Ang åkallade Demoner...

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:Ont som det gör att skriva det men... Tröger har oftast rätt...
Tackar flogget :wub:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Meranaldar
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 sep 2012, 08:23

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av Meranaldar »

Annat vinkel på summon daemons och CTA krocken, som jag tolkar det borde det inte vara några problem.

GW skiljer på "deploy for battle" och deployment i boken. Deploy for battle används när de pratar om vad som händer innan själva matchen startar (p17 Before the game begins...) Samma wording i CTA regeln, inte inom 12" "when deploying for battle"(p127). I övrigt pratar de bara om deployment. (GW är ju tyvärr ofta rätt otydliga dock)

Deep strike är väl en advanced rule som trumfar basic (CTA regeln i detta fall) som säger att du får deploya var du vill på banan istället för att följa basic rules, annars kan du ju bara DS i din egen deployment zone.

Har dessutom för mig att GW summar med CTA lag utan problem i WD (minns ej nr dock), men de har ju haft fel där förr.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av Ancalagon »

Basic vs Advanced har inget med saken att göra. Båda är Advanced. Ingen trumfar den andre.

Det går att tolka hur man vill, beroende på hur man väljer att tolka ordet "deploy", oavsett sammanhang.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av refabricated »

Kommer lusläsa detta när jag kommer hem... Mest för att det skulle gynna min ETC arme att kunna pilla in demoner.
Frågetecknen jag ser är väl följande:
- Räknas saker man summonar verkligen som allies? Visst plockar man units från codex CD men räknas de som allies? Om ja, var står det om detta? Om nej, då kan man inte applicera "come the apoc" på ngt sätt.
- Syftningen i skillnader mellan deployment, deepstrike, summoning osv. Måste läsa på mer om detta.

@Tröger/Flogger
Jupp, Tröger har typ per default rätt. Men jag ifrågasätter alltid allt per defenition. Sten i glashus är min specialitet och jag är inte rädd för att göra bort mig.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av refabricated »

Läst lite.

Under 'Conjuration' så står det att enhter man summonar "is treated as having arrived from reservs for all rules purposes".

Under deepstrike hittar jag inget som antyder att saker som gäller för deployment även gäller deepstrike(kul att bara deepe in i sin deployment zone...).

Under allies(come the apoc) hittar jag bara att de behandlas som desperate allies bortsätt från "dadada cannot deploy within 12'' of each other when they are deploying for battle.". I min värld en rätt övertydlig hänvisning till Deployment.

Och som grädde på moset så hittar jag inget om att summonade units skall behandlas som allies.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av Röde »

Jag skrev ett långt inlägg. Jag raderade det igen. Jag sammanfattar nedan istället...

:oops:
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Läst lite.

Under 'Conjuration' så står det att enhter man summonar "is treated as having arrived from reservs for all rules purposes".

Under deepstrike hittar jag inget som antyder att saker som gäller för deployment även gäller deepstrike(kul att bara deepe in i sin deployment zone...).

Under allies(come the apoc) hittar jag bara att de behandlas som desperate allies bortsätt från "dadada cannot deploy within 12'' of each other when they are deploying for battle.". I min värld en rätt övertydlig hänvisning till Deployment.

Och som grädde på moset så hittar jag inget om att summonade units skall behandlas som allies.
Dom kommer från reserva via deepstrike. När man deepar dom, så deployar man dom som det står under deepstrike. Cta får inte deploya inom 12", alltså ingen deep inom 12" eftersom dom då deployar.

Summonade enheter är inte allies, men dom är cta eftersom dom är från CD FACTIONEN. Det råder det ingen tvekan om.

Jag tycker inte att det borde vara så här då det tydligt går emot RAI, men jag tycker att det är så RAW.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av Katarsis »

Som sagt beror det väl lite på hur man väljer att tolka det. Jag tycker att det känns som att Deploy
och Deploy for battle är två olika saker. Men jag känner inte så mycket för frågan så det är bara att bestämma något.
refabricated skrev:Och som grädde på moset så hittar jag inget om att summonade units skall behandlas som allies.
Det spelar ingen roll; de är en enhet som är en del av din armé och då följer de fraktionsreglerna för hur de interagerar med andra enheter i din armé.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av DHettNeck »

Katarsis skrev:Som sagt beror det väl lite på hur man väljer att tolka det. Jag tycker att det känns som att Deploy
och Deploy for battle är två olika saker. Men jag känner inte så mycket för frågan så det är bara att bestämma något.
Visst finns det lite spelrum, men under CTA så pratar dom om när enheter deployar, inte när spelaren deployar sin enheter. Enheten deployas när den ställs ut på bordet eller deepar ut på bordet, därav känns det fortfarande som samma regler borde gälla.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Ang åkallade Demoner...

Inlägg av Katarsis »

Tja... Å andra sidan känns det väl konstigt att man kan tilta spelet såpass?

-Eldar kan välja Malefic. Check!
-Eldar kan rulla fram Summoning. Check!
-Eldar kan kasta Summoning. Check!
-Modellerna skall ställas ut inom 12", men längre bort än 12". Che.... Vänta nu. Detta går ju inte. Vad händer här?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar