Eftersom vi hör till de mindre erfarna spelarna hade vi valt att lägga oss lågt i komp för att ha bra chans att slippa spela defensivt i alla matcher och sen ta kompstraffet istället. Lagkomp 11 blev det alltså. Så här i efterhand känns det som att det funkade för vi hade chans att vinna (innan komp) nästan varje match av de 20 vi spelade. Sen blev det inte alltid så, men chansen fanns där och ofta hängde vinsten på avsluta slaget-slaget. Svårast var det klart i första rundan då vi mötte lika (tom lite lägre) komp, men även senare var det roligare att känna att det fanns chans att vinna själva matchen trots att lagmatchen blev svår efter kompjustering. Lite falsk lyckokänsla där alltså
Till nästa år höjer vi oss nog några snäpp dock...
Till vår stora förvåning failade vi inte heller helt på matchningarna. Hade ju läst vår ETC-kaptens tips någon dag innan så vi fokuserade mer på att slippa helkassa matchups än att få till lysande och vi kände i alla fall att det lyckades. Troligtvis kände säkert våra motståndare också sig nöjda med matchningarna, men det bjuder vi på
Vi körde följande listor:
BA (komp 22,5) - 8 tanks, varav 3 razorbacks
SW (komp 22) - Lord på varg och 4 dundervargar, fangs och 4 hunterenheter i razorbacks
Eldar (komp 41) - Eldrad, serpent med bladestorm avengers, 2 falcons med drakar, och lite annat smått
Min lista - CSM (komp 20)
HQ: Daemon Prince, Wings, Warptime
HQ: Sorcerer, MoS, Lash of Submission
Elite: Terminators x5, Champion, Fist, IoKhorne, C-Melta x3, Heavy Flamer
Troop: Plague Marines x5, Meltagun x2
Dedicated: Rhino
Troop: Plague Marines x5, Plasmagun x2
Troop: Chaos Space Marines x6, IoChaos Glory
Dedicated: Rhino
Heavy: Obliterators x2
Heavy: Obliterators x2
Heavy: Land Raider, Dozer Blade, Extra Armour
Match 1: IG (komp 20)
Jag är ovan att möta IG med vendettor, hydror och infanteriblobar, men jag ställde upp relativt defensivt och chargeade båda blobarna runda 2. Det blev ganska snabbt tydligt att primary (objectives) skulle bli draw. Jag förlorade mitt första kill point runda 4 och ytterligare två runda 5, med hade tagit tillbaka för (det något underliga) secondaryt så hade det slutat runda 5 hade jag vunnit knappt, med matchen varade 7 rundor istället och till slut dog blobarna och mina vinnare blev ner-dakkade. Samtidigt började alla IG kanonerna ta ut sin rätt efter hand som matchen led. Lashen gör inte så mycket heller mot så mycket plåt... Kul dock att möta den typen av lista eftersom ingen på vår förening äger en sådan.
7-13
Match 2: Nidz (komp 47)
Möter 2 tervigons, 1 tyrranofex, 4 hive guards och 30 genestealers på ett bord med ett stort hus i mitten. Han börjar, infiltrerar och chargar med 1 enhet stealers runda 1. Efter min runda 2 är alla stealers döda och mina terminators har låst upp en mamma och båda guardsenheterna i närstrid. Sen fyller prinsen och ett tjugotal termagants och en mamma till på den striden och när dammet lägger sig står bara tyrannofexen och en halvdöd mamma kvar på andra sidan bordet. Då ingen på föreningen spelar en massa stealers var även detta en nyttig erfarenhet för mig.
18-2
Match 3: CSM (komp 40)
Möter 3 rhino enheter, 1 enheter obbar och 2 prinsar, varav ena har lash. Jag gör här mitt enda riktigt stora misstag under helgen (som jag kommit på) och väljer att börja, på vilket han svarar med att reserva hela arméen utom en rhino enhet som han gömmer bakom ett stenblock. Så jag har bara 3 rundor (visar det sig) på mig att skada tillräckligt och fixa scenariot, som tyvärr tar slut redan runda 5. Ett glädjetjut från min motståndare var en tydlig indikation (och vi var rörande överens
8-12
Match 4: CSM (komp 50,5)
Mer CSM, fast utan lash denna gången. Däremot gående terminators och en massa plague marines. Min lash gjorde vad den skulle denna matchen och runda 3 var allt hans borta utom en enhet obbar och några reservade bikes, vilka dog runda 4. Han hade dock ovanligt oturliga tärningar denna matchen, så inte mycket mer att säga. Blev faktiskt nästan trist när till och med hans lord slog sig själv hellre än mig...
20-0
Match 5: CSM (komp 58)
Ännu mer kaos marines på andra sidan och denna gång med lash trollkarl, en del long-range skytte, en dread och en vindicator. Lite oflyt (typ enda gången hela helgen, utom slagen för att ta slut/fortsätta) runda 2 när min raider går sönder (oflyt eftersom det var < 10%, men ibland ska det hända också
16-4
Överlag är jag mycket nöjd med matchningarna jag fick. Totalt 69 inspelade poäng av 100 möjliga är nog tyvärr lite i underkant med kompfördelen i åtanke och goda matchups, men det kunde ju blivit snäppet bättre med turligare sluta-matchen-slag, så jag är nöjd!
Dock en massa roliga matcher, iaf för mig som hade lägst möjliga komp
Och Lash är rätt bra...
Och Dozer Blade på Raider är också rätt bra...
Tack alla motspelare och lag för 5 trevliga matcher!