7th edition förändringar

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
MFL
Inlägg: 204
Blev medlem: 12 jan 2013, 21:50

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av MFL »

Jag håller med Tröger här. En lvl 1 får ju automatiskt 2 spells (1 rullad d6 + primarisen) eftersom han bara väljer från 1 skola.
Den tanke på att samma lvl 1 psyker då har mellan 2-7 wc (4 i snitt) är jag inte säker på att intentionen är att han bara skall kunna kasta ena spellen.
Mattias Lindeberg

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Flogger »

Claimh_Solais skrev:
Ancalagon skrev:Förutom att du nu kan ha mer 1 allierad, hur många detachments du vill så länge du har 1 HQ och 1 Troop från varje.

Så det här är alltså helt ok :?
och det inte är unbound alltså?


SM cpeten
5x scouts
5x scouts

SM cpeten (Dark angel)
5x scouts
5x scouts

SM cpeten (blood angel)
5x scouts
5x scouts

1 Chaos lord mark of khorn
40x berzerkers
40x berzerkers

Så länge jag har 12" mellan mina chaosar o SM
låter ju helt sjukt
Förstår inte hur det där är sjukare än 9 broadsides och 3 riptides? Eller vad menar du?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Röde »

Nu har jag läst Psychic reglerna igen. Jag anser att det inte råder någon tvekan om vad som avses med texten. Att tolka den som Tröger och MFL gör är att leta kryphål.

The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level. Hur skulle det kunna betyda något annat än att en Level 3 Psyker kan kasta 3 powers? Antalet spells/ turn = mastery level. Allt sammanfattat i en enda mening.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Claimh_Solais
Inlägg: 1115
Blev medlem: 07 okt 2010, 15:56

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Claimh_Solais »

Flogger skrev:
Claimh_Solais skrev:
Ancalagon skrev:Förutom att du nu kan ha mer 1 allierad, hur många detachments du

Förstår inte hur det där är sjukare än 9 broadsides och 3 riptides? Eller vad menar du?


Chaos kan allieras med SM ..Grey knigths med demoner
Känns helt fuck om man tänker upp fluffet

Men visst dom som gör en sådan lista ska man skälla på och vägra spela med :P

Syftade mest på att jag kan alliera med 4 olika armér utan att köra unbound och det är lagligt ?
Roliga här är att jag nu kan bygga väldigt tuffa temande listor

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Jonke »

Röde skrev:Nu har jag läst Psychic reglerna igen. Jag anser att det inte råder någon tvekan om vad som avses med texten. Att tolka den som Tröger och MFL gör är att leta kryphål.

The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level. Hur skulle det kunna betyda något annat än att en Level 3 Psyker kan kasta 3 powers? Antalet spells/ turn = mastery level. Allt sammanfattat i en enda mening.
Fast det står ju aldrig att mastery level = antal powers per runda. Finns inget regelstöd för den tolkningen.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Fenris »

"The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level."
ML+1 är helt klart en acceptabel siffra, dvs en farseer (ML3) som bara trollar divination, kan trolla (3+1)=4 magier.
Ahriman får kasta 15 witchfire om han vill, så länge han lyckats rulla fram 5st witchfire magier, jag ser inget problem med detta då han måste ha WC nog och han genererar bara 4 själv. 2 olika witchfire magier är dessutom sällan bra samtidigt, för att inte tala om 5st. Bättre han ägnar sig åt att skjuta än att trolla fram demoner, witchfire måste ju både träffa sitt mål och målet får modifikationer på DtW-slaget.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Röde »

Jonke skrev:
Röde skrev:Nu har jag läst Psychic reglerna igen. Jag anser att det inte råder någon tvekan om vad som avses med texten. Att tolka den som Tröger och MFL gör är att leta kryphål.

The number of psychic powers a Psyker can use each turn depends on his Mastery Level. Hur skulle det kunna betyda något annat än att en Level 3 Psyker kan kasta 3 powers? Antalet spells/ turn = mastery level. Allt sammanfattat i en enda mening.
Fast det står ju aldrig att mastery level = antal powers per runda. Finns inget regelstöd för den tolkningen.
Förklaras det hur Mastery leveln påverkar antalet spells någon annanstans i texten? Nej det gör det inte. Alltså finns det ingen mer rimlig tolkning än att regeln ryms i just den meningen jag citerade ovan.

Att påstå att det inte finns något regelstöd för den tolkningen bara rader under citatet ur reglerna är bara löjligt. Att du vill tolka det på ett annat sätt är en helt annan sak...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av DHettNeck »

Precis. Problemet är att dom INTE alls förklarar vad depending betyder. Därav är det helt omöjligt att hävda att det betyder ML = antal spells man får trolla. Det saknas helt info för att överhuvudtaget få det till någon restriktion på antalet spells man kan trolla.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:Precis. Problemet är att dom INTE alls förklarar vad depending betyder. Därav är det helt omöjligt att hävda att det betyder ML = antal spells man får trolla. Det saknas helt info för att överhuvudtaget få det till någon restriktion på antalet spells man kan trolla.
Fast det saknas ju inte helt info av vad det betyder... Antalet spells syftar ju tillbaka på Mastery Level i samma mening.

Den första rimliga tolkningen är att Mastery Level och övre gräns för antal spells är samma sak.

Den andra rimliga tolkningen är att Mastery Level är övre gräns för antalet spells trollisen kan kasta +1 om den har Psychic Focus + Force.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Mutt »

Det kan även betyda att det beror på level enligt en exponentiellt växande kurva enligt 10^(level-1). Dvs level 1 kan kastaen spell, level 2 tio spells och level 3 hundra spells.

Skriv svar