Vilken annan är kompneutral? Tror alla chapter tactics ger något minusDHettNeck skrev:Precis. Anledningen att folk spelar den RG är inte att RG är spceillt bra utan att det är den minst dåliga av dom kompneutrala.fauh skrev:Det är de enda som inte kompas pga sin chapter tactic - skulle gissa att det är därför.frigobben skrev:Att de mest kompetetiva spelarna på TOK-spelen som spelar SM spelar Raven Guard, kanske ger en hint om att just detta chapter bör strypas en aning.
Kompmallen v1.6
Moderator: DHettNeck
Re: Kompmallen v1.6
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Salamnaders är inget problem att spela utan extra kompstraff. Black templars kompar inte något alls heller.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Iron hands ger väl inga minus såvida man inte plockar 2+ IC osv..
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Angående Rawen Guard så tycker jag faktiskt att de skall ha ett straff. Speciellt om man spelar en stor bikenhet.
Åter igen är det min tankte kring dakkat, som jag anser vara det som löser det mesta i spelet. Dakka is da shit...
Att ha lite bättre toughness (mer än 4) samt att ha ett bra save är viktigt. När man sedan kan få det savet att halvera dakkan (jinka med RG så blir det 2+ Turn 1) så kan jag faktiskt tycka att det skall kompa. Men likt andra saker så lägg det på själva biksen som ett villkor. Säg tex att en enhet med 5+ enheter på -X i komp pga RG. Jag tror det hade varit rätt bra.
Bikeenheten bör sedan ha ett minus om det finns en snabb 2+ snubbe i listan (kanske beroende på antal wounds) som det är nu tycker jag biksen är bra kompvärde på med en 2+ och då jag gärna spelar dem så ...
Hela min poäng i detta är just höt Toughness med 2+. 5 Wraithblades kan mycket väl ligga kvar i kompen som det är 8 WB som känns vettigt att köpa pga -3 för 3 extra figgar funkar bra det med. Det är just i kombo med en 2+, precis som för SM biksen, som ställer till det lite enligt mig.
Var inte meningen att pressa WBen igen utan visa på just kombos. Samt kanske t.o.m. lätta trycket, om det ev missuppfattas, på just WBs som ensam enhet.
Åter igen är det min tankte kring dakkat, som jag anser vara det som löser det mesta i spelet. Dakka is da shit...
Att ha lite bättre toughness (mer än 4) samt att ha ett bra save är viktigt. När man sedan kan få det savet att halvera dakkan (jinka med RG så blir det 2+ Turn 1) så kan jag faktiskt tycka att det skall kompa. Men likt andra saker så lägg det på själva biksen som ett villkor. Säg tex att en enhet med 5+ enheter på -X i komp pga RG. Jag tror det hade varit rätt bra.
Bikeenheten bör sedan ha ett minus om det finns en snabb 2+ snubbe i listan (kanske beroende på antal wounds) som det är nu tycker jag biksen är bra kompvärde på med en 2+ och då jag gärna spelar dem så ...
Hela min poäng i detta är just höt Toughness med 2+. 5 Wraithblades kan mycket väl ligga kvar i kompen som det är 8 WB som känns vettigt att köpa pga -3 för 3 extra figgar funkar bra det med. Det är just i kombo med en 2+, precis som för SM biksen, som ställer till det lite enligt mig.
Var inte meningen att pressa WBen igen utan visa på just kombos. Samt kanske t.o.m. lätta trycket, om det ev missuppfattas, på just WBs som ensam enhet.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Bulky enheter får väl inte den har jag för mig?
På tal om Phoenix Lords, varför tycker ni Asurmen är så mycket bättre än de andra?
Invul save är väll bra, men kompar han nästan 3 gånger mer än Jain pga invul save?
Tycker han känns väldigt svag för 35 komp, speciellt om han inte är warlord.
Invul save är väll bra, men kompar han nästan 3 gånger mer än Jain pga invul save?
Tycker han känns väldigt svag för 35 komp, speciellt om han inte är warlord.
Du har en poäng i att han inte borde kompa lika hårt om han inte är i primary, ska kika på det.
Men anledingen till att han kompar som han gör är att han har över 50% chans att få 2+ med reroll. (d3 traits, reroll för CAD och dubbletter slås om)
2+ med reroll är ingenting man borde kunna få in så lätt utan att betala för det. Men som sagt, borde nog kompa mindre om han inte är i primary.
Men anledingen till att han kompar som han gör är att han har över 50% chans att få 2+ med reroll. (d3 traits, reroll för CAD och dubbletter slås om)
2+ med reroll är ingenting man borde kunna få in så lätt utan att betala för det. Men som sagt, borde nog kompa mindre om han inte är i primary.
-
dempaattack
Är det -15 för 10st immortals
Eller läser jag fel??
Eller läser jag fel??
-
dempaattack
En fråga till. Dark angles terminators / SM Termis. Måste dom betala för Pfisten?
Eller är det inräknat i minuset redan?
För -12 är dom i grund. Måste dom sen betala för varje pfist??
Eller är det inräknat i minuset redan?
För -12 är dom i grund. Måste dom sen betala för varje pfist??