Katarsis skrev:Mortarion skrev:-Varför Ger Veritas Vitae (till BA) -4, medan Da finkin kap (till orkerna) -13? De gör exakt samma sak. Visst, orkernas är 5 poäng billigare, men det spelar ju inte så stor roll. Har orkerna verkligen så mycket mer nytta av ett Strategic trait?
- På en ork warboss står det uttryckligen att mega armour inkluderar minus för power klaw, men på Big mek står inte det. Innebär det att Big mek får extraminus för klon, eller är det en miss?
- Är burna boyz, tankbustas och lootas verkligen lika bra? Jag tycker att burna boyz är rejält mycket sämre (speciellt utan transport), men jag kanske har missat något lurigt sätt att använda dem.
- Står verkligen minusen för de olika mek gun-typerna rätt? Alltså att Bubble chucka och Smasha gun anses bäst?
Ja, jag tycker verkligen att Prkerna tjänar mycket mer på ett extra Strategic än vad BA gör. Att potentiellt infiltrera 90 Boys/Stormboys är ganska mycket jobbigare att hantera än t.ex. 30 Tacticals/Assault Marines.
Det är en miss; Big Meken skall inte heller få extrastraff för sin klo.
Ja, jag tycker att de i alla fall på denna skalan är tämligen jämförbara. Hade vi haft en mer detaljerad skala så hade de kunnat få lite mer nyanserad komp. Vad tycker du vore lämpligt för Burna Boys?
Ja, jag anser att Bubble Chucka och Smasha Gunnen är de bästa valen. Hur skulle du värdera dem alla?
OK, jag förstår hur du tänker. Det är en bra poäng, även om jag tycker att Assault marines, dödskompani och Sanguinary guards tjänar en hel del på att infiltrera de också.
Jag håller med om att Burnaboyz blir lite svårkompade i skalan. Deras kostnad i sig gör att varje modell måste kompa -1. Man kanske skulle kunna sänka grundminuset lite eller koppla delar av minuset till transportmöjligheter? Typ att de ger -3 i grund, fast -5/6 om det finns en transport.
Mina tankar om gunzen:
Kannon: Klart prisvärd, fast eftersom den ger AVP är det svårt att ge den mer kompminus.
Lobba: Bra val, men frågan är om den är värd så mycket minus. Jämför fyra stycken med t.ex. en Wyvern eller en Thunderfire. Då tycker jag de sistnämnda känns hetare. Fast återigen är det kanske skalan som ställer till det.
Zzap: Känns som om den försöker vara flera saker utan att vara bra på något. Det finns bättre val både för anti-tank och anti-inf. Kommer långt ner på min toplista över gunz.
Bubblechucka: Jag tycker att den känns ascool, men inte speciellt bra. Den kan vara OK mot horder och marines men har flera chanser att bli i princip meningslös. Priset gör iofs att den måste kompa -2, men -4 tycker jag känns högt.
Kustom mega kannon: Min favorit-gun. Hanterar både fordon och infanteri.
Smasha gun: Styrkan är oftast för låg för att AP1 ska göra något. När man räknar på att man först ska slå fram vettig styrka, sedan slå to hit och sedan gå igenom pansar är chansen att den gör något för låg. Jämför med en Kustom mega kannon. Du går från AP1 till 2 (vilket iofs är en rejäl nackdel), men samtidigt får du en högre genomsnittlig styrka och en platta som gör den mycket mer mångsidig och att den träffar fordon lättare.
Traktor kannon: Bästa dedikerade AA-vapnet i spelet (om man inte räknar med tau som fuskar och köper till AA till saker). Men precis som annan AA blir den svårkompad, då den i princip bara är bra mot flyers. Så den ligger nog rätt.
Men som jag nämnde innan har jag ingen koll på det nuvarande metat. Och även när jag hade koll på metat så vann jag knappast turneringar.

Så jag kan säkert ha missat något eller tänkt fel.