Komp

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Kerrai

Re: Komp

Inlägg av Kerrai »

Toran skrev:
Klus skrev: Det kompen gör med min lista är i regel bara att den reducerar mitt antitank skytte medan spelstilen med listan är exakt likadan i alla listor.
Det gör väll inget om ditt anti-tank försvinner? Med komp får man ju ändå inte ha några bilar.
Man får ju "lätt" in 6 fordon typish. Det kallar jag relativt många
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

Halvar skrev:
Klus skrev:Är man en bra spelare kan man vinna med vilken lista som helst.
ohh, det låter som en utmaning. jag är lätt på att skriva listor som bra spelare kn försöka vinna med mot okompade ostlistor.
Jag menar förstås inom rimliga gränser.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Toran

Inlägg av Toran »

Kerrai skrev:
Toran skrev:
Klus skrev: Det kompen gör med min lista är i regel bara att den reducerar mitt antitank skytte medan spelstilen med listan är exakt likadan i alla listor.
Det gör väll inget om ditt anti-tank försvinner? Med komp får man ju ändå inte ha några bilar.
Det beror mycket på vilken armé man spelar. I kompat klimat får bara vissa ha bilar. De är ofta (i vissa codex) för dyra i både poäng och komp för att det ska vara värt att ha dom.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Tycker det är intressant att det i USA verkar förutsättas att komp bara betyder att man har restriktioner av olika slag på vad man får ha med i armén. Jag gillar det svenska systemet betydligt bättre, där man faktiskt kan komma till de flesta turneringar med de modeller man råkar ha, och ändå ha en sportslig chans att vinna.

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Toran skrev:
Kerrai skrev:
Det beror mycket på vilken armé man spelar. I kompat klimat får bara vissa ha bilar. De är ofta (i vissa codex) för dyra i både poäng och komp för att det ska vara värt att ha dom.
Vilka då? Alla marine codexar har billiga fordon, vare sig det är transport, support eller anfall. Tyranider och Daemons leker inte med fordon (soulgrinder förvisso). Dark Eldar får in fler än 6st, likadant med IG och orks. Det lämnar oss med Tau och Eldar.

Räknat på komp 45 som gräns.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Orks kan knappt ens ha 6 bilar. Man kan inte räkna in open topped av 10-bilar i detta samanhanget. De skjuts ju hyfsat enkelt ut av 10 boltermarines.

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Mutt skrev:Orks kan knappt ens ha 6 bilar. Man kan inte räkna in open topped av 10-bilar i detta samanhanget. De skjuts ju hyfsat enkelt ut av 10 boltermarines.
Förutsätter ju dock att alla spelar Sm/Csm?

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Av 10 open topped bilar är ju dock svåra att kompa rätt då de dör löjligt enkelt utan cover men ändå förser armen med "armour saturation" vilket bör ingå i det eskalerande fordons minuset.

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

@Tadaoko: Kan inte du säga till mig nästa gång du är på en turnering eller möjligtvis på besök i Lund/Malmö för jag hade gärna velat diskutera det här med komp med dig. Jag säger det här helt allvarligt och (till skillnad från många andra) har jag inte för avsikt att vara stöddig eller dryg, jag vill bara veta mer om hur du tänker eftersom vi helt tydligt tänker så olika. Dock känner jag att jag inte är beredd att kasta mig in i den eviga kompdiskussionen som pågår på nätet och som i min mening sällan leder någon vart.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Max

Inlägg av Max »

Måste säga att i flera fall är en av10 bil med red paint job med 12 orker i som har flagga och klo lite jobbigare än 5 scooring marines i en av 11 rhino. Man måste se på vad bilen gör, inte vad den tål.

Skriv svar