Kompmallen v1.45
Moderator: DHettNeck
Re: Kompmallen v1.45
Typisk namnkompning - grey hunters låter ju mesigare än blood claws 
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
Lite Dark Eldarförslag, vissa enheter kompas hårt i mallen om man ser till hur andra enheter i Dark Eldarcodexet kompas och hur relativt effektiva de är så att säga.
Här är mina tankar:
Vehicle Equipment
Splinter Racks -1
HQ
Court of the Archon -1
Each 2nd Lhamaen and/or Ur-Ghul -1
Each 2nd Medusae and/or Sslyth -2
Elites
Mandrakes -3
Each 2nd additional model -1
Fast Attack
Beastmasters -1
Every 2nd Beastmaster -1
Each 2nd Khymera -1
Each 2nd Razorwing Flock and/or Clawed Fiend -2
Voidraven bombaren är kompad rätt hårt på -13. Är det för att den är så dyr? DVS man bränner mycket poäng på den? Annars skulle ett lämpligare tal vara 10 eller 11 med (4 AVP).
Detsamma gäller Drazhar och Urien Rakarth. Drazhar skulle kunna sänkas till 6 eller 8 och Urien till runt 10.
Homunculus stavas Haemonculus
Jag gillar framför allt stavningen vid Dark Artisanminuset: Homonoculus... Kanske bra att ändra den 
Här är mina tankar:
Vehicle Equipment
Splinter Racks -1
HQ
Court of the Archon -1
Each 2nd Lhamaen and/or Ur-Ghul -1
Each 2nd Medusae and/or Sslyth -2
Elites
Mandrakes -3
Each 2nd additional model -1
Fast Attack
Beastmasters -1
Every 2nd Beastmaster -1
Each 2nd Khymera -1
Each 2nd Razorwing Flock and/or Clawed Fiend -2
Voidraven bombaren är kompad rätt hårt på -13. Är det för att den är så dyr? DVS man bränner mycket poäng på den? Annars skulle ett lämpligare tal vara 10 eller 11 med (4 AVP).
Detsamma gäller Drazhar och Urien Rakarth. Drazhar skulle kunna sänkas till 6 eller 8 och Urien till runt 10.
Homunculus stavas Haemonculus
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves
Eldar Falcon med 2 Shurikan cannon kompar 12.
9 för Falcon, 2 för dubbla cannon och 1 för att man uppgraderat catapult till cannon?
9 för Falcon, 2 för dubbla cannon och 1 för att man uppgraderat catapult till cannon?
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.
Jag tycker att chaos sorcerers borde få en lättnad när de är markade eftersom de dels måste rulla på en dålig tabell, dels får en dålig primaris.
Mitt förslag är:
If marked + 3.
Mitt förslag är:
If marked + 3.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
Jag har kollat lite på raider vs rhino.
En raider som jinkar är svårare att få glancing på än en rhino med s6+. Lika svår med s5.
Om rhinon står i cover, så är det svårare å få resultat på raidern med s8+. Med nightshield så blir raidern skillnaden ännu större.
Visst raider är open topped. Vilket dock inte bara är nackdelar. Det går å skjuta mer ur den. Charga ur den. Sen är den väldigt mycket snabbare vilket är spec bra om den obj secure.
Jag tycker raider kompen borde vara nått i stil med
Raider -4 ( 2avp)
-2 if obj secure
Night shields -1 ( -2 if obj secure )
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
En raider som jinkar är svårare att få glancing på än en rhino med s6+. Lika svår med s5.
Om rhinon står i cover, så är det svårare å få resultat på raidern med s8+. Med nightshield så blir raidern skillnaden ännu större.
Visst raider är open topped. Vilket dock inte bara är nackdelar. Det går å skjuta mer ur den. Charga ur den. Sen är den väldigt mycket snabbare vilket är spec bra om den obj secure.
Jag tycker raider kompen borde vara nått i stil med
Raider -4 ( 2avp)
-2 if obj secure
Night shields -1 ( -2 if obj secure )
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Har lyft DE sakerna i mall-tråden.
Håller med om att vissa val(bl.a. beastpack och courts) är "ovärda" i nuvarande komp.
Håller med om att splinter racks bör kompa 1.
Man kan inte jämnföra raiders med rhinos. De har båda transportkapacitet, men där tar likheterna slut. Man kan inte jämnföra tålighet rakt av med matte då olika vapen är så olika bra mot fordonen. Mot den ena vill man ha meltor, mot den andra bolters.
Håller med om att vissa val(bl.a. beastpack och courts) är "ovärda" i nuvarande komp.
Håller med om att splinter racks bör kompa 1.
Man kan inte jämnföra raiders med rhinos. De har båda transportkapacitet, men där tar likheterna slut. Man kan inte jämnföra tålighet rakt av med matte då olika vapen är så olika bra mot fordonen. Mot den ena vill man ha meltor, mot den andra bolters.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Klart man kan jämnföra så. Men jämnför med en land speeder storm om det känns bättre. Raiders är snuskigt billiga i komp. För en obj secure fast skimmer med 3+ jink save betalar du mindre än en land speeder storm... förutom avp. Men då har den också mindre hp.
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Nu är detta mina personliga åsikter och inte ngt officiellt mall-uttalande.
Såhär ser jag på raiders:
- av10 gör att allt(typ) i spelet kan skada dem, det är bökigt då hotbilden mot dem är rätt stor. Framförallt CC är besvärligt för att det är alltid väldigt riskabelt att åka nära ngt för rapid fire. Därför kompar venom hårdare, de kan chilla på avstånd.
- open topped är jobbigt mkt pga hur klena killarna som åker bil är. Explodes gör att ≃ hälften av besättningen dör via random allocation. Vilket i sin tur lätt snipar ett fint specialvapen eller liknande. Flamers är inte heller toppen att möta. Visst kan jag skjuta och charga från den. Men då måste jag åka nära vilket sällan är hälsosamt.
- ob-sec hjälper dem inte så mkt, finns det killar i närheten så kan man lätt charga/smattra sönder båten och den kan inte tankshocka utan annan upgrade.
+ den är snabb, inte mkt att säga om det.
Det som jag tror är deras största styrka är att dedikerade anti tank vapen är kassa mot dem. Skjuter du mig med en laser kanon blir jag glad, skjuter du med en heavy bolter blir jag rädd. Inte så mkt för den estimerade skadan de olika vapnen gör(som är ganska likvärdig), utan snarare för vad det kostar dig att göra denna skada. En laserkanon är en rätt mkt större investering än en heavy bolter.
Rätt don för rätt fordon så är de inte så jobbiga längre. Men kommer man med enbart laserkanoner och meltor som anti-tank så blir DE alltid väldigt glada.
@Jämnförelse med en Storm
Vad man fraktar påverkar också hur bra transporten är. Och den kompen borde imo inte ligga på enheten. En transport som för med sig t4 +4 killar är värd mer än en som tar med sig t3 5+ killar.
Så tänker jag
Såhär ser jag på raiders:
- av10 gör att allt(typ) i spelet kan skada dem, det är bökigt då hotbilden mot dem är rätt stor. Framförallt CC är besvärligt för att det är alltid väldigt riskabelt att åka nära ngt för rapid fire. Därför kompar venom hårdare, de kan chilla på avstånd.
- open topped är jobbigt mkt pga hur klena killarna som åker bil är. Explodes gör att ≃ hälften av besättningen dör via random allocation. Vilket i sin tur lätt snipar ett fint specialvapen eller liknande. Flamers är inte heller toppen att möta. Visst kan jag skjuta och charga från den. Men då måste jag åka nära vilket sällan är hälsosamt.
- ob-sec hjälper dem inte så mkt, finns det killar i närheten så kan man lätt charga/smattra sönder båten och den kan inte tankshocka utan annan upgrade.
+ den är snabb, inte mkt att säga om det.
Det som jag tror är deras största styrka är att dedikerade anti tank vapen är kassa mot dem. Skjuter du mig med en laser kanon blir jag glad, skjuter du med en heavy bolter blir jag rädd. Inte så mkt för den estimerade skadan de olika vapnen gör(som är ganska likvärdig), utan snarare för vad det kostar dig att göra denna skada. En laserkanon är en rätt mkt större investering än en heavy bolter.
Rätt don för rätt fordon så är de inte så jobbiga längre. Men kommer man med enbart laserkanoner och meltor som anti-tank så blir DE alltid väldigt glada.
@Jämnförelse med en Storm
Vad man fraktar påverkar också hur bra transporten är. Och den kompen borde imo inte ligga på enheten. En transport som för med sig t4 +4 killar är värd mer än en som tar med sig t3 5+ killar.
Så tänker jag
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag håller med refabricated. Jag spelar med både Raiders och Rhinos, och det är stor skillnad på tålighet. Precis som nämnt i posten innan så är i princip alla bössor i 40k farliga för Radiers. Flamers superjobbiga. En Rhino kan dessutom utrustas med Dozerblades för 5p och då relativt riskfritt köra genom terräng, och fortfarande kosta typ hälften av vad en Raider kostar.
En Raider kommer upp i 5 (2 AVP) som du beskriver den, den har då Night Shields och en Dark Lance. Ob sec spelar väldigt sällan roll men då är vi uppe i 6 (2AVP). Och med Splinter Racks med mitt förslag 7 (2AVP).
Det är inte så billigt för en OT AV10 båt med ömtåliga gubbar ombord.
En Raider kommer upp i 5 (2 AVP) som du beskriver den, den har då Night Shields och en Dark Lance. Ob sec spelar väldigt sällan roll men då är vi uppe i 6 (2AVP). Och med Splinter Racks med mitt förslag 7 (2AVP).
Det är inte så billigt för en OT AV10 båt med ömtåliga gubbar ombord.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
En heavybolter gör ungefär 50% mer hp mot en rhino jämnfört med en raider med 3+ jink. Dom har även samma armour i närstrid. Seb tycker jag faktislt det finns bättre figurer i alvboken är marine scouts. Både för närstrid och skytte. Men det är bara hur jag ser det. På tok turneringen i helgen är det i snitt 4,7 raiders /lista. Och 0,5 rhinos/razorbacks..
nu vet ni iaf hur jag ser på det