Sida 4 av 6

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 18 maj 2016, 09:27
av refabricated
Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Jag tycker du överdriver. Helt ärligt så är first turn charges numera inget konstigt, och "swap-spellen" är mycket bättre som transportmedel än denna.
Jag tänker ju mer att man omöjligt kan gömma sig från skytte längre. Varje spelplan har numera potential för att vara en golfbana. Skyttet blir ännu bättre. Vill man in och bråka är swapspellen bättre absolut.


Absolut ska saker kompa rättvist Olof, men rättvist för att konvertera ett bord till en golfbana tycker jag kan ligga runt samma nivå som Kairos. Utan problem.
Problemet är väl kanske att det kommer vi inte veta förrän det testats ordentligt. Vilket jag inte ser kommer hända då ingen är sugen på att arra. turneringar som tillåter magin. Visst spelas det kanske hemma i stugorna, men därifrån kommer inte så mkt rapporter :)

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 18 maj 2016, 12:21
av Hylander
@ Flogger:

First turn charge spelade jag på LinCon med Vanguards och då vart det rätt spexigt eftersom det inte är en galen stjärna med invis och RR mm. men de stjärnorna är forhoppningsvis helt bortkompade. BFF stjärnor gör det lite löjligt men då är det ju främst swappen.

Dock håller jag med om att flytta terräng känns lite iffy. Dels som arrangör med terräng som inte står där den skall inför nästföljande match men också att jag ogillar att terrängförutsättningarna ändras men det är väl mer tycke och smak.

Att skytte skulle bli galet pga att flytta terräng. Nja.. skall jag bygga en lista för skytte med en massa spells för att försöka flytta terräng. Inte en chans. Alltså blir det bara i sådana fall en krydda till spelet.

Personligen kan jag tänka mig att en sådan spell skulle funka med lite kortare förflyttning (samt range) av terrängen och att ev enheter trillar av för att de inte vill åka med men det är en smaksak.

Vi kanske skall betänka den delen som GW hade i sin missions (6e eller är det fortfarande så?) att man placerar ut terrängen innan matchen om man ser det så är det ju helt ok att terräng flyttas mellan matcherna.

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 18 maj 2016, 14:36
av Flogger
Jag tänker mest att en match kan sabbas totalt för att motståndaren gömmer sig från skytte, sedan poff så försvinner terrängbiten han gömde sig bakom och vips brakförlust. Har svårt att tänka mig ett tråkigare scenario liksom, särskilt i kompat.

Men ja, jag är lite nedröstad ser jag :)

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 18 maj 2016, 14:37
av Spell Familiar
Nu måste jag bara säga att jag har suttit och provräknat lite listor (bara CSM dock) och fan det här är ett riktigt snyggt balansarbete.

Jag är mycket nöjd med ditt jobb Olof! Du har förtjänat en glass!

I debatten om att flytta terrängbitar har jag en farhåga och förhoppning att den spellen inte kommer bli så lajbans som vi kanske tror.
Det är tveksamt om nån kommer bygga en hel listidé på den och om inte de gör det kommer den bli strössel i bästa fall.
Däremot är jag svårt emot allt som gör arrangörers arbete svårare/jobbigare/obehagligare/tråkigare. Hade kunnat tänka mig att banna spellen bara för det. Men förhoppningsvis kommer ingen få för sig att flytta runt terrängbitar utan att återställa brädet till exakt som de fann det.

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 18 maj 2016, 21:33
av Halvar
Listidén är bäl en skyttelista som har bytt ut en pytteliten del skytte mot något som multiplicerar resterande skytte med fyra. Inte direkt så att man behöver en hel genestealer cult för att två atealers ska få first turn charge.

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 19 maj 2016, 07:17
av refabricated
Spell Familiar skrev:Nu måste jag bara säga att jag har suttit och provräknat lite listor (bara CSM dock) och fan det här är ett riktigt snyggt balansarbete.

Jag är mycket nöjd med ditt jobb Olof! Du har förtjänat en glass!

...
Nu är det inte bara jag som jobbar med detta. Men fina ord tar vi åt oss av :D

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 19 maj 2016, 12:01
av fauh
Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 19 maj 2016, 12:21
av refabricated
fauh skrev:Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)
Får ta och dubbekolla honom. Återkommer!

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 19 maj 2016, 12:48
av DHettNeck
fauh skrev:Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)
Psychic focus funkar bara om du har alla spells från samma skola, så kör han olika tappar han så klart detta.

Re: Psychic disciplines in 1.7

Postat: 19 maj 2016, 12:57
av fauh
DHettNeck skrev:
fauh skrev:Är Mephes komp räknat på att han bara får ta 2 spells av vald skola trots ML3? (Och hur funkar detta med Psychic Focus?)
Psychic focus funkar bara om du har alla spells från samma skola, så kör han olika tappar han så klart detta.
jag tänkte mer på att han bara genererar 2 och alltid har "Sanguine Sword" som 3:e spell.

EDIT: Efter diskussion med tröger så är det även confirmed att Meffe tappar Psychic Focus pga Sanguine Sword så det kanske också skall tas med i beräkningen.