Beta v0.9

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Beta v0.9

Inlägg av DHettNeck »

Michael Carl skrev:Hur funkar det med Allies när det rör sig om samma armé?

Min lista till helgen till exempel:

PRIMARY DETACHMENT (DE Covenite Coterie Detachment)

Dark Artisan Formation
Haemonculus (Warlord)
Cronos, Talos

SECONDARY DETACHMENT (DE Covenite Coterie Detachment)

.....

Skulle då alla enheter i mitt sekundära detachment få dessa minus:
Battle Brothers
Each Unit* -3 (excluding Independent Characters)
Each Independent Character -5 (-2 if only if able to join units from its own detachment)
Ja, det är så det blir. Så jag rekommenderar att byta plats på dina två detachments ;)

Detta har varit på tapeten förr. Kanske att man inte skulle få något allie straff om man höll sig inom samma faction som sin primary, men samtidigt blir ju armén oftast bättre med mer valmöjligheter oavsett om det råkar vara en extra formation eller en allied detachment med eldars.

Vi får nog diskutera detta en sväng till i gruppen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Halvar

Inlägg av Halvar »

Framförallt när man faktiskt inte tar fler av dessa slots med hjälp av formationen. Jag gillar nidsens living artillery node, ger pinning till barbed strangler och reroll på biovores barrage men man måste ta alla tre biovores i en grupp vilket är ett ganska stort straff. Utöver det brukar jag köra max en till HS. Formationen kostar då nio extra komp för ett potentiell kringgående som aldrig utnyttjas.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Kan man inte istället ge minus för varje slot som är ut över det vanliga CAD:n?

Så här tänker jag. Jag har två heavys i min CAD. Kör en formation som har två enheter som vanligtvis finns i heavy slotet. Då får jag -3 då jag har en heavy utöver den vanliga cad:en. Då straffar man val möjligheten man fick genom att ta formationen och men straffar inte onödan på de val man kunde gjort i en vanlig CAD.

Hoppas ni förstår.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Lillen skrev:Kan man inte istället ge minus för varje slot som är ut över det vanliga CAD:n?

Så här tänker jag. Jag har två heavys i min CAD. Kör en formation som har två enheter som vanligtvis finns i heavy slotet. Då får jag -3 då jag har en heavy utöver den vanliga cad:en. Då straffar man val möjligheten man fick genom att ta formationen och men straffar inte onödan på de val man kunde gjort i en vanlig CAD.

Hoppas ni förstår.
Jag förstår vad du menar. Men termen "vanlig CAD" är numera ganska meningslös i 7:th då alla nya böcker får massa altenativa detachments dom kan ta som sitt primära. Ska klura på detta under helgen och diskutera med dom andra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

MFL

Inlägg av MFL »

Är detta den slutliga mallen som kommer ligga till grund för GC? Har angivits tidigare att det är mallen som är senast utgiven 1 mars som gäller. Hinner ni komma ut med ytterligare versioner före dess?

Bra jobb btw!!!
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Detta är inte den slutgiltiga mallen utan beta v0.9. Som det ser ut skulle jag tro att sista betan v1.0 släpps på måndag och att den får ligga ett par dagar och sen spikas den runt 3-4 mars.

Så en marginell förskjutning, men vi behöver några extra dagar för att ta in synpunkter och finjustra saker i mallen (kanske hinna få med harlies också).

Dataslates kommer dock inte hinnas med. Så det som mallen täcker är "bara" codexar och supplement codexar. Så man kommer inte kunna spela några dataslates/kampanjböcker bara så att alla är med på det.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

DHettNeck skrev:
Michael Carl skrev:Hur funkar det med Allies när det rör sig om samma armé?

Min lista till helgen till exempel:

PRIMARY DETACHMENT (DE Covenite Coterie Detachment)

Dark Artisan Formation
Haemonculus (Warlord)
Cronos, Talos

SECONDARY DETACHMENT (DE Covenite Coterie Detachment)

.....

Skulle då alla enheter i mitt sekundära detachment få dessa minus:
Battle Brothers
Each Unit* -3 (excluding Independent Characters)
Each Independent Character -5 (-2 if only if able to join units from its own detachment)
Ja, det är så det blir. Så jag rekommenderar att byta plats på dina två detachments ;)

Detta har varit på tapeten förr. Kanske att man inte skulle få något allie straff om man höll sig inom samma faction som sin primary, men samtidigt blir ju armén oftast bättre med mer valmöjligheter oavsett om det råkar vara en extra formation eller en allied detachment med eldars.

Vi får nog diskutera detta en sväng till i gruppen.
Just i detta fallet är det inte aktuellt eftersom jag vill ha just den figuren som Warlord.

Jag är med på vad ni vill komma åt, men det känns som det kan slå lite fel i vissa fall. Inte för att jag har något annat förslag på hur det skulle kunna se ut istället dock. ;)

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Michael Carl skrev:Just i detta fallet är det inte aktuellt eftersom jag vill ha just den figuren som Warlord.
Fast om du sparar en milon i komp kanske man kan anpassa sig lite ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

thismeanswarmate

Inlägg av thismeanswarmate »

Grymt bra jobb!

Tycker däremot att -3 för både Lychguards (-4 med sköld och Overlord) och Praetorians är rätt saftigt. Visst har de blivit billigare med nya codexet, men de är fortfarande inte toppunits, och är rätt dyra för att bara ha ett wound, 3+ save och ingen invul (förutom om man kör sköld). -3 är lika mycket som en fiend, som kostar mer poäng, och vinner matcher själva med tillgång till invis och grimoiren.

Tycker också Nightbringern ser mer användbar ut än Deceivern, och borde typ byta komp, men har inte testat någon av dem. De är ju inte heller kända för att vara så tåliga, och trivs bäst med annan armor, så kanske sänka kompen lite på alla c'tans, men dra upp deras MCP en bit?
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

En fiend med grimoire och invis kompar -123 ;) så typ 120 mer än en lychguard.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar