Rapport från BSK (Lag OBK)

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av Mortarion »

Jag har postat den här rapporten på Ylvas forum, men det kanske finns någon här som är intresserad också.

Eftersom mitt gamla lag hade splittrats hoppade jag i år in i Lag OBK, dvs Anders Erestam, Fredrik Landelius och Jon Hallin. Egentligen är vi väl fyra marinespelare, men efter lite snack bestämde vi att Anders skulle spela IG och Jon Eldarer. Fredrik spelade vargar och jag fick spela mina Flesh tearers (BA-codexen). Eftersom jag dels var ny i laget och dels hade den listan med lägst komp kände jag en viss press att ta lite poäng till laget. Som vanligt när jag kollade på alla andra lags listor kände jag att de var stenhårda och i många fall betydligt bättre kompoptade än min lista. Fast å andra sidan brukar jag alltid underskatta min egen lista innan en turnering.

Det jag spelade med var:

- Sanguinor
- Sanguinary priest (som åker med halva tac-squaden)
- 8 Deathcompany i pod med fist och meltapistol
- 10 tacticals med lascannon, flamer och PW i en Razorback med heavy flamers
- 10 assault marines till fots med två meltor och en thunder hammer i en rhino
- 8 assault marines med fist och flamer
- 2 attack bikes med multimelta
- pred med autocannon och lascannons

Listan hade gått rätt bra innan konventet, men jag hade samtidigt inte hunnit testa den så mycket.

Match 1
I första matchen skulle vi möta "Komando HFF". HFF har väl några vana turneringsspelare tänkte jag. Det blir nog hårt motstånd. Dock visade det sig vara lite yngre förmågor från föreningen, plus en återvändande veteran. Jag blev matchad mot en daemonhunterlista som bestod av terminators i en GK redeemer, grandmaster och purgation-GK:s utan vapen i en Centaur (litet fast-fordon från FW), en Inquisitor i valkyria och ett gäng stormtroopers i chimeror. Uppdraget var Dawn of war där man skulle hålla objektiv och ta kill points. Jag låter honom börja och han deployar en squad stormtroopers och en chimera. Inquisitorn reservar. Jag ställer upp min lascannon. I turn ett kör han in med sina fordon. I min turn ett dimper deathcompany-poden ner mitt framför redeemern och trots lite scatter kan meltapistolen ställa upp precis 3" ifrån bilen. Träff - pen - död! Väl spenderade 15 poäng på den pistolen! Dessutom dör en terminator i smällen. Preden och attackbikes dödar en chimera. Resten av min armé stormar framåt. I hans turn två dödar terminatorerna DC:t, men blir av med två av de sina. Resten av armén skjuter lite, men inget nämnvärt händer. I min turn fortsätter jag att avancera mot hans deployment och skjuter ut lite fordon. I tredje turnen försöker hans kvarvarande terminator charga sanguinor men blir strimlad i småbitar innan han får slå. Restena av armén gömmer sig. Jag fortsätter att avancera och skjuta ut saker. I hans turn fyra chargar grandmastern och hans polare in i mina assault marines och lyckas halvera dem. Grandmastern får dock en fist i huvudet och dör. En kvarvarande squad stormtroopers skjuter plasma på sanguinor, men han bryr sig inte. I min turn fyra utplånar jag alla hans enheter som finns kvar på brädet. Han beslutar att det inte är någon idé att åka in med Inquisitorn turn 5 eftersom han inte kommer att döda tillräckligt för att det skall spela någon roll utan ger upp. 19-1 till mig. En bra start. Trevlig motståndare som tog motgångarna med glatt humör också.
Det går bra även för övriga i laget och vi vinner till slut med 70-10.

Match 2
I match 2 får vi möta 20-0 Cocktail: White russians, bestående av PapaD, Jocke, Dennis och Olof. Alla spelar rätt hårda listor och det visar sig att jag skall möta Dennis. Hans lista består av Eldrad och Asurmen i en waveserpent tillsammans med 10 dire avengers, två enheter guardians, två wraithlords och tre warwalkers. Mission är att hålla quarters och vara i motståndarens deployment. Han vinner slaget om att börja (har jag för mig) men låter mig börja. Jag avancerar samtidigt som allt mitt skytte siktar in sig på waveserpenten. Som tur är smäller jag den rätt tidigt och hinner skjuta ner en warwalker också. Dessutom tar Asurmen ett wound av den exploderande båten. Podden dimper ner i en skog i Dennis DZ och skjuter lite guardians. I hans runda trollar Eldrad fortune på sin squad och doomar dödskompaniet. När det är dags att guida warwalkers slår han dock trippelsexa, men undviker i vart fall perils. Sen skjuter typ hela armén på dödskompaniet men de bryr sig inte så mycket... Tills de blir chargade av två wraithlords. Då står det bara en kvar. Dennis dödsstjärna chargar mina transporter och immobiliserar en av dem. I min runda underskattar jag lite exakt hur hård den enheten är. Dessutom gör den immobiliserade rhinon att jag inte riktigt kan komma fram ordentligt. Twin heavy flamers rensar rätt bra, men både närstriden och övrigt skytte gör inte så mycket på dem. Defend, shimmershield och fortune tillsammans med två elaka karaktärer gör ont. Efter en charge från Sanguinor och assault marines står det fortfarande kvar en vanlig avenger, en exarch, Asurmen och Eldrad. Dessutom kommer wraithlorden loss och consoliderar 6" mot striden... Som tur är lyckas mitt övriga skytte riva ner kvarvarande warwalkers. Och Asurmen tog ett wound till trots 2+ med reroll... I Dennis tur skall det trollas, men åter igen slår Eldrad en trippelsexa. Ingen fortune på dödsstjärnan! Det gör den kommande striden betydligt enklare, trots en chargande wraithlord. Efter närstridsrundan står det bara kvar Eldrad och wraithlorden. Resten av Dennis armé börjar backa, samtidigt som den andra wraithlorden försöker täcka reträtten. I min runda hoppar jag in i striden med tacsquaden och min assaultsquad till fots. Eldrad blir överöst med attacker och dör och sergeanten som sanguinor välsignat visar sig vara rätt bra på att döda wraithlords. Efter det är det mest "mopping up" och det slutar med att jag wipar honom. 19-1 till mig. Dennis är alltid trevlig att spela mot men han hade rejäl otur på flera viktiga tärningsslag. Det gick rätt bra för övriga laget också och vi fick en hyggligt stabil seger till slut.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av Mortarion »

Match 3
Efter två vinster visste vi att det väntade hårt motstånd. Och det blev det... Lag husbil! Jaja, lika bra att ha dem avklarade. Om vi skulle placera oss var vi tvugna att möta dem någon gång. Jag sattes mot Johan Bengtsson med BA. Han spelade med Mephiston, en tac-squad i rhino, tre hoppsquads i varierande storlek, en präst med jumppack, två speeders med dubbla HB:s och två preds med autocannon/lascannons. Inte direkt något lätt motstånd. Mission var quarter deployment med ett objektiv i varje quarter och att man skulle välja två enehter att döda i motståndarens armé. Han valde mina transporter och jag valde hans rhino och en hoppsquad. Jag fick börja. I första rundan tänkte jag slänga ner en pod mellan hans två predators, lite bakom hans armé. Det tänkte inte podden. Den var hungrig efter blod och landade på en byggnad inom chargerange för hela hans armé. Jag sköt en meltapistol och tog bort en lascannon från ena preden. Resten av armén avancerade. I hans turn ett hoppar mephiston iväg, fleetar 6" och chargar deathcompanyt tillsammans med några assaultsquads. Death companyt tokdör men i övrigt händer inte så mycket. Efter det är vi båda lite försiktiga. Ingen vill riktigt göra den där chargen eftersom vi båda kommer att kunna göra en väldigt elak countercharge. Tyvärr skjuter han hårdare än mig och jag tar mer och mer stryk. Det ser mörkt ut. Dödläget bryts av två saker. Det första är att jag ställer mina attackbikes för att skjuta ut lite assault marines ur min målsquad. Tyvärr suger jag på att bedöma avstånd och ställer dem precis inom 18", så att han kan charga in. Den andra saken är att jag åker fram 6" med min rhino för att skjuta med två meltor ur takluckan på hans rhino. Jag gör inget, men när han skjuter tillbaka med sin enda melta dör min rhino. Då känner jag att jag måste göra något och chargar in mot hans rhino. Efter en del skytte dödar jag den och innehållet hoppar ut så nära mephiston de kan. Jag hoppas på att jag skall kunna utplåna dem med en charge och consolidera tillbaka. Men närstriden går inte riktigt min väg så jag blir stående inom charge range. Han hoppar in med mephiston, assaultmarines med präst och en combat squad och binder upp två av mina squads. Jag förlorar och flyr med resterna av mina assaultmarines med jump packs, medan assaultmarines till fots står kvar. I min runda chargar Sanguinor Mephiston och en tacsquad springer in för att hjälpa till. Samtidigt lyckas min numera ensamma attackbike spöa assaultmarinesen som chargade honom för ett tag sedan och de flyr! Sanguinor dödar Mephiston men tar två wounds tillbaka. Min tac-sergeant dödar hans präst och sedan dödar jag lite assaultmarines. Det hela slutar med att alla hans squads utom en flyr. I hans runda skjuter han ut min razorback med ett slumpskott och sedan tar tiden slut. Jag håller flest primary-objektiv, vi har båda dödat våra målenheter och jag har dödat lite mer än honom. 15-5 till mig. Det går bra även för övriga i laget och vi lyckas besegra lag husbil! Wohoo!

Match 4
I fjärde matchen skall vi möta Team Majdy, som är danskar. Som tur är pratar de engelska. Jag matchas mot en IG-lista som jag snart inser att jag inte alls vill möta (men jag tänkte fel under matchningen). En commandsquad med meltor i Chimera, 2x Veteraner med plasmor och democharges i chimeror, sly marbo, två autocannon-squads, lite vanliga guardsmen, en platoon command med flamers i en valkyria, två hydror och två basilisker. Missionet är att hålla mitten och två objektiv vid mittlinjen. Nåväl... Om jag bara får första turnen borde jag kunna avancera rätt bra innan han får skjuta. Men han får börja. Han deployar basilisker och hydror nere i ena hörnet med guardsmen runt dem och lite chimeror i närheten på standby. Valkyrian reservar och autocannon-squadsen står utspridda på kullar långt bak. Det finns en stor LOS-blocker på min sida men den ligger långt bak. Jag funderar på att gömma mig där och sedan bara avancera mot mitten. Men med två basilisker och Marbo inser jag att det inte skulle funka. Jag måste slå ut fordonshörnet, även om det tar mig bort från mitten. Så jag försöker gömma mina fordon så gott det går. I hans första runda skjuter han ut min predator och stunnar min razorback. I min runda ett avancerar jag så gott jag kan. Min DC-pod ramlar ner vid fordonshörnet men jag lyckas inte meltapistola något. Attackbikesen skjuter dock bort en kanon från ena hydran. I hans runda immobiliserar han razorbacken och tar bort vapnet på den. Sen dödar han lite assault marines har jag för mig. En veteran-chimera åker fram och ställer sig i läge för att döda death company nästa runda. I min runda två hoppar deathcompanyt blodtörstigt över en mur för att slåss samtidigt som allt annat kör framåt. Tacsquaden och prästen överger sin razorback och springer de också. Min lascannon skjuter ut chimeran i närheten av dödskompaniet, och de gråa för plötsligt göra en trevlig combicharge som resulterar i massa döda IG:sar och flyende veteraner. Nu ser det rätt bra ut... Till båda basiliskerna skjuter direkteld på dödskompaniet och slår två hits. Borta! Samtidigt dör det ett gäng assaultmarines. I min turn tre hoppar sanguinor och en ensam assaultsergeant in i fordonshörnet. Min assaultsquad till fots försöker döda hydror, men två meltor, krak grenades och en thunder hammer lyckas bara resultera i en bortsprängd kanon. Som tur är gör min laserkille bättre ifrån sig och spränger en chimera till. Sanguinor chargar och dödar innehållet, samtidigt som assault-sergeanten spränger båda basiliskerna på en charge! Vilken kille! I hans runda dyker Marbo upp och dödar halva den tätt packade assault-squaden till fots och skakar deras rhino. I övrigt skjuter han ut assaultsergeanten och lite marines. I min turn inser jag att jag inte har tid att vara kvar i fordonshörnet med mina troops längre även om det finns trevliga mål där. Jag måste ta mig mot mitten. Min assaultsquad till fots hoppar in i sin rhino, men kör bara iväg 6" för att skjuta ut Marbo genom bakluckan. Tills dansken påminner om att rhinon var shaken. Doh! Den kvarvarande attackbiken dödar hans HQ-chimera och sanguinor slaktar innehållet. I hans runda skjuter han ut rhinon och Marbo chargar squaden i och vinner, men jag står kvar. Jag langar in min tacsquad och prästen i striden eftersom det är tveksamt om jag kommer att vinna den annars. Och med deras hjälp har jag ihjäl Marbo. Sanguinor hoppar iväg och dödar en autocannon-squad. Sen tar det slut. Han håller mitten men står som tur är lite, lite för långt ifrån secondary, så där vinner jag. Vi drawar i VP, vilket innebär att jag förlorade med 8-12. Trevlig motståndare, även om det ibland blev lite krockar mellan spelkulturer, eftersom de hade en del märkliga regeltolkningar. Men det blev aldrig några problem, eftersom han var väldigt lätt att ha att göra med. Dock känner jag väl mig inte helt nöjd med mitt spel. Jag gjorde en del onödiga missar. Resten av laget gick det lite blandat för, men vi vinner i vart fall lite.

Efter matchen följer en spänd väntan på matchupsen inför sista omgången. Vi är oroliga för att vi skall få möta draw-danskarna. Dels innebär det att vi kommer att få svårt att vinna och dels lär de matcherna bli rätt trista. Men vi lyckas precis dodga dem och husbilarna får möta dem istället! Vi skall möta PapaD's nemesis, dvs LBK. Det lär bli riktigt tufft motstånd, men det blir åtminstone riktiga matcher.
Senast redigerad av 1 Mortarion, redigerad totalt 16 gånger.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av Mortarion »

Match 5
Efter att ha diskuterat igenom LBK:arnas listor i bilen är vi rätt överens om att det här antagligen kommer att bli det hårdaste motståndet i turneringen. Och det är ju passande för en sista match. Vi funderar lite på hur de kan tänka angående matchups och Anders kommer med en genomgång av hur de kommer att matcha. När det väl är dags för matchning visar det sig att det stämmer exakt med hur Anders sa. Vilken lista som var secret, vilken som läggs fram och hur de svarar på våra listor. Det krävs skills för att bli lagkapten! 8-)

Det innebär att vi får matchupsen ungefär som vi räknat med, även om vissa av matchupsen är "nog det bästa som går att göra men inte bra". Själv får jag möta Cadelin och hans BA. Han spelar med en Librarian med Rage (prefered enemy), en präst med jump pack, sanguinary guard, en assaultsquad med fist och två meltor, tre femmor assault marines i razorbacks med assault cannons, sex death company i en razorback med heavy flamers och en enhet devastators med missiler. Bordet är ett av de konstiga ökenborden med en gigantisk pyramid i mitten och massa kullar som det inte går att ställa modeller på. Mission är två objektiv och döda HQ. Jag kommer inte ihåg vem som vinner börja-slaget, men jag går tvåa, vilket känns helt OK eftersom jag gömmer hela armén bakom pyramiden. Det är dock svårt att gömma sig helt från saker som åker 12" och han lyckas döda min rhino med alla sina assault cannons. Dödskompaniet åker framåt, men övriga trupper avvaktar. I min runda tänker jag vara alldeles för offensiv med min pod. Tärningarna suckar, aktiverar sin override och scattrar den 11" åt rätt håll. Attackbikes dödar döds-razorn och min pred skjuter ut två devastators. Assaultsquaden till fots sticker ut två meltaguns bakom pyramiden och försöker skjuta razorbacks, men når inte riktigt. Resten av armén avvaktar. Jag har ett bra läge för båda objektiven och känner inget behov av att storma framåt ännu. I hans runda hoppar dödskompaniet på attackbikesen och dödar dem. Hans razorbacks skjuter ut min predator. Resten av armén hoppar runt lite och ställer sig i bättre läge. I min runda hoppar sanguinor och assaultmarines fram och dödar dödskompaniet. Jag skickar fram mina assaultmarines till fots för att hota razorbacks och mitt dödskompani springer mot honom. I hans runda tre hoppar han fram med librarian, präst och sanguinary guards för att döda mitt dödskompani. Han skjuter på dem först. Jag lägger alla träffar på de modeller som står närmast honom och slår rätt dåligt (eller bra i just det här fallet) på saves, vilket innebär att han kommer rätt nära mig när han sedan chargar och dödar dem. Och när han inte får consolidera så långt tillbaka ser jag en chans att bryta dödläget. I min runda hoppar jag fram med Sanguinor och assaultsquaden samtidigt som razorbacken åker fram 18" för att ge en trevlig bubbla av Feel no pain och furious charge. Mina assaultmarines till fots springer framåt och lyckas nog döda en razorback har jag för mig. Tyvärr går den riktiga striden inte så bra. Sanguinor lyckas bara döda tre sanguinary guards, vuilket gör att de får slå tillbaka. Jag lyckas inte skada librarianen och tar massa wounds tillbaka. Jag förlorar striden, men står kvar. I hans runda hoppar han in med sin tia assaultmarines. Innan det spränger han dock razorbacken, och chargar både tac-squaden och den pågående striden. Sanguinor står nu mot både bibliotekarien och assaultmarinsen. Jag räknar lite snabbt på det och kommer fram till att tre attacker borde döda bibliotekarien utan problem (3+, 3+ med reroll på båda slagen) så jag delar upp attackerna. Givetvis lyckas han inte utan gör bara ett wound. Som tur är slåss tactical marinsen skitbra och jag vinner i slutändan. Hans präst flyr av brädet och han delar upp striden så att sanguinor står mot bibliotekarien och min tacsquad mot resterna av hans assault squad.I min runda springer det lilla som är kvar av min assaultsquad till fots in mot en av hans femmor men får stryk. I den stor striden spöar Sanguinor föga förvånande bibliotekarien och mina resterande killar dödar assaultmarines så att de flyr (eller möjligen dödade jag alla, de försvann i vart fall). Sanguinor consoliderar mot hans linjer och tacsquaden börjar backa hem mot objektiv.

I hans runda fem kör han iväg 18" med en razorback och ställer sig på mitt objektiv. Han skjuter lite på sanguinor men gör inget. I min runda hoppar tacsquaden på razorbacken, men lyckas bara stunna den. Sanguinor hoppar in och dödar en av femmorna. Han consoliderar mot objektivet, men kommer inte riktigt fram. Cadelin håller alltså den ena objektivet och det andra är contestat. Inte bra... Vi tar in en utomstående tärningsslåare som får slå om det blir en runda till. Det blir det! Cadelin skjuter lite på mina killar vid objektivet och dödar några. Resten av armén skjuter på sanguinor, men gör inget. I min rundan hoppar sanguinor in och dödar en femma till och mina tacquads får äntligen ihjäl razorbacken. Nu håller jag ett objektiv och det andra är contestat. Spännande... En ny oberoende tärningsslåare tas in, men det blir ytterligare en runda. Han bränner iväg 18" med sin sista razorback och ställer den ovanpå den gamla. Resten av armén skjuter på sanguinor och sen chargar den sista femman. De får in ett wound, men får sedan stryk och flyr. I min runda vill sanguinor charga de tre kvarvarande devastatorerna. Vi kollar att han når och Cadelin konstaterar att vi inte behöver slå, utan han plockar bort dem. Men sen bestämmer han att det är lika bra att slå tärningarna. Sanguinor träffar fyra, missar sin reroll. Woundar på 2+... Två ettor. Den kvarvarande devastatorn slår tillbaka. Träff, wound, etta på savet. Så devastators lever fortfarande och sanguinor är halverad... Dock hade jag slagit rätt bra med honom ett tag, så jag kan inte klaga. Det sista som händer är att min tacsquad försöker döda razorbacken men misslyckas. Så i sluändan håller ingen några objektiv. Jag vinner secondary. I princip allt är dött och tack vara den hjältemodiga devastatorn blir det lika på VP. Så det blir till slut 12-8 till mig. En riktigt hård och spännande match! Formodligen den roligaste matchen på konventet. Sen känns det naturligtvis lite bra att ha spöat ETC-lagets BA-spelare med BA...

Det gick inte riktigt lika bra för övriga laget. Anders vann, men Jon och Fredrik fick stryk. Husbilarna lyckas spöa draw-danskarna och det innebär att vi kommer på en stabil andraplats i turneringen. Själv är jag väldigt nöjd med detta. Vi mötte stenhårt motstånd. Förutom första matchen hade alla lag vi mötte minst två ETC-spelare från något land. Och vi hade faktiskt en chans på vinsten.

Stort tack till arrangörer, motståndare och givetvis lagkamrater!

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av cadelin »

rolig och stenhård match :)

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Gött att Ooan fick möta två av tre marinespelare från ETClaget och tvålade till båda med deras egna (nja) arméer.

Dock vill jag invända lite mot påståendet att ni vann över lag husbil. Det blev 40-40, att ni sedan ostade till det med kompen är en annan historia ;)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av cadelin »

sanguinor åt upp hela min arme :)

nästa gång ska jag ha assault terminators så man får lite motmedel :)

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av Desertlord »

cadelin skrev:sanguinor åt upp hela min arme :)

nästa gång ska jag ha assault terminators så man får lite motmedel :)
Låna mina?
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Blom
Inlägg: 2091
Blev medlem: 04 jul 2009, 07:17

Re: Rapport från BSK (Lag OBK)

Inlägg av Blom »

Desertlord skrev:
cadelin skrev:sanguinor åt upp hela min arme :)

nästa gång ska jag ha assault terminators så man får lite motmedel :)
Låna mina?
eller mina?
Inte ett fluffmongo!

Joakim Blom

Skriv svar