V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon

Moderator: DHettNeck

Silvertejp

Re: V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon

Inlägg av Silvertejp »

DHettNeck skrev:
Silvertejp skrev:En snabb fråga angående "2nd grav/plasma-pistol on the same model -1" Betyder det att även 1 plasma pistol och 1 gravpistol på samma modell kompar -1? Eller är det bara om man kör dubbletter?
En av varje ger också komp -1.
Skönt nu slipper jag beställa 10 av varje till TOK-turneringen den 3/5.

keiko76

Inlägg av keiko76 »

Tack för svaren grabbar och att ni ska titta närmare på orkerna.

Jag ska som Nids-spelarna gjorde presentera listor. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska förklara, ska jag jämföra med andra enheter eller ska jag sätta kompen i relation till antal wounds, skytte? Förklara mer hur jag ska lyfta det, skillnaderna?

Vill ju inte låta som en gnäll-gubbe....

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Ett enkelt sätt är att påvisa hur vissa saker kompar i förhållande till sin kostnad.

Ex. (siffor stämmer inte i detta, kan dem inte i huvet, men principen är korrekt)
4 Meganobs kostar 180pts och kompar -20.
Deras poäng per komp blir då: 180/20 = 9.

Detta är ett enkelt sätt att jämnföra olika enheter mot varandra oberoende på vad de kostar. Visst kan man påverka sifforna med wargear mm. men principen är enkel och funkar rätt bra.

För att ge dig en referensram:
på 1750pts
- komp 25 lista spenderar i genomsnitt: 35pts / komp (jätte mjuk)
- komp 20 lista spenderar i genomsnitt: 17,5pts / komp (mjuk)
- komp 15 lista spenderar i genomsnitt: 11,67pts / komp (lagom bajs marines)
- komp 10 lista spenderar i genomsnitt: 8,75pts / komp (hård)

Nu är detta inte en exakt vetenskap så ta inte detta på för mkt allvar, men det är ett lätt sätt att jämnföra enheter. Hittar du/ni saker som är >35pts / komp så säg ifrån för då är det en miss i mallen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

daskad

Inlägg av daskad »

Hur kommer det sig att Meganobs kompar värre en terminators?

4 meganobs kompar 14
5 terminators kompar 12

Känns lite skevt när Terminators har ATSKNF och Invulsave.

Håller med vad flera har skrivit att orker känns ganska så hårt åtdragna, särskilt när vi redan nu ALDRIG ser dem på turneringar
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

daskad skrev:Hur kommer det sig att Meganobs kompar värre en terminators?
...
Som Tröger sa, vår bedömmning är att de är bättre än Ass Termies.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

De är helt olika enheter med olika syften. Men för att nämna något så slår meganobz hårdare och tål dubbelt så mycket dakka.

Som tidigare sagt så ska vi titta mer på orkerna, jag tror snarare att det är de generella enheterna som ska upp. Dvs vanliga 6+ orker är de som kompar för hårt. Vi ska titta på det som sagt!

Som tidigare nämnt, mer konstruktiva kommentarer är "enhet a kompar si, enhet b kompar så" är välkommna, konkreta förslag är alltid lättare att ta ställning till.
(Inte specifikt riktat mot dig Felix)

fauh

Inlägg av fauh »

Förslag på Necron immortals för att "fixa" att 5 st är billigare points / komp än en tia (som känns fel)

(f.ö p/k är en förkortning av poäng/komp)

5 Immortals kompar 85/9 dvs 9.4 p/k
10 Immortals 170 / 19 dvs ~ 8.95 p/k

förslaget hade kanske varit att höja immortals till 12 för en 5a vilket är OHYGGLIGT dyrt men sen lägger -1 per gubbe. Då blir resultatet såhär

5 Immortals 85 / 12 dvs ~7 p/k
10 Immortals 170 / 17 dvs 10 p/k

Kanske en idé?

Annars fixar man det enbart genom att ha kvar minuset men sätta grundkompen för squaden till -8 (då blir de kanske för billiga?)

5 Immortals 85/8 ger 10.625 p/k
10 Immortals 170/18 ger 9.4 p/k

Nora

Inlägg av Nora »

Kull att det fanns några som har något att tycka till om detta kodexet!
Här kommer lite kommentarer från mig:
• Vanliga Boyz är hårt kompade. Är redan påpekat att de har en hög komp/poäng kvot.
• Bosspole är knappt värt att köpa till en enhet (finns undantag, framförallt Meganobz) och därför borde kompkostnaden sänkas till 1. Sedan så är de gratis till karaktärer, de borde de inte vara.
• Grundkompkostnaden för 5 Burnaboyz tycker jag är för hög. 5 av dessa killar gör inte mycket på bordet själva. Kanske kan sänkas med 1 eller tom 2.
• Mek gunzen kompar högt med vad de presterar om man har med andra enheter som kostar AVP. Annars ligger de okej. Kanske kan ta bort AVP kostanden för dem?
• Kopkostanden för Da Finkin Kap är väldigt hög, speciellt eftersom utfallet är slump.
• Håller med keiko76 med fler, att Meganobz ligger för högt i kompkostnad. Samtidigt som de är tåliga mot valigt skytte så är de väldigt känsliga mot annat. Inte bara ap2 s8 vapen utan även att deras transport pajar. Förslagsvis så kan grundkostandel ligga kvar, varje extra modell kostar ett mindre än de gör idag samt 2 för bosspole (i stället för ett som jag föreslog generellt i första punkten). Utöver detta så kanske ytterligare lite om Mad Dok Grotsnik finns i armen då han gör enheter bra mycket bättre.
• Sedan så tror jag att ni missat att lägga till extra kostnad att köpa till en killkanon till Battlewagon.
• Killa kans är verkligen inte en bra enhet och här borde ni överväga om den skall sänkas i kompkostnad. Jag har påpekat detta innan och fick svartet:
Jag tycker att folk rent generellt tänker på Killa Kans fel. Jämför dem med t.ex. Terminators eller Mega Nobs så känner i alla fall jaa att de ligger ganska bra i både poäng och komp. [Katarsis]
Detta håller jag inte med om. I nuvarande kodex kostar en kanna 50p, har AV11 2HP som. Utrustad orkernas heavy bolter eller misil launcher skjuter den medelmåtta (i för sig med möjlighet att uppgradera till Grotzooka för +5) och i närstrid presterar den i bästa fall okej med sina 2 attacker och s7 klo (WS2 är inget bra). Har också en regel att hela enheten kan bli Crew Shaken om de förlorar modeller. Att de har en kompkostnad på 4 är väl okej, men att den utöver det kostar 2AVP innebär att den effektiva kompkostnaden blir alldeles för hög.

Användarvisningsbild
LillePer

V1.2 - Uppdaterad efter Gothcon

Inlägg av LillePer »

Helt ärligt har iaf jag missat att de åkt ner på s7. Trodde det var 10 som förut.
Kanske rättfärdigar en sänkning.
Tror snarare på att minska grundminuset än avpn, för spammandet av kans är det som kan bli stökigt.

Roderic

Inlägg av Roderic »

Blir inte riktigt klok på hur den här är tänkt att räknas
Just Each additional Broadside -10 innebär det att varje extra Broadside i en enhet kostar 10 komp?
Dvs ett Broadside Team med tre Broadsides med HYMP och SMS samt 6 Missile Drones blir
8+2*10+3*6+3*2+6*2 dvs 64 poäng?!?!?

Eller skall det stå Each additional Broadside Team -10 istället för Each additional Broadside -10

Broadside Team -8
Each additional Broadside -10
Each High Yield Missile Pod -6
Each Smart Missile System -2
Each Missile Drone -2
Additional -3 for each Broadside in every unit after the 1st

Skriv svar