Trögerkomp v1.0 - Beta

Moderator: DHettNeck

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Elevatorlake »

DHettNeck skrev:Jag får överväga om man ska kunna välja bort vissa magiskolor för att slippa straffet. Dock ogillar jag att man ändrar i reglerna.

Hela mallen är i övrigt uppbyggd med tanken att man gör optimala val när man bygger sina lista och enheter. Att just trollisare skulle få ett undantag från denna grundstomme känns lite konstigt.
Det är väl iofs lite lika situationen med war convocation/battle-company som får "bestraffningar" efter hur många gratispoäng man faktiskt utnyttjar och inte generellt? Det behöver ju egentligen inte vara en regeländring utan man kan väl ändra att istället för "at least one librarian with access to disciplines from angels of death" till "at least one power generated from disciplines from angels of death"?

Utmaningen antar jag ändå är att hålla koll på att spelare, framförallt inte av misstag, skriver listan som att de inte ska dra någon power därifrån och sedan ändrar sig och glömmer lägga till ett pool choice? Att någon skulle göra det av illvilja vill inte ens mitt hårda inkvisitoriska sinne tro :)

Återigen, bara ett försök till konstruktiv feedback, överlag tycker jag mallen ser jättebra ut!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Nurgle »

DHettNeck skrev:
Nurgle skrev:Vänta lite.. En lvl 1 Librarian kompar 1. Lite väl hårt kanske? Ett förslag kan ju vara att kompa 1 för att använda powers från Angels of death, inte själva accessen i sig?
Så kan man välja hur cheezy man kör helt enkelt men får då också betala för det.
Inte just nu, regeländringar håller jag mig helst borta ifrån (vilket det skulle vara). Så antingen tar man ett par libbar och gör något av det, eller så får man väl skippa sin libbe. På samma sätt som att man får 1 komp för en chapter master även om han går till fots och saknar vapen.
Då har du ju tagit bort två halvsofta HQ-val från marineslistan: en vanlig Librarian och footsloggande CM. Att kompa dem med argumentet att man får skylla sig själv om man inte gör något hårdare av dem är väl knappast ett hållbart argument.

Att kompa val av psychic powers är ju inte frågan om regeländringar utan vad/vilka delar av spelet som är OK att köra och under vilka premisser, något som kompmallen redan gör.
Det är ju redan inkorporerat hur förhålla sig till void shield, skies of fury, FW, hur många SHV/GC man får ta, gamla data sheets etc.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av fauh »

Som det ser ut nu är det ingen som använder den hör mallen och som det ser ut så kommer den främst användas när det är dags att dra fram de lite hårdare listorna (jämfört med swekompen) så då tycker jag man kan straffa saker efter maximal potential. Titta bara på solar thermasite och orikan. -2 för en re-roll på savespå 1or. Det är ju inte alls särskilt hårt... om du nu inte tar det på en kille med 2+ rustning...

Kompa skiten säger jag!

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av LillePer »

Ser intressant ut!
Precis som många säger så kan man inte jämföra denna med Swe-kompen, denna mallen är trubbigare men enklare och fyller ett annat spektrum av listor. Försöker man kompa allt helt rättvist är man tillbaka på swekompens funktion och då har man inte uppnått något nytt.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Elevatorlake »

Tyckte inte jag såg något i dokumentet om det men hur räknar man warp charges på enheter som får combat squadda, t.ex. purifiers? Kör man 10st som en enhet genererar de 2wc men kör man de som combat squads blir det ju 4 wc.

Du vill förresten verkligen inte ha med conclaves med tigurius va? :)

1 pool choice för formationen om man inte kör ultramarines som primary
1 pool choice för >=6 warp charges (om man inte kör librarians som lvl 1)
1 pool choice för >=4 independent characters (om man inte lyckas köra hela resten av listan utan en enda independent character)
1 pool choice för psycher med tillgång till angels of death disciplines
2 pool choice för librarius conclave
1 pool choice för tigurius

:)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av refabricated »

Det värsta är att han/de troligen är värda det...
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Enochia
Inlägg: 598
Blev medlem: 04 nov 2013, 01:33

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Enochia »

Borde lätta på Hive tyrants, som det är nu kompar 3 St 5 poäng
1 per gubbe
1 per 3 fliers
1 per 6 magi
"average person eats 3 spiders a year" factoid actualy just statistical error. average person eats 0 spiders per year. Spiders Georg, who lives in cave & eats over 10,000 each day, is an outlier adn should not have been counted.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Enochia skrev:Borde lätta på Hive tyrants, som det är nu kompar 3 St 5 poäng
1 per gubbe
1 per 3 fliers
1 per 6 magi
Det är redan på G till näste version.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av DHettNeck »

Nurgle skrev:
DHettNeck skrev:
Nurgle skrev:Vänta lite.. En lvl 1 Librarian kompar 1. Lite väl hårt kanske? Ett förslag kan ju vara att kompa 1 för att använda powers från Angels of death, inte själva accessen i sig?
Så kan man välja hur cheezy man kör helt enkelt men får då också betala för det.
Inte just nu, regeländringar håller jag mig helst borta ifrån (vilket det skulle vara). Så antingen tar man ett par libbar och gör något av det, eller så får man väl skippa sin libbe. På samma sätt som att man får 1 komp för en chapter master även om han går till fots och saknar vapen.
Då har du ju tagit bort två halvsofta HQ-val från marineslistan: en vanlig Librarian och footsloggande CM. Att kompa dem med argumentet att man får skylla sig själv om man inte gör något hårdare av dem är väl knappast ett hållbart argument.

Att kompa val av psychic powers är ju inte frågan om regeländringar utan vad/vilka delar av spelet som är OK att köra och under vilka premisser, något som kompmallen redan gör.
Det är ju redan inkorporerat hur förhålla sig till void shield, skies of fury, FW, hur många SHV/GC man får ta, gamla data sheets etc.
Som många tidigare nämnt så tar denna mallen inte hänsyn till sånna saker. Vill man bli belönad för icke optade saker finns det redan en annan mer komplicerad mall som belönar sånnt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Cegorach
Inlägg: 11
Blev medlem: 27 okt 2015, 02:49

Re: Trögerkomp v1.0 - Beta

Inlägg av Cegorach »

Hej,

Inte så insatt men faction räknas det tex som adeptus astartes? alltså alla space marine chapters?

Mvh
Joel

Skriv svar