Svårighetsgrad samt hårdhet på codex

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Berga8

Svårighetsgrad samt hårdhet på codex

Inlägg av Berga8 »

Hej,

Jag är relativt ny med Warhammer 40K och finner att det är ett fantastiskt spel. Självklart är det inte balanserat, men komplistorna gör det någorlunda balanserat(bra jobbat!).

Hittills har jag "bara" spelat med två "lag" och typ spelat mot 5st olika "lag". Jag upplever att några lag har högre svårighetsgrad än andra samt vissa lag är starkare än andra.

Av ren nyfikenhet undrar jag hur eran upplevelse(rangordning) är? Så här ser ungefär min ut av de få arméer jag spelat eller mött(vissa lag har jag extremt få observationer av så listan är nog väldigt orättvis, det är där ni mer erfarna kommer in).

Högre siffra lika med starkare och svårare(i detta fall har jag valt att ha olika svårighetsgrad och styrka på alla)

Lag/styrka/svårighetsgrad

Necron/7/3
Eldar/6/4
Tau /5/5
Dark Angels/4/1
Tyranids/3/7
Dark Eldar/2/6
Chaos Marines/1/2

Twinkle

Re: Svårighetsgrad samt hårdhet på codex

Inlägg av Twinkle »

Kul idé, jag skulle verkligen vilja se en omfattande codex-rankning där många tycker till om alla codexar de kan.

Styrka 7,6,5,4,3,2,1 ... menar du att Necron är 7 gånger bättre än Chaos?

Kanske bättre med A+, A, A-, B+, B, B-, där det inte är så stor skillnad mellan A och B samt att codexar kan ha samma styrka/svårighetsgrad som en annan.

Den enda jag läst riktigt noga är Tyranids och den känns inte så kass som du har rankat den, och absolut inte svårspelad. Men det går att bygga otroligt olika tyranid listor, ex. satsa på svärmar av tyranider eller kanske bara ett fåtal men riktigt jobbiga monster... etc.

Berga8

Inlägg av Berga8 »

Nej jag tänkte nog inte något värde i siffran utan enbart ranking. Dvs Necrons är inte 7 gånger så bra som Chaos Marins utan enbart att det finns 5st "lag" mellan dem. Att värdera dem känns som alldeles för stor utmaning och framför allt tidskrävande så Unni bomben.

Min upplevelse är tex att Tyranids är ganska svårspelade då dem är beroende synapse samt har egentligen ganska få saker som kan hantera fordon och liknande på avstånd utan måste förlita sig på att stora monster kommer fram å får svinga lite. Utöver det så är det egentligen samma sak för AP som med fordon, vapnen har typ ingen AP och då måste monstren fram å slå.

dempaattack

Inlägg av dempaattack »

Tyranids ska fram. Använd massan till din fördel.
Kör du shooting med dom blir det svårt. :|

fauh

Inlägg av fauh »

Skulle definitivt ranka eldar , Space marines och Tau före necrons. Förmodligen även demoner också. Necrons är övre mitten definitivt med en del killy grejer men det är fortfarande inte på nivå som de jag nämnt ovan. CD är väl kanske diskutabelt.

Berga8

Inlägg av Berga8 »

Möjlighet att utveckla Fauh?

Skriv svar