Kompmallen v1.4

Moderator: DHettNeck

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Kompmallen v1.4

Inlägg av DHettNeck »

Här kommer Betan till v1.4.

Kompmall v1.4

Det som har hänt är:
1. Nya Dark Angels
2. Lite små strypningar på Eldar
3. Lite små saker fixade och lite små justeringar.
4. Lite omformuleringar i introt om hur mallen funkar.

Det som inte kommit med i denna version är "allt" "non-codex" material. Detta hoppas vi kommer hinnas med efter ETC, så det borde komma med i v1.5. Denna version är mest för att få med nya DA i ett tidigt skede.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

bracobraco
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 apr 2014, 21:02

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av bracobraco »

Ang. Dark Eldar Vehicle Equipment-delen av kompen:

Chain-Snares kostar 5p att köpa och ger fordon möjligheten att tank shock:a.
Shock Prow kostar 10p och ger fordonet möjligheten att tank shock:a samt att det kan Ram:a (med en boost till ram)

Shock Prow kompar -1 (bara om Objective Secured),
medan Chain-Snares inte kompar någonting.

Min tolkning är att Shock Prow kompar ifall den ger ett objective secured-fordon möjligheten att tank shock:a in på objectives (då ram-funktionen inte buffas lika starkt av att sitta på något med Ob.Sec., ifall jag inte har missat något)
Är den tolkningen rätt?

Isåfall borde nog också Chain-Snares kompa lika mycket, då de ger [den kompade effekten] för hälften av poängen.

Det här är såklart bara en undran och ett förslag från min sida, då det ser ut som att ni har missat chain-snares. Men bry er inte om mig ifall det var tänkt att vara så här hela tiden! (jag förutsätter mig inte ha insikten i hur ni designar er kompmall ^^)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av DHettNeck »

Du har helt rätt, det är nog ett ärligt misstag bara.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av Lillen »

Detta är ett snabbt kladdat inlägg så ha det i tanke när jag skriver det. Men här kommer det.

Jag tycker ork kompen fortfarande inte riktigt är okej. De kompar lite för hårt överlag tycker jag. Vissa saker som kompar "mer" än vad andra saker i andra böcker gör. Exempel:

3x3 Vypers med starcannon/shuriken cannon

51 komp för 3x165pts 48+3avp = 9.7pts/komp

Har jink, 3x15 skott med BS4 S6 ap2/getto rending åker 12" kan flat outa. Denna armen kan ta mer fordon utan att straffas allt för hårt av avp kompen.

3x 3 warwalkers med dubbla starcannons

62 komp för 3x210pts 54+8avp = 10.1pts/komp

Skjuter 3x 12 skott med BS4 S6 ap2 range 36", har 5+ invul, battle focus + fleet, scoute, dock av10 med open-topped men det brukar inte vara problem då man har lång range, battle focus och fleet. Denna arme kan även ta lite fler fordon utan straffas allt för hårt.


3x3 Killa kans
41 komp för 3x 150pts 18+23avp = 10.9pts/komp

Skjuter 3x9 BS2 skott eller 3x3 S8 ap3, går 6" kan endast springa 1d6, har av11 men inget jink. Denna arme kan inte ta fler fordon utan att straffas ännu hårdare av avp kompen.

Tycker som förslag att man sänker kans ner till (1 avp) då kans tog en fet nerf i nya boken och man sällan kommer få se dom spelas även i kompat.

Sen tycker jag att ni är för snälla mot Autarchen i eldar boken . Han bör starta på komp 4 inte två. För det han tillför på de poängen är för bra för -2 komp på 70pts. En naken warboss kompar ju -5!? komp på 60pts och han gör inte alls lika mycket som en autarch gör. Samma sak om man börja kitta upp dom lite så vinner fortfarande Autarchen i värde över warbossen.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av Halvar »

Starcannon har väl bara två skott var?
Och AV11 är rejält mycket bättre än AV10 pga att S4 är standard i princip.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av Lillen »

Halvar skrev:Starcannon har väl bara två skott var?
Och AV11 är rejält mycket bättre än AV10 pga att S4 är standard i princip.
Det har jag räknat med två skott också. WW har dubbla starcannons vilket ger 4st skott per WW och vypers har 2st skott av starcannon och 3 från shuriken cannon. Visst är AV11 bättre. Men jag anser fördelarna som WW och vypers har över killa kans är grymt mycket bättre och i många fall mycket hårdare.

S4 finns det en del av. Men S6+ är mer vart metat ligger idag och då skiljer det inte mycket mellan AV11 och 10. En eldar lista kan utan problem 50 S6+ skott på komp 17.

Jag möter alla dagar hellre 3x3 killa kans än att jag möter 3x3 vypers med sammanlagt 45 S6 skott eller 3x3 WW med sammanlagt 36 skott S6 ap2.

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av Röde »

Halvar skrev:Starcannon har väl bara två skott var?
Och AV11 är rejält mycket bättre än AV10 pga att S4 är standard i princip.
Jag tycker det gått inflation i S6 på senare tid så AV11 är inte så hett heller...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av Johannesson »

Varför kompar escape hatch -50? Är den bra på något overkligt sätt som jag missat?

Det ser konstigt ut i Khorne delen. Det ser ut som att ni missat att alla troop enheter börjar som 8 man. Dessutom har ju allt i codexen mark of khorne, så de är ju rätt mycket över prisade, vilket kanske borde synas i kompen? Visserligen blir det ju fler poäng per komp så här så det syns ju redan indirekt.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av Lillen »

Johannesson skrev:Det ser konstigt ut i Khorne delen. Det ser ut som att ni missat att alla troop enheter börjar som 8 man. Dessutom har ju allt i codexen mark of khorne, så de är ju rätt mycket över prisade, vilket kanske borde synas i kompen? Visserligen blir det ju fler poäng per komp så här så det syns ju redan indirekt.
Håller med om detta. Bloodletters kompar hårdare än vad de gör i daemon boken.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Kompmallen v1.4

Inlägg av Flogger »

Lillen skrev:
Johannesson skrev:Det ser konstigt ut i Khorne delen. Det ser ut som att ni missat att alla troop enheter börjar som 8 man. Dessutom har ju allt i codexen mark of khorne, så de är ju rätt mycket över prisade, vilket kanske borde synas i kompen? Visserligen blir det ju fler poäng per komp så här så det syns ju redan indirekt.
Håller med om detta. Bloodletters kompar hårdare än vad de gör i daemon boken.

Klart de gör. Det är väl inte konstigt alls?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar