Sida 4 av 7

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 26 maj 2016, 07:01
av DHettNeck
SW scouts har inte objective secure så därför är dom billigare.

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 26 maj 2016, 08:53
av mtz
Ett förslag är att ändra scouts i sm och ba till -2, och lägga till texten -2 if objective secure.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 26 maj 2016, 08:58
av DHettNeck
mtz skrev:Ett förslag är att ändra scouts i sm och ba till -2, och lägga till texten -2 if objective secure.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Mallen är inte uppbyggd för det. Just nu utgår mallen från att alla troops är tagna i en CAD (det är 0-punkten i mallen), så det är inte så pass enkelt som att bara ändra på något enstaka ställe.

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 26 maj 2016, 11:27
av Newyn
Att de ska ska kompa snällare än SM förstår jag men något som ni också tagit upp är hur mycke poäng saker kostar för sin komp och på den biten ligger sw scout fel. Tror inte det finns några andra enheter som liger på den nivån. Kan utan större problem göra en TWC lista som i stort sett bara kompar på vargar eftersom scouterna kompar så fruktansvärt lite.
Brukar ha tre nyheter som ser ut så här.
5 scouter. 1 Plasmagun, 2 Plasma pistol och bolt pistol. 2 bolter. 115p - 3komp
Har jag poäng men inte komp lägger jag till en Wolf guard med plasmapistol för 25/39p ingen mer komp.
Pga infiltrate och scout kommer jag stå 12" ifrån motståndaren för det mesta beroende lite på terräng.
Det är glaskanoner men om de inte dör skjuter det ut det mesta när de går tillsammans.

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 26 maj 2016, 19:13
av Neth_Oni
Känns det rimligt att 3 Bloodcrushers i Daemons kompar 5 men 10 i Daemonkin? Visst, klart de blir bättre med fearless och blood tithe men kanske inte så mycket bättre?

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 26 maj 2016, 19:54
av Spell Familiar
Neth_Oni skrev:Känns det rimligt att 3 Bloodcrushers i Daemons kompar 5 men 10 i Daemonkin? Visst, klart de blir bättre med fearless och blood tithe men kanske inte så mycket bättre?
Det stora där är inte fearless (det har de redan) men att de inte lider av instability. Det är ganska stort för utpräglade närstridsdemoner. Gissar jag.

Sen kanske -5 kunde varit -4 men de har faktiskt 3 wounds...

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 27 maj 2016, 07:08
av refabricated
Skillnaden är fearless vs. instability.

Drar ned dem ngt fruktansvärt då de kan 'poppa' och att de inte kan joinas av IC:s utan 'daemon'-USR.

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 27 maj 2016, 08:55
av DHettNeck
refabricated skrev:Skillnaden är fearless vs. instability.

Drar ned dem ngt fruktansvärt då de kan 'poppa' och att de inte kan joinas av IC:s utan 'daemon'-USR.
Precis. Att man kan joina dom med karaktärer är också en viktig del i det hela.

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 27 maj 2016, 09:32
av fauh
Tycker det är ganska viktigt överlag att ta upp när man kollar på komp. "Vad för sorts karaktärer kan joina och vad gör de för enheten" ett prima exempel är ju orikan ifrån necron codexen som ger re-roll saves på 1or. Blir snabbt ganska bra med t.ex Wraiths eller hqs med 2+. Eller när man kan joina en 2+ karaktär i en enhet med hög toughness etc.

T.ex så har ju Destroyer lord -5 komp om han chillar med wraiths pga att han ger dem pe vilket är ganska bra.

På tal om det så twc med Wolf priest? Deras statline är typ samma som Wraiths (eller iaf jämförbar) men kompar inget extra att att få pe av wolfpriesten. Nu är pe (unit type) sämre än pe men kanske något minus? Känns som det fortfarande borde kompa något om dlord kompar extra om man har Wraiths.

Re: Kompmallen v1.7 - Beta

Postat: 27 maj 2016, 10:07
av Allain
Jag har en intern grej i Eldar-kompen av relativt liten betydelse, men jag tänkte på det härom dagen.

Är det verkligen motiverat att ge -2 för en Fire Dragon Exarch? Det känns som det i princip alltid är statistiskt bättre att bara ta en drake till för samma komp. Han ger en säker träff om han använder sin re-roll för att träffa (2+ med re-roll) vilket ökar antalet träffar med 0,33 hits, jämfört med en extra drake som ökar den med 0,66. Hans vapen-options är ju inte heller så fantastiska. Firepiken är inte jätteanvändbar, för på den extra rangen har ju inte de andra melta range

Om han använder re-rollen på pen-slaget blir det:

Mot AV 12: 0,6 HP för en drake, 0,82 HP för exarch
Mot AV 13: 0,54 HP för en drake, 0,8 HP för exarch
Mot AV 14: 0,47 HP för en drake, 0,77 HP för en exarch

Mot AV 12 är det bättre med en extra drake (ökning på 0,6 vs 0,22)
Mot AV 13 är det bättre med en extra drake (ökning på 0,54 vs 0,26)
Mot AV 14 är det bättre med en extra drake (ökning på 0,47 vs 30)

Som kompen ser ut nu finns det liksom ingen anledning att ta en exarch för -2 om man kan ta en drake för samma minus. Dessutom får man en char till som kan ge bort assassinate samt hungry for glory. Potentialen för 6 hits har man inte heller med 4+exarch.

Jag kan tycka det är rimligare att ge honom -1 för att differentiera lite. (Jrf -1 för Reaper Exarch som ger ett extra skott)