Vilket Company är mest spelbart?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
SnuffyN

Vilket Company är mest spelbart?

Inlägg av SnuffyN »

Titta lite på GW nya släpp Astartes Ultra – A Complete Ultramarines Chapter för snälla 86 500kr. Får väl inte en krona billigare på att köpa det!?

Hur som, börja titta lite på deras Companys och börja undra vilken som skulle va roligast att bygga/spela.
Själv känns Company nr 7.

Fråga: Hur fungerar det egentligen, När dom drar ut på sina krig. Kan väl inte tänka mig att 1 Company trillar ner på en planet eller? Hur är det uppbyggt? Plockar dom vad som behöves från varje company eller hur fungerar det?

En fråga till. Har CSM samma uppbyggnad med companys? eller är det bara chaos.

http://www.games-workshop.com/gws/catal ... od2160196a

Ancalagon

Re: Vilket Company är mest spelbart?

Inlägg av Ancalagon »

Det är otroligt stor variation mellan chapters när det gäller vad som dyker upp på respektive battlefield. Det handlar mer om vad som behövs just där och då. Däremot är det oftast ett specifikt company.

CSM är helt annorlunda, och har gått ifrån allt vad Codex Astartes säger. De fungerar mer som warbands.

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

1:a kompaniet består väl bara av veteraner som aldrig slåss som ett kompani utan mer som stöd åt de andra kompanierna. Förutom vid stora invasioner (Macragge och Rynn City är de jag kommer att tänka på först). ;)
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Meister

Inlägg av Meister »

Det kan vara så att dom organiserar sig beroende på uppgiften. Men jag kan tänka mig att det oftast är så att ett kompani står som grund och får enheter underställda sig för att kunna lösa den givna uppgiften. Som du skrev skickas nog inte hela 1:a kompaniet utan snarare förstärker befintliga battle companies.

I min värld ser jag framför mig att en company commander för ett battle company får en uppgift och väljer ut delar av eller tar hela sitt kompani och begär förstärkning av andra kompanier eller från chaptret. T.ex. terminators från 1:a, tacticals från 6-7:e, assault marines (bikes eller speeders) från 8:e, devestators från 9:e, scouts från 10:e, eller fordon från armouryt för att skräddarsy sin styrka för uppdraget.

Om uppgiften är väldigt offensiv eller defensiv kan jag tänka mig att dom använder 8:e eller 9:e som grund.

Spelar du ett chapter som inte följer codex astartes så kan man ju göra lite hur man vill.

eldrak

Inlägg av eldrak »

Tycker det är konstigt att de valt att göra varje Chapter så litet. Med bara 1000 man kan man inte påverka utgången av ett krig eller en konflikt.

Användarvisningsbild
L3go

Inlägg av L3go »

eldrak skrev:Tycker det är konstigt att de valt att göra varje Chapter så litet. Med bara 1000 man kan man inte påverka utgången av ett krig eller en konflikt.
Det var Guillimans påhitt för att ingen skulle kunna få lika stor makt som Horus igen.
Och sedan är det skillnad på 1000 man och 1000 Space Marines. :)
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

SW böckerna med Ragnar är ju lite annorlunda där nästan bråkar ju de olika Kaptenerna om att just deras kompanie skall få uppgiften. Men det är ju SW iofs...
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Vargarna har ett helt annat upplägg på sin organisation. Betydligt kaos där.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Skriv svar