Psychic disciplines in 1.7

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Jag tycker du överdriver. Helt ärligt så är first turn charges numera inget konstigt, och "swap-spellen" är mycket bättre som transportmedel än denna.
Jag tänker ju mer att man omöjligt kan gömma sig från skytte längre. Varje spelplan har numera potential för att vara en golfbana. Skyttet blir ännu bättre. Vill man in och bråka är swapspellen bättre absolut.


Absolut ska saker kompa rättvist Olof, men rättvist för att konvertera ett bord till en golfbana tycker jag kan ligga runt samma nivå som Kairos. Utan problem.
Problemet är väl kanske att det kommer vi inte veta förrän det testats ordentligt. Vilket jag inte ser kommer hända då ingen är sugen på att arra. turneringar som tillåter magin. Visst spelas det kanske hemma i stugorna, men därifrån kommer inte så mkt rapporter :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Hylander
Inlägg: 7466
Blev medlem: 05 nov 2008, 08:44
Ort: Varberg

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Hylander »

@ Flogger:

First turn charge spelade jag på LinCon med Vanguards och då vart det rätt spexigt eftersom det inte är en galen stjärna med invis och RR mm. men de stjärnorna är forhoppningsvis helt bortkompade. BFF stjärnor gör det lite löjligt men då är det ju främst swappen.

Dock håller jag med om att flytta terräng känns lite iffy. Dels som arrangör med terräng som inte står där den skall inför nästföljande match men också att jag ogillar att terrängförutsättningarna ändras men det är väl mer tycke och smak.

Att skytte skulle bli galet pga att flytta terräng. Nja.. skall jag bygga en lista för skytte med en massa spells för att försöka flytta terräng. Inte en chans. Alltså blir det bara i sådana fall en krydda till spelet.

Personligen kan jag tänka mig att en sådan spell skulle funka med lite kortare förflyttning (samt range) av terrängen och att ev enheter trillar av för att de inte vill åka med men det är en smaksak.

Vi kanske skall betänka den delen som GW hade i sin missions (6e eller är det fortfarande så?) att man placerar ut terrängen innan matchen om man ser det så är det ju helt ok att terräng flyttas mellan matcherna.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Flogger »

Jag tänker mest att en match kan sabbas totalt för att motståndaren gömmer sig från skytte, sedan poff så försvinner terrängbiten han gömde sig bakom och vips brakförlust. Har svårt att tänka mig ett tråkigare scenario liksom, särskilt i kompat.

Men ja, jag är lite nedröstad ser jag :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Spell Familiar »

Nu måste jag bara säga att jag har suttit och provräknat lite listor (bara CSM dock) och fan det här är ett riktigt snyggt balansarbete.

Jag är mycket nöjd med ditt jobb Olof! Du har förtjänat en glass!

I debatten om att flytta terrängbitar har jag en farhåga och förhoppning att den spellen inte kommer bli så lajbans som vi kanske tror.
Det är tveksamt om nån kommer bygga en hel listidé på den och om inte de gör det kommer den bli strössel i bästa fall.
Däremot är jag svårt emot allt som gör arrangörers arbete svårare/jobbigare/obehagligare/tråkigare. Hade kunnat tänka mig att banna spellen bara för det. Men förhoppningsvis kommer ingen få för sig att flytta runt terrängbitar utan att återställa brädet till exakt som de fann det.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av Halvar »

Listidén är bäl en skyttelista som har bytt ut en pytteliten del skytte mot något som multiplicerar resterande skytte med fyra. Inte direkt så att man behöver en hel genestealer cult för att två atealers ska få first turn charge.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

Spell Familiar skrev:Nu måste jag bara säga att jag har suttit och provräknat lite listor (bara CSM dock) och fan det här är ett riktigt snyggt balansarbete.

Jag är mycket nöjd med ditt jobb Olof! Du har förtjänat en glass!

...
Nu är det inte bara jag som jobbar med detta. Men fina ord tar vi åt oss av :D
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av fauh »

Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av refabricated »

fauh skrev:Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)
Får ta och dubbekolla honom. Återkommer!
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av DHettNeck »

fauh skrev:Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)
Psychic focus funkar bara om du har alla spells från samma skola, så kör han olika tappar han så klart detta.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Psychic disciplines in 1.7

Inlägg av fauh »

DHettNeck skrev:
fauh skrev:Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)
Psychic focus funkar bara om du har alla spells från samma skola, så kör han olika tappar han så klart detta.
jag tänkte mer på att han bara genererar 2 och alltid har "Sanguine Sword" som 3:e spell.

EDIT: Efter diskussion med tröger så är det även confirmed att Meffe tappar Psychic Focus pga Sanguine Sword så det kanske också skall tas med i beräkningen.

Skriv svar