ETC2015 The report

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Skcuzzlebumm

Re: ETC2015 The report

Inlägg av Skcuzzlebumm »

Vill bara upprepa vad Daniel sa; som domare jag få snacka med de flesta Kaptener och vad jag höra mest är att "X lag" har en dålig attityd, fuskare, osv. Det hör jag aldrig om Sverige. Tvärtom det är bara positiva kommentar om hur trevliga ni är att spela mot. Ni fick 2:a plats i spelning men också fick 2:a plats i sportsmanship.

This is what I like to see ;)
refabricated skrev:Och jag som tänkte spela fluff...

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Otroligt starkt att ta silver. Snyggt jobbat alla där nere.

Roligt med bra rapportering till oss som inte var där.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

En artikel från en jänkare om ETC :) Tyvärr verkar det inte vara någon som deltog i laget utan den verkar handla med om att jänkarna fokuserar på att bygga så mycket ost som möjligt i sina listor medan europa fokuserar på spelbara listor. Skulle vara intressant att höra från folk som faktiskt var där :)

http://www.belloflostsouls.net/2015/08/ ... lysis.html
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Då kan jag (som varit med många gånger) berätta att den där artikeln är fullkomligt grundlös. USA brukar tvärtemot vad artikeln säger, spela med annorlunda och trixiga listor. USA brukar placera sig hyfsat, trots deras stora svaghet - den enorma spelarbasen som gör att laget har svårt eller omöjligt att träna tillsammans.
Artikelförfattaren är i min mening en av dom sämsta kolumnisterna på BOLS, och bevisar gång på gång att han varken begriper sig på spelet eller sina medspelare.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Frånsett den grymma hettan så var detta ett fantastiskt kul ETC! Väldigt många trevliga motståndare och ett strålande resultat!
Jag tror att resultatet vid sidan om skicklighet och list även till stor del beror på att laget mognat under de senaste åren, spelarna har koll på sin kapacitet och vet hur de ska göra för att hålla huvudet kallt.
I och med det otroligt snabba släpp av kodexar som skett under året var det ovanligt svårt att gissa vilka arméer som skulle fungera bra på ETC. Här kommer en liten sammanfattning av spelarna och deraslistor.

Olofs spindelmongolista hjälpte enormt mycket i vår pairing eftersom vi där hade en armé som i princip inte var rädd för någonting alls. Ha kunde plocka nära max av de stabilaste ställistorna motståndarna hade. Det är fanimej inte ofta något land är ensam om en svinstark lista. Sist det hände var nog när Axel spelade brallorna av folk med dubbla jetbikecouncils innan konceptet blivit känt. Räkna med att det dyker spindellistor överallt från och med nu!

Lillepers demonlista är kanske den mest beprövade listan som finns just nu i och med Nanavatis framgångar med den, och Per visade att han kunde hantera den alldeles utmärkt (tror han skrapade ihop mer poäng än Nanavati faktiskt).

Kickern malde på fint med sina scatterbikes, dock ska man inte anklaga honom för att bara ha stått stilla och pangat, hans armé är även toolad för att hantera AV13+ samt andra Jetbikelistor iom att han kan spela reservspelet om han går tvåa. Därför blev det så att vi ofta slog med Kickern på andra Eldarlistor, ... och hur gick det då? Jo, -5:e bäst poängplockare av alla spelare på ETC!

Tröger hanterade sina Tau med bravur som förväntat, dock blir pairingen sällan perfekt i laget och därför åkte han på en del riktiga bajsmackor till matchups trots att han spelade en slaglista. Notera att han klämde till sig en 10-10 mot Finlands seercouncillista.

Daniel hade det fruktansvärt kämpigt turneringen igenom, och det känns orättvist att den som rullat flest tärningar och svettats mest av alla fick minst poäng. Han fick förutom sista matchen enbart möta andra grinderlistor (andra Necrons med farm, demoner och IG-blobbar från helvetet) Som åskådare såg jag att nästan alla matcher följde samma mönster, -allt fast grötig närstrid från runda två sedan nöttes bägge sidorna låååångsamt ner och precis innan det tog slut dog Daniels sista gubbe och motståndaren hann bossa objektiven. Här hade laget gjort en tabbe i förberedelserna. Daniel har ju spelat farmen väldigt framgångsrikt under lång tid före ETC, och ingen var nog beredd på att det skulle bli så här när vi väl var på plats. Kanske misslyckades vi att förutspå hur de enormt sega ställistorna på ETC skulle ställa till det för farmen?, sådana möter man ju aldrig på turneringar.

Jimmys lista var väldigt lik Daniels, men han fick lite annorlunda motstånd, och här uppenbarades den andra felplaneringen i våra listor: En bra vargstjärna kör över necrons hur lätt som helst! ...och det fanns måånga vargstjärnor på ETC, Jimmy fick smaka två tror jag.

Jocke bossade i alla matcher, mötte nästan bara Necrons. Dessa var de skönaste matcherna för mig som coach eftersom Jocke alltid hade motståndaren i ett järngrepp redan från början. Sen är det väl bara Jocke som vet hur man skjuter ner en Destroyerlord med en heavy bolter?

Hylanders lista visade sig i förberedelserna vara besvärlig att paira, -många svåra matchups. Han ville helst slå på slaglistor vilket är svårt att få till. Därför blev det ibland så att han offrades för att garantera andra bra pairings. Finlands vargstjärna var inte snäll mot honom, inte heller eldars med massa warp spiders. Skönt att han fick avsluta med 17p mot USA:s kapten Gonyo.

Jag är stolt över att få ha varit med på ett hörn i lagets framgångar. Jag känner på mig att det kommer att gå jäkligt bra nästa år också.

/Coach
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Trulsante

Inlägg av Trulsante »

Du är så jävla fin och helt rätt i din post-game analyzis gonka!

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime

Hawk

Inlägg av Hawk »

Tack för all rapportering och för analysen Gonka! Blir inspirerad att börja spela 40k igen :).

/H

Elevatorlake

Inlägg av Elevatorlake »

Kul och intressant läsning Gonka!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Joakim

Inlägg av Joakim »

Fantastiskt roligt ETC kul att spela rn elitearme för omväxling. Centstjärnan i matchning är ruggit stabil. Går lite för fort att spela så han nästan färdigt vissa matcher innan Gonka sa måste chansa. Mitt första ETC utan att förlora ett slag väldigt skönt efter ETC 2 år sedan....

Tack Gonka för infon Kjelle för dricka och Daniel för att varit min kapten och uttryckt glädjen för mig personligen och lagets framgång trots hans tur att ha det motigt.

Hela laget och alla hangaroundshoppas jag få med mig nästa år!

Btw Gonka var tyvärr bara 1 vanlig Destroyer

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Härligt jobbat och extra härligt att höra att sportsman-flaggan fortfarande är i topp!
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Skriv svar