderande i skogen som innehåller motståndarens objektiv och den elaka warrior-squaden. Han spränger några warriors med sin democharge, men resten står kvar. I hans turn åker raider-squaden fram för att engagera min plasmasquad på objektivet i närstrid. De dödar lite guards och vinner, men jag står kvar. Talosen åker framåt. Portal-squaden skjuter på Marbo och gör ett wound. Warrior-squaden skjuter och får in ytterligare sju eller åtta wounds. Marbo väljer att "go to ground" och klarar alla sina saves! Vilken ninja!

I min runda tre lastar jag ut min meltasquad med commissar för att undsätta plasmasquaden. Jag skjuter nog ner en raider också. I den följande närstriden vinner jag, men några warriors står kvar.

Bild
Bråk om objektivet!

I hans runda fyra kommer lorden och åker mot objektivet. Portalsquaden hoppar in i wycharnas raider. Warriors skjuter på Marbo igenom, men lyckas bara göra två wounds. Marbo chansar på att inte go to ground och klarar sina saves. I närstridsfasen spöar meltasquaden till slut upp hans raider-squad, men resterna av plasmasquaden dör. Meltasquaden consoliderar för att skjuta sönder talosen, som nu är otäckt nära. I min turn backar valkyriorna för att få in en av mina scoring-enheter i hans deployment. Meltasquaden skjuter democharge, tre metlor och en plasma pistol på talosen och gör två wounds. Sentinellerna skall avsluta den, men slår en etta på to-wound! Aargh! Nu kommer talosen att döda min meltasquad på objektivet och jag kan inte stoppa det på något sätt. Marbo springer till andra änden av skogen och chargar warriors för att driva bort dem från objektivet. De lyckas inte wounda honom och han dödar tre av dem. De flyr och springer av brädet! Vilken hjälte Marbo är!

I hans runda fem går talosen mycket riktigt in och engagerar meltasquaden. Den börjar med att slå ihjäl commissaren. Portalsquaden kör iväg 24" till min deployment zone. Lorden och incubis chargar valkyriorna men lyckas inte träffa dem. I min turn överväger jag att hoppa ut och flama incubis, men lyckas få mig själv att spela taktiskt så jag kör valkyriorna så fort de kan mot hans objektiv istället. Meltasquaden dör lite till i närstriden. Mina sentineller funderar på om de skall charga hans lord, men låter bli. Lorden är inget hot för närvarande och eftersom de har S4 och sentinellerna är open topped och i skvadron har de faktiskt en hygglig chans att döda dem. Istället skjuter jag på lordens raider, men spränger nog bara bort ett vapen har jag för mig.

I sjätte rundan börjar portalsquaden fundera på varför de inte åkte mot mitt objektiv istället och köra 24" ditåt. Lordens raider kör 24" mot hemobjektivet för att kunna contesta om det blir en runda till. Talosen har sakta ihjäl ytterligare lite meltakillar. I min runda parkerar jag mina valkyrior inom 3" från DE-objektivet, som numera är mitt. Marbo springer genom skogen, fleetar 6" och slänger sig på raidern. Han sätter fast en meltabomb, säger någon cool one-liner och hoppar sedan av precis innan raidern kraschar. Macthens lirare helt klart! Sentinellerna försöker spränga den kvarvarande raidern, men missar. Eftersom jag nu håller ett objektiv och min motstånare inget hoppas jag på att det tar slut. Men det gör det tyvärr inte.

I hans runda sju tar han objektivet och lyckas skjuta ner en valkyria. I min runda dör meltasquaden och jag lyckas inte skjuta ner något ytterligare. Det var dock en jämn och kul match som svängde fram och tillbaka. Vi drawar alla objektiv utom killpoints där jag vinner. Han har dock dödat lite mer av mig, så det slutar 11-9 till mig.

Fortsättning följer...

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Mortarion »

Match 5
I femte matchen skall jag möta Didi och hans eldarer. Listan består av Yriel, Maugan Ra, guardians med scatterlaser, rangers, jetbikes, striking scorpions, en vyper med scatterlaser och catapult, två warwalkers med brightlances, warpspiders, en fire prism och en falcon med missil och scoring upgrade. Missionet är att hålla quarters och vara nära mitten. Jag vinner välja-slaget och väljer att börja. Jag deployar alla flygplan men när jag skall deploya sentinellerna börjar jag fundera lite... Tänk om han reservar allt? I så fall kan det vara bra att ha lite sentineller som smyger upp bakom hans warwalkers och skjuter sönder dem. Så jag outflankar med sentinellerna.

Bild
Visst är det vackert? Man kan nästan höra "Valkyriornas ritt" i bakgrunden.

Didi väljer mycket riktigt att reserva allt. Warwalkers och scorpions outflankar Turn ett går därför väldigt snabbt. I min turn två dyker sentinellerna upp. De knatar in på samma flank som flygplanen står och den ena taggar en skog, vilket med Sydcons husregler innebär att hela squaden får cover save. Alla flygplanen åker över 12" och gör sig beredda på eldarerna. I hans turn 2 dyker allt utom scorpions, spindlar och guardians (med Maugan ra) upp och åker in mitt emot mig. Warwalkers kommer in brevid mina sentineller. De måste ha skött sitt vakta-flanken-uppdrag alldeles utmärkt... <_<
Vypern och jetbikes skjuter på sentinellerna. Jetbiksens skott lägger jag på sentinellen närmast eldarerna, så när den dör ger vraket mig helt plötsligt 4+ cover, vilket innebär att den andra klarar sig från vyperns skytte. Falcon, fire prism och warwalkers skjuter på mina flygplan, men tärnignarna är inte riktigt med Didi och han gör ingenting.

Bild
Incoming!

Bild
Jag tror att jag kan se några eldarer där bort... Aah! De är ju brevid oss!

I min turn parkerar valkyriorna i mitten och vendettorna siktar in sig på falconen. Ett gäng twinnade lascannons senare sprängs falken och i explosionen dör 4/5 dire avengers och Yriel woundas. Valkyriorna har siktat in sig på jetbikes, men kan inte motstå att försöka avsluta enheten som just ramlade ut trots att vinkeln inte är den bästa. Det resulterar i att den sista avengern dör, men Yriel klarar sina saves. Sentinellen vänder sig mot warwalkers och skjuter med laser och HK. Två träffar, två penetrating hits, två döda warwalkers. Ha!

I Didis turn tre dyker spindlar och skorpioner upp. Spindlarna gömmer sig bakom en kulle brevid Yriel. Skorpionerna kommer in på helt fel kant och börjar promenera över brädet. Han skjuter på mina flygare och sänker en vendetta (har jag för mig...). I min runda rör jag mig inte så mycket. Den kvarvarande vendettan immobiliserar fire prismen och skjuter bort dess huvudvapen. Valkyriorna dödar alla spindlar utom exarchen.

I hans turn fyra börjar Yriel och en spindelexarch att avancera mot mina valkyrior, för att hota dem. Rangers lyckas skjuta bort en multilaser från en av valkyriorna. I min runda dyker Marbo upp och lägger en democharge på jetbikes. Tyvärr slår jag en dubbeletta så bara en dör. Över huvud taget går mitt skytte rätt dåligt den rundan. Jag får nog in ett wound till på Yriel och tar bort scatterlasern på vypern. Sentinellen suckar över Marbos sunkiga sprängämnen och chargar in i närstrid med jetbikes och sparkar sönder en av dem. Den andra flyr och blir nersprungen.

Bild
Två modiga/självmordsbenägna eldarer

Turn fem kommer Maugan och killarna in. Yriel och hans polare fortsätter mot mitten. Maugan, guardians och Yriel skjuter på valkyriorna och lyckas sänka en av dem. Vypern flyger mot Didis kant för att gömma sig. I min runda springer plasmasquaden fram för att hämnas på vem det nu var som sköt ner deras valkyria. De hittar en ensam spindelexarch som de förvandlar till ett par rykande stövlar. Vendettan skjuter ihjäl Yriel. Valkyriorna yker iväg och lastar ut flamer-squaden som bränner ihjäl rangers. Marbo och sentinellen börjar springa mot Didis kant.

Bild
Maugan to the rescue!

I Didis turn 6 försöker han skjuta ut flamer-squaden och får ner den till under hälften. De står dock modigt kvar. I min turn sju åker valkyriorna fram till Maugan och killarna och lastar ut en meltasquad. Valkyriorna skjuter squaden i småbitar och meltasquaden förvandlar med hjälp av en democharge, tre meltor och en plasma pistol Maugan till aska. Marbo springer fram till prisman och meltabombar bort shuriken catapulterna. Sedan kommer sentinellen springande, hoppar upp i luften och trycker ner en fot genom cockpit på prisman, vilket till slut dödar den. Flamersquaden flamear och chargar vypern, men lyckas inte få ner den. I Didis sista runda skall scorpionerna rensa upp mitten. De springer fram och skjuter sina pistoler. Det går lite väl bra och 5 IG:sar dör, vilket råkar vara de som står närmast. Scorpionerna når därmed inte fram medan de modiga IG:sarna står kvar på mitten. Så när det slutar håller jag fler quarters och mitten. Det skiljer en hel del i VP också och det slutar 19-1 till mig. Kul match, men jag får väl erkänna att jag hade en hel del tur.

Överlag var det ett kul konvent. Bara trevliga motståndare och de flesta matcher var kul. Dock var det nog det sista konventet för mina drop troopers på ett tag. Nu väntar lite stabilare arméer...

ZimmeZitron
Inlägg: 120
Blev medlem: 09 okt 2008, 20:44

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av ZimmeZitron »

Väldigt trevliga matchrapporter, tummen upp! :)
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Skulliz »

Fruktansvärt mysiga battle reports med bilder och allt. Gillar dina veteraners look btw :mrgreen:

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Hylander »

Sjukt bra Johan, sjukt bra.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Henke
Inlägg: 601
Blev medlem: 22 aug 2010, 19:41
Ort: Malmö

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Henke »

Trevlig läsning! :D

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rapport från SydCon

Inlägg av Mortarion »

Tackar!

Skriv svar