TOKs endagars - En rapport från SM

Berättelser från slagfälten och turneringarna
Användarvisningsbild
Hylander

TOKs endagars - En rapport från SM

Inlägg av Hylander »

Fy fasiken vad trött jag måste varit!

Sov i tolv timmar tills frugan väckte mig strax efter lunch, inte undra på att jag spelade dåligt i sista matchen mot Jon.
Dock spelade Jon bra och skall ha ett stort grattis till en välförtjänt turneringsseger!

Min turnering då. Listan var en avart av vad jag brukar spela och det stora var att termosarna hade blivit bikes.

listan:

HQ

Captain 185p
- Artificer Armour, dual Lightningclaws, Bike, Meltabomb

ELITE

Ironclad 135p

DropPod 35p

Dreadnought 125p
- 2x Autocannon

Dreadnought 125p
- 2x Autocannon

TROOPS

10 Space Marines 195
- Missile Launcher, Flamer, Sergeant: Powerfist

Razorback 40p

10 Space Marines 175
- Missile Launcher, Meltagun

Razorback 40p

5 Bikes 185p
- 2x Meltagun, Sergeant: Powerfist

FAST

3 Scoutbikes 95p
- Sergeant: Powerfist

Typhoon land speeder 90p

Attack bike 40p

HEAVY

Thunderfire Cannon 100p

Predator 85p
- Heavy Bolter Sponsons

Predator 85p
- Heavy Bolter Sponsons

Listan kändes bra men jag visste inte riktigt hur biksen skulle spelas då det var ett tag sedan. Detta blev uppenbart i sista matchen.

Match 1 : Henrik Thorén

Henrik spelar massor av missilelaunchers och lascannons i devastators och sternguards. Som backas av Kantor. Dock saknas CC vilket skulle visa sig.
Henrik börjar och ställer ut hela armé så den täcker hela deploymenten i pitched battle. Jag klumpar på ena sidan och därmed tappar Henrik 1/3 upp till 1/2 skyttet.
Då mitt skytte är rätt mobilt så vinner jag en hel del på skytte fronten. Mina bikes tar sig fram på flanken där jag har min armé uppställt och rullar upp Henriks armé.

18-2 och en stabil start på turneringen.

Match 2 : Anders Erenstam (Argos)

Vi spelar liknande arméer och jag vill gärna börja. Jag slår en trea och Anders en två jippi... "Den slår jag om" säger Anders och pekar på Bjorn i listan. Bajs. Han börjar.
Anders ställer upp brett för att jag inte skall undkomma första rundans skytte (antar jag) och jag kör på det gamla vanliga att klumpa och gömma. "Jaha då siezar jag väl". 6a!!

Inte nog med att jag siezar. Mitt skytte, främst de två sista singel missilerna som spränger en dredd och whirlwind, är helt magiskt. Släcker en skytte dredd, LC-back dör, Cyclone termos dör. Detta är merparten av Anders LR-skytte.
Anders är ju en riktigt bra spelare så jag får anstränga mig för att förvalta mitt övertag men lyckas med detta och vinner 19-1. Dock så var Bjorn nära att ställa till det då min lista inte riktigt hade något vettigt mot honom (bike enheten fanns inte i närheten av honom)

Match 3 : Jeppa Resmark

Ja om förra matchen var svår så kan man nog säker säga att det inte blev lättare iallafall. Dock så spelar Jeppa Tyranider vilket borde passa min lista med TFC (den är bra... Anders insåg också det speciellt då han missade att sprida killarna ibland ;) ).
Trots att det borde vara trevligt för mig så har ju jeppa, i vanlig ordning?! , hittat på något elakt. Dödsstjärna samt massa st4 skotts termagaunts. Jag får börja och valet av sida kommer visa sig riktigt viktigt. Min TFC står högt och långt bak så att den kommer att rensa bra.
Främst så kommer den att försöka ge diff till dödsstjärnan. Ja känner att jag ställt upp armé lite väl långt bak iom att några HB inte når under min första skytterunda. Men det är ju inte bra att vara när nids och de lär komma...

Vilket de såklart gör. Jag skjuter som en galnging men det dör lite grejer här och var men inget att hurra för. Sedan händer det. Jeppa skall ge sin Stjärna FNP med tervigonen och slår 2x6. Oops. Stärnan är framme långt och jag har bikes för Countercharge samt lite marines som skall in och rensa. Jeppa har haft turn med tärningarna, som vanligt ?, men denna gången så vänder det.
Jag väljer att sätta stopp för framfarten och skjuter med Allt på stjärnan samt chargar med combi-charge för att få in lite exra wounds som ger fearless saves. Efter mitt skytte så är nästan allt dött. Chargen blir nästan bara formalia men att jag slår in två träffar med bikekaptenen på mamma som på klornas reroll drar upp två 6or som dödar är ju inte fel ;)

Jeppa har en countercharge till mina bikes och ena SM enheten som gett sig på mamman och har 4 gauntenheter redo. Lictorn dyker upp för att hindra min flykt (combattactics) osså skjuter han bort en hel del. Jag flyr ändå med min kvarvarande bikekapten och rensar bort 3 gauntenheter som alla skjutit biksen. De stod lite tätt (TFC).

Sedan känns matchen avgjord. Dock spelar jag illa men har tur med träningarna för när det tar slut och jag vinner 15-5.

Första vinsten mot Jeppa och att ha tvålat Anders också känns bra. Tur med tärningar? JA! ( främst mot Anders, ursäkta ) Men jag lyckades förvalta övertagen vilket jag gläds åt. Dock måste jag bli noggrannare men trötthet var dagens signum.

Match 4 : Jag måste ju bar ligga i ledning. Jon! Najs! ... Vann du med 24 förra matchen ... Ligger du 6p för och har klart bättre komp?!? Ojdå. Jag måste vinna med 19-1 minst? Jaja jag får väl satsa då..

Ibland undrar man hur man tänker när tröttheten satt in. Jons lista kan jag slå men uppdraget är som gjort för hans gående marines. In i mitten. Jeppa möter orker på bordet i jämte med sina Nids och det är en toppen matchup för honom. Slår jag jon, vilket inte blir medd 19-1 hur jag än gör så kommer han troligen segla förbi så varför chansa så in i helvete? Trötthet var signumet och nu fanns även lite hybris.
Jag ställer upp centralt så att jag möter hela Jons armé och får den i knät på nolltid. Sedan väljer jag att droppa IC samt köra bikes på flanken. Jon pressar i mitten. Alla mina CC enheter är helt borta och jon kan bara rulla över mig. Jag spelar riktigt dåligt medan Jon spelar bra som vanligt. En stabil 17-3 till Jon och det är bara att gratulera till en välförtjänt första plats. Själv rasade jag till en 6e men fick lite nyttig erfarenhet om hur bikes skall spelas.

Nu efter 12 timmars strecksömn är baksmällan från gårdagen borta (personalfest på fredagen) samt förkylningen bättre. Fan varför spelade jag så illa i sista ;)
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Asplund

Re: TOKs endagars - En rapport från SM

Inlägg av Asplund »

Jösses. Stabilt presterat med tanke på motståndarna, vilka möte Jon?

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Asplund skrev:Jösses. Stabilt presterat med tanke på motståndarna, vilka möte Jon?
Tobbe, 19-1, 20-0 efter komp
Hamza, 12-8, 13-7 efter komp
Danhage, 20-0, 24-(-4) efter komp
Hylander, 17-3, 21,5-(-1,5) efter komp

Kompen visade sig dock inte spela någon roll, jag hade mest battle points. :)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

HeadWar skrev: Kompen visade sig dock inte spela någon roll, jag hade mest battle points. :)
Helt rätt.

MEN vi såg att alla listor tenderade till att vara lite "snällare" vilket var klart glädjande. Man kan ju hävda att den då spelade roll även för dig Jon nu när du mötte listor som var just snällare ;)

Personligen var jag rätt nöjd med att vi lät kompen påverka mer. Enda plumpen var att vi kompade någon lista fel, tänker främst på Holms eldarer. Ber om ursäkt igen. :(
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Tänkte dryga mig mot dig Jon och trycka upp rankingstatistik i nyllet på dig. Det sket sig dock. Grymt jobbat Jon, du kom etta efter mött ett snitt på en spelare rankad 71. Hylander fick sin 6:e plats efter att ha mött ett snitt på en spelare rankad 116.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Asplund skrev:Tänkte dryga mig mot dig Jon och trycka upp rankingstatistik i nyllet på dig. Det sket sig dock. Grymt jobbat Jon, du kom etta efter mött ett snitt på en spelare rankad 71. Hylander fick sin 6:e plats efter att ha mött ett snitt på en spelare rankad 116.
Jag gillar hur du räknar. :)

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Vafan! Man måste alltid ta bort bästa och sämsta spelaren pga lottning. Så räknar man kvalité-poäng i schackturneringar iallafall...

Användarvisningsbild
Warholm

Inlägg av Warholm »

Hylander skrev: Enda plumpen var att vi kompade någon lista fel, tänker främst på Holms eldarer. Ber om ursäkt igen. :(
jag älskar dig och tokarna andå... :wub:
Veni, Vidi, Rectum

Skriv svar