Beta v0.9
Moderator: DHettNeck
Re: Beta v0.9
Korta kommentarer på Orkernas komp. Vissa mer relevanta än andra..
Warboss Gazbag’s Blitzbike - Kanske nämn att denna räknas som en warbike i alla avseenden i resten av listan, jag antar att det är det som är tanken.
Nobs- -3 each of the first 4 Power Klaws (-5 if on Warbikes) Klorna kompar redan 3, så innebäer detta att 5+ klon inte kostar något komp?
Mega Nobs och kostnaden för extra modeller med sågar är lite underligt formulerat. Kostar det att någon komp att utrusta de tre första med sågar?
-1 för kannons är lågt medans -4 för lobba känns högt satt tycker jag.
-3 (-4) för en kanna (Kill Kans) känns högt. Detta är nog den sämsta enheten i codexet.
En hordlista är verkligen inte premierad...
Warboss Gazbag’s Blitzbike - Kanske nämn att denna räknas som en warbike i alla avseenden i resten av listan, jag antar att det är det som är tanken.
Nobs- -3 each of the first 4 Power Klaws (-5 if on Warbikes) Klorna kompar redan 3, så innebäer detta att 5+ klon inte kostar något komp?
Mega Nobs och kostnaden för extra modeller med sågar är lite underligt formulerat. Kostar det att någon komp att utrusta de tre första med sågar?
-3 (-4) för en kanna (Kill Kans) känns högt. Detta är nog den sämsta enheten i codexet.
Är det modellerna som finns på GWs hemsida? Så kommer de eventuellt komma med.Yaamen skrev:Så dom nya tyranid modellerna (tyrannocyte, toxicrene osv) kommer inte hinna komma med i mallen?
Mallen som används till GC kommer att spikas på Söndag nästa vecka dvs 8e Mars.
Är det saker som önskas vara med skriv det så gör vi det vi anser hinnas med och att få dem på ett bra sätt.
Vissa val kommer antaglien komma med men kanske kompas lite för hårt för att vi inte 100 vet hur de funkar och påverkar spelet.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det finns det automatiskt i att flygande saker har ganska höga AVPs/MCPs vilket eskalerar i sig. På några "problem" områden finns dock ett eskalerande minus på specifika flyers.Mortarion skrev:1. Stämmer det att det inte finns någon form av eskalerande minus för flygare? Enligt mig är två flygare klart mer än dubbelt så bra som en.
Dock ska man ha i åtanke att flyers verkligen inte är vad dom en gång varit, flyers är väldigt mycket sämre i 7:th än dom var i 6:th och så länge vi snackar flyers och inte FMCs så är det väldigt få listor där det är bra att ha många flyers då du får på tok för lite stövlar på marken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Stanich skrev:Tjena!
Är det hjälpsamt för er att mangla upp massa listor? Vill ni ha dom på något speciellt sätt? Tänkte på poäng och komp.
Har det ganska lugnt på jobbet hehe, sitter här mest och bläddrar igenom alla codex, så kan jue lika gärna göra någon nytta här haha
Blir lugnt idag på jobbet igen =)
Tja igen,
Kanske någon som påpekat detta redan
(X AVP) skrivs det ibland, och ibland (XAVP), likaså (XMCP). Snyggare med ett mellanslag.
Skitgrej kanske, men det ser stiligare ut om det är lika genom hela dokumentet =)
sid 10 Basilisk "Each additional model -10 23 AVP)" - 23 avp = (2 AVP)?
sid 44 Razorback "-1 for Assault Cannon/Lascannon/Lasconnon+Plasma Gun" - Lascannon felstavat
sid 44 Drop pod "Each drop pod after the 2nd in the army-3" - Extra space, army -3
Kanske någon som påpekat detta redan
(X AVP) skrivs det ibland, och ibland (XAVP), likaså (XMCP). Snyggare med ett mellanslag.
Skitgrej kanske, men det ser stiligare ut om det är lika genom hela dokumentet =)
sid 10 Basilisk "Each additional model -10 23 AVP)" - 23 avp = (2 AVP)?
sid 44 Razorback "-1 for Assault Cannon/Lascannon/Lasconnon+Plasma Gun" - Lascannon felstavat
sid 44 Drop pod "Each drop pod after the 2nd in the army-3" - Extra space, army -3
Kan du utveckla ditt resonemang? Om du menar att fliers innebär mindre att scora objectives med så spelar det faktiskt mindre roll nu då allt kan scora så är mängden scoring units på bordet större nu än i 6th, oavsett om man spelar 1,2,3 fliers.DHettNeck skrev:Det finns det automatiskt i att flygande saker har ganska höga AVPs/MCPs vilket eskalerar i sig. På några "problem" områden finns dock ett eskalerande minus på specifika flyers.Mortarion skrev:1. Stämmer det att det inte finns någon form av eskalerande minus för flygare? Enligt mig är två flygare klart mer än dubbelt så bra som en.
Dock ska man ha i åtanke att flyers verkligen inte är vad dom en gång varit, flyers är väldigt mycket sämre i 7:th än dom var i 6:th och så länge vi snackar flyers och inte FMCs så är det väldigt få listor där det är bra att ha många flyers då du får på tok för lite stövlar på marken.
Lista A(4-6 troops, + resten av listan) (6th)
Lista B(15 scoring utan fliers) (7th)
Lista C(12 scoring med tre fliers) (7th)
Procentuellt sett så förlorar man inte mycket med att byta ut vanliga vehicles mot fliers pågrund av att mängden scoring enheter har gått upp.
Däremot så har effekten av att 1,2,3+ Fliers lika stor eskalerande belastning på Anti-Air kapacitet som tidigare.
Som mallen är nu , är det mest effektiva beroende på lista skippa vanliga vehicles och köra bara fliers, så har motståndaren massa ineffektiv Anti-Tank som inte går att utnyttja effektivt.
På SW står det att de får -1 (-3 if on relentless model) för Grav-guns. Mig veterligen kan inte SW ha några gravs? Har jag fel?
Iyanden
Orks
Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/
Iyanden
Orks
Wermland Dice Warriors:
https://www.facebook.com/groups/1579766275595017/
Skall försöka svara på lite Orkkommentarer då det är jag som skissade ihop mallen från början.
Låter du din Battlewagon bli dödad i närstrid så har du gjort något fel och/eller redan torskat matchen. Allt runt en BW skall vara dött innan de ens får chansen att slå på BWn. BWn är ju utan tvekan Orkernas bästa möjlighet för infanterister att ta sig fram till fienden (kanske att Finkin Kap är bättre), och det bör kompas därefter.
Det är en miss; Big Meken skall inte heller få extrastraff för sin klo.
Ja, jag tycker att de i alla fall på denna skalan är tämligen jämförbara. Hade vi haft en mer detaljerad skala så hade de kunnat få lite mer nyanserad komp. Vad tycker du vore lämpligt för Burna Boys?
Ja, jag anser att Bubble Chucka och Smasha Gunnen är de bästa valen. Hur skulle du värdera dem alla?
Ja, klo 5+ kostar ingen komp. Rent generellt så är det så att om man ha något i grund, eller har ett utskrivet straff för det, så kompar det inget från den generella listan.
Ah, det är en kommunikationsmiss mellan mig och övriga i gruppen. Jag hade skrivit ett straff som inte följde formatet, och då blev det feltolkat. Min mening var att varje modell med Killsaw skulle kompa -1 extra.
-3 för Lobbas.
Jag tycker att folk rent generellt tänker på Killa Kans fel. Jämför dem med t.ex. Terminators eller Mega Nobs så känner i alla fall jaa att de ligger ganska bra i både poäng och komp.
Horden är en sten-sax-påse-arme och det är inget som vi vill premiera.
Att jämföra Trukkar och Whirlwinds går väl inte så bra. Jämför snarare Trukkar med DE Raiders (om man nu skall jämföra över codexgränserna). Man måste ju också se till vad pjäsen tillför till armén eller specifika enheter, och där tillför ju Trukken betydligt mycket mer för Orkerna än vad lite Whirlwind-skytte gör för SM.Fredde88 skrev:Tycker det är konstigt att trukar får så hög komp -3 (4) och avp 2.
Eftersom de sprängs hur lätt som helst, borde man sänka kompen till -2(3) wirldwind som får -4 avp 2 är dubbelt så bra (om inte bätre)
Battalwagon kompar -15 avp 4 tycker den också borde sänkas då den förstörs hur lät som helst i närstrid nu mera. Jag anser att en komp -10 avp 4 och sen beroende på hur man kitte den ger mer komp (tex killkannon -2 och om man har fyra big shootas -2)
Sen tycker jag att weirdboy compas lite värl hårt tycker -5 (lvl1) och ytligare -6(lvl2)
För man får bara skit om han är lvl 1
Låter du din Battlewagon bli dödad i närstrid så har du gjort något fel och/eller redan torskat matchen. Allt runt en BW skall vara dött innan de ens får chansen att slå på BWn. BWn är ju utan tvekan Orkernas bästa möjlighet för infanterister att ta sig fram till fienden (kanske att Finkin Kap är bättre), och det bör kompas därefter.
Allt kan inte räknas i tuffhet per poäng. Ofta så måste man ta hänsyn till hur mycket tuffhet man kan klämma in på minst yta. T.ex. i en BW får du t.ex. inte in 40 Boys, men du får in 20 'Ard Boys. Komp per poäng så ligger ju dessutom Boys och 'Ard Boys väldigt nära varandra.Fredde88 skrev:En till grej som jag är lite skeptisk mot är ardboys kompen:
En vanlig ork trupp på 20 orker ger totalt -12 (120p trup)
20 ard boys får -22 i komp (200p trup), vist ardboy överlever bätre men 40 orker lever ännu bättre.
Ja, jag tycker verkligen att Prkerna tjänar mycket mer på ett extra Strategic än vad BA gör. Att potentiellt infiltrera 90 Boys/Stormboys är ganska mycket jobbigare att hantera än t.ex. 30 Tacticals/Assault Marines.Mortarion skrev:-Varför Ger Veritas Vitae (till BA) -4, medan Da finkin kap (till orkerna) -13? De gör exakt samma sak. Visst, orkernas är 5 poäng billigare, men det spelar ju inte så stor roll. Har orkerna verkligen så mycket mer nytta av ett Strategic trait?
- På en ork warboss står det uttryckligen att mega armour inkluderar minus för power klaw, men på Big mek står inte det. Innebär det att Big mek får extraminus för klon, eller är det en miss?
- Är burna boyz, tankbustas och lootas verkligen lika bra? Jag tycker att burna boyz är rejält mycket sämre (speciellt utan transport), men jag kanske har missat något lurigt sätt att använda dem.
- Står verkligen minusen för de olika mek gun-typerna rätt? Alltså att Bubble chucka och Smasha gun anses bäst?
Det är en miss; Big Meken skall inte heller få extrastraff för sin klo.
Ja, jag tycker att de i alla fall på denna skalan är tämligen jämförbara. Hade vi haft en mer detaljerad skala så hade de kunnat få lite mer nyanserad komp. Vad tycker du vore lämpligt för Burna Boys?
Ja, jag anser att Bubble Chucka och Smasha Gunnen är de bästa valen. Hur skulle du värdera dem alla?
Ja, Gazbags warbike skall också räknas som en warbike, ser till att förtydliga detta.Nora skrev:Warboss Gazbag’s Blitzbike - Kanske nämn att denna räknas som en warbike i alla avseenden i resten av listan, jag antar att det är det som är tanken.
Ja, klo 5+ kostar ingen komp. Rent generellt så är det så att om man ha något i grund, eller har ett utskrivet straff för det, så kompar det inget från den generella listan.
Ah, det är en kommunikationsmiss mellan mig och övriga i gruppen. Jag hade skrivit ett straff som inte följde formatet, och då blev det feltolkat. Min mening var att varje modell med Killsaw skulle kompa -1 extra.
-3 för Lobbas.
Jag tycker att folk rent generellt tänker på Killa Kans fel. Jämför dem med t.ex. Terminators eller Mega Nobs så känner i alla fall jaa att de ligger ganska bra i både poäng och komp.
Horden är en sten-sax-påse-arme och det är inget som vi vill premiera.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Satt och petade lite lista på lunchen, finns det någon speciell anledning till att CSM betalar -1 för missile launcher men inte autocannon? Har fått för mig att den senare är populärare (i den mån CSM är populära och i synnerhet tunga vapen på deras infanterister).
AVP/MVP-tabellen är lite lustig så till vida att nr 15 ger -3 komp, nr 16 ger -2 komp och nr 17 ger -3, tror detta är en miss.
Kan tillägga att min lista, som på förra GothCon kompade ~8, kompar ~15 i mallen (utan vidare optning). I korthet: Flygprins utan Powers, 3 enheter marines i rhinos, 2 helbrutes, auto-havocs, forge fiend, defiler. (Byter man prinsen mot en kittad lord på bike och lite lull hoppar listan upp till 17-18.)
AVP/MVP-tabellen är lite lustig så till vida att nr 15 ger -3 komp, nr 16 ger -2 komp och nr 17 ger -3, tror detta är en miss.
Kan tillägga att min lista, som på förra GothCon kompade ~8, kompar ~15 i mallen (utan vidare optning). I korthet: Flygprins utan Powers, 3 enheter marines i rhinos, 2 helbrutes, auto-havocs, forge fiend, defiler. (Byter man prinsen mot en kittad lord på bike och lite lull hoppar listan upp till 17-18.)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-