Cappad rankingspoäng

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Loudhoward

Re: Cappad rankingspoäng

Inlägg av Loudhoward »

Det rör sig inte om någon bestraffning alls. Dagens rankingsystem är ett av många sätt att sammanställa turneringar. Troligen inte det bästa, troligen inte det sämsta om målet är att skapa just denna inbördes ranking.

Dagens system poängsätter utifrån antal deltagare inget annat. Alla ändringar är bra för någon och dåligt för någon.

Jag tycker SM borde vara värt mer rankingpoäng då det A, kräver kvalificering och B har hög "densitet" av duktiga spelare. Du tycker inte det. Det är noterat

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Håller med om ett kapp på 40.

Frågan är om det leder till att intresset för stora turneringar minskar? Fast det kanske är ok så länge intresset för mindre turneringar ökar.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Tror inte rankingen är anledningen att folk åker på turneringar. Jag tror det är suget efter att spela och att var en turnering hålls styr hur många som kommer. Givetvis i kombination med viljan att arrangera en turnering.
Flest turneringar hålls väl i göteborgstrakten(göte, varberg, kinna osv.), sedan kommer väl mellanlandet (linköping, jönköping, ulricehamn) sedan norrland(stockholm, uppsala, umeå.).

Jag åker på turneringar för att träffa vänner och tävla. Priser och ranking skiter jag i.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Poet

Inlägg av Poet »

Sluta komma med massa nya, sämre förslag ;)

Cappa på 50 pers .. 25.000p räcker gott..

Folk kommer fortf åka på dem stora turneringarna.. det skiljer typ 7000p mellan "mitt" förslag och det nuvarande om man vinner gothcon.. och typ 3000-5000 på fantasia.. Jag är galet rankingpoäng kåt.. men jag kommer definitivt fortsätta åka på dem stora turneringarna (e ju för fasen 25.000p!!!!! ;) )

Skillnaden är som sagt att de mindre turneringarna blir nödvändiga för att ligga i topp på rankingen.. (räcker inte längre me att vinna gothcon+lincon så ligger man 2-3 på rankingen).. och dessutom blir det troligen jämnare i toppen av rankingen.. vilket e kul =)

Tycker inte SM ska ge dubbla poäng... är en helt SJUKT hård turnering, det håller jag med om.. men det ligger mycket annat i just SM.. evig ära och titlen - sveriges bästa spelare -.. tycker dock att folk som kvalar till detta event borde ge sig fan på att åka.. så turneringen blir större =)

Om vi är överens så bör denna ändring ske innan Gothcon går av stapeln.. för annars får den som vinner Gothcon ett stort övertag i 18 månader framöver.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

Efto - om detta ska ändras måste det ändras historiskt. Annars får alla som spelat bra förr massa fördelar...

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det är fem turneringar de senaste 18 månaderna som skulle påverkas av en retroaktiv förändring om ett annorlunda capp vid 50.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker inte det finns mandat att ändra detta nu. Däremot tror jag att det kan vara bra att inför ett uppdaterat rankingsystem när 7:th kommer.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Fenris

Inlägg av Fenris »

Att sätta tak tycker jag låter dumt, kom på en bra algoritm istället.
Till exempel kan man låta antalet spelade matcher och på vilken poängsumma spela in i antalet poäng.
Exempelvis kan brytpunkten för när antalet totalpoäng minskar ligga vid antalet matcher upphöjt till 2 spelare alltså en turnering med 5 matcher kan max få poäng för 25 deltagare.

2 matcher 4 deltagare
3 matcher 9 deltagare
4 ger 16
5 ger 25
6 ger 36
7 ger 49
8 ger 64
9 ger 81
10 ger 100
osv.

Multiplicera sedan antalet deltagare med hur många poäng det spelas, exempel:
Gert-Tryggve anordnar en turnering i Långtbortistan där 10 deltagare kommer för att leka.
De spelar om 1750p
Det spelas 3 matcher.
Turneringen ger då 9*1750 = 15750 poäng totalt.

Kommer det istället 16 personer och det spelas 4 matcher på 1500p så blir det 16*1500 = 24000 poäng att bråka om.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Poet

Inlägg av Poet »

Just detta alternativ var inte så smart.. Då man vill se till att mindre turneringar blir viktigare.. I din kalkulering skulle gothcon som har 110 spelare, 6 matcher och 1750p ge 100000000000000 rankingpoäng.. Vill snarare ge möjligheten för de som sällan kan åka på storhelgsturneringar och folk som inte har möjligheten att åka långväga att fatta ett större intresse och mer möjligheten att utmana toppen på rankingen.

Men det e klart de kan finnas andra lösningar än de förslag jag kommit med.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Poet skrev:Just detta alternativ var inte så smart.. Då man vill se till att mindre turneringar blir viktigare.. I din kalkulering skulle gothcon som har 110 spelare, 6 matcher och 1750p ge 100000000000000 rankingpoäng.. Vill snarare ge möjligheten för de som sällan kan åka på storhelgsturneringar och folk som inte har möjligheten att åka långväga att fatta ett större intresse och mer möjligheten att utmana toppen på rankingen.

Men det e klart de kan finnas andra lösningar än de förslag jag kommit med.

I så fall kanske det ska vara ett cap på 30-40? Väldigt få turneringar som är endagars eller som inte är storhelger med över 40 personer.

Förstår inte varför 50 är en sådan bra siffra.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar