Kompmallen v1.6

Moderator: DHettNeck

Lainer

Re: Kompmallen v1.6

Inlägg av Lainer »

Samma tanke här, FE cad finns dock inte nämnd i mallen så därför jag undrade om det går att köra med dem utifrån mallen?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Lainer skrev:Funderar på hur ni behandlar Farsight Enclaves CAD kompmässigt då de inte finns med i mallen. Ska de räknas som en Tau Empire CAD och hantera minusen därefter då enbart formationerna från Mont'ka finns med? Kan jag exempelvis bara ta en Farsight Enclaves Combined arms detachment om den finns nämnd i mallen och skulle detta då ge ytterligare minus, lite oklart just nu.
Det finns bara ett Combined Arms Detachment (CAD) och det kompar inte nånsin oavsett vilken faction du fyller det med.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Som Tröger säger. Ett CAD är ett detachment som alla kan ta, det finns inga specifika CADs (för då vore det inget CAD ;) )
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Flogger skrev:Som Tröger säger. Ett CAD är ett detachment som alla kan ta, det finns inga specifika CADs (för då vore det inget CAD ;) )
Löööögn! Harlequins kan inte ta...för vi har inga HQn*snyft* :cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Iambroborn skrev:
Flogger skrev:Som Tröger säger. Ett CAD är ett detachment som alla riktiga arméer kan ta, det finns inga specifika CADs (för då vore det inget CAD ;) )
Löööögn! Harlequins kan inte ta...för vi har inga HQn*snyft* :cry: :cry: :cry:
Förlåt, jag rättar mig själv ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Lainer

Inlägg av Lainer »

Så om jag förstått det rätt så baseras en cad från farsight enclaves på kompen från tau empire och är helt laglig att köra utifrån kompmallen fastän deras specialregler och därmed godkänd att köra på gothcon då det är mitt nästa mål?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Lainer skrev:Så om jag förstått det rätt så baseras en cad från farsight enclaves på kompen från tau empire och är helt laglig att köra utifrån kompmallen fastän deras specialregler och därmed godkänd att köra på gothcon då det är mitt nästa mål?
Absolut. Farsight Encvaldes är med i kompmallen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

benmannen

Inlägg av benmannen »

Hejsan, här är lite tankar på Harlequinskompen...

Harlequins känns i överlag rätt hårt kompade. Man är inlåst i oflexibla formationer eller deras egna detachment och det går knappt att komma undan mycket straff. Jag har testat dem på lite turneringar så jag har en del erfarenheter av hur listan funkar.

Jag föreslår i pincip bara upplättningar, det känns inte som om att nåt är för mjukt kompat som det är nu:

Faolchu’s Blade -1 for each model in the formation

Alldeles för hårt. Som minimum så kompar den -5! För en formation som måste köpa en crap Void Weaver och har dyra jetbikes... Har man typ två fyror med jetbikes och en VoidWeaver så är det nästan ett helt kompsteg! Och i total komp så blir det över 50!

Jag föreslår att man får -1 per två modeller i formationen istället. Man betalar skatt via VoidWeavern redan som man inte vill ha och dess AVP extra...

Death Jester -7
Each Death Jester in the army after the 2nd additional -3
Så bra är det inte att spamma 60p modeller med T3 och 5+ save... Ta bort "Each Death Jester in the army after the 2nd additional -3". Eller kanske börja med -6 på Jestern och ge -2 after the second...

Solitare -13

För mycket för en riktigt dålig modell. Den borde vara kompsmink. För det är 145p som dör av lite bolters... Typ -8 istället.

Skyweavers -9
Each additional model -5
-1 each zephyrglaive

Dyra Jetbikes, en fyra med Zephyrglaves kompar -23! För en 60p modell som som bäst kan få en 4+ save med T4 och 2W... Kan de börja på -6 och sen varje modell -4 och -1 för Zephyrglaive. Då kompar samma enhet 18. Det är fortfarande nästan 2 hela kompsteg...

Voidweaver -6 (2 AVP)

I princip en lite sämre Vyper. Den skjuter sämre och kan max får 4+ save. Den skjuts ner lika lätt och för att vara en dedikerad skjutaskimmer så gör den inte mycket ifrån sig. En Shuriken Cannon + ett haywireskott är inte mycket att hurra för. Jag föreslår att ta ner den till 4 (2) Eller 5 (1).
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Iambroborn

Inlägg av Iambroborn »

Håller med Benmannen på samtliga punkter förutom på -1 för blade formationen. Tycker den sitter rätt OM man komplättar enheterna separat.

Man får även lägga in att Quins bikes har 60mm bas vilket också gör dem sämre på att manöverera i slagfältet, göma sig bakom losblock och dyl.

Solitären bör som sagt vara kompsmink. Visst han kan rocka något game då man susar in och rullar ostatistiskt många 6or men tycker väll inte att han är så bra så han ska kompa ett mer än Jain Zar. Han är för opålitlig. Har spelat in honom i en enhet krooter tex där han dödade EN och blev sen själv ihjälslagen i motståndarens tur.

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Sedan att Jain Zar kompar för billigt är väl en annan historia ;)
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Skriv svar