Komp

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
LillePer

Re:

Inlägg av LillePer »

Skulliz skrev:Det finns ju bara en vettig build till nidzen. Trots komp :(
Säg det till egge. Vilket det verkar gå helt dugligt bra för.

Bronson

Re: Komp

Inlägg av Bronson »

Ja jag vet då nada om hur man bygger en lista till nids vare sig komp eller inte. Men det jag ser på turneringarna MED komp är att om man möter 2st listor från samma codex så ser dom oftast väldigt annorlunda ut med helt olika upplägg på hur den skall spelas och det är jäkligt skoj. Är det okompat är risken väldigt stor att listorna från samma codex är nästintill identiska.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
theWatchman

Re:

Inlägg av theWatchman »

Skulliz skrev:Det finns ju bara en vettig build till nidzen. Trots komp :(
Precis så är det faktiskt :)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Sju pallplatser och ingen av dem med mer än tre(4?) hive guards, 2+ tervigons eller 25+ stealers.

Men vad vet jag.
Det är ju Klus och Skullis som är landets största experter i ämnet.

Användarvisningsbild
Tadaotoko

Inlägg av Tadaotoko »

@Bronson

Till att börja med tycker jag att sälklubbning är när en erfaren spelare möter en oerfaren spelare och har inget med att knäcka kompen. Det handlar om att vinster mot nybörjare är värda mer poäng än vinster mot erfarna spelare tack vare att vi har för stort spann på matchpoangen. Eller finns det folk som tycker att vinna med 12-8 mot Jeppa är vart mindre än att vinna med 20-0 mot en 12åring som spelar sin tredje 40k match?

Sen så anser jag att alla listor efter nidsen har flera olika bra builds så det blir oftast väldigt bra med variation. Dock fanns det en tid när det behövdes men för varje ny codex så blir behovet mindre och mindre. Tror att vi är på gränsen till att lbk-mallen ska vara allt som behövs för att skapa den variation vi vill ha i Sverige. Speciellt efter att necrons och tau har komit ut.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:
Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan? :roll:

Halvar

Inlägg av Halvar »

eftersom det fortfarande finns gamla codexar som absolut inte är balanserade mot de nyare codexarna finns behovet av komp. men absolut framförallt eftersom det finns en vilja bland turneringsdeltagare och arrangörer att ha kompade turneringar (och vänskapsmatcher) så skall det absolut finnas. det är inte så att okompat kommer försvinna för att en del personer gillar olika former av kompat (och även okompat).

unrelated: personligen tycker jag nidsen kan få till en del olika builds, problemet ligger bara i ranged anti-tank. hade denna del av listan varit lite mindre viktig (t.ex. genom att kunna låsa upp fiendeenheter som sitter i transporter som sprängs i närstridsfasen) så hade man haft mycket mer poäng att bygga sina listor på. kan säga direkt att jag själv inte kör stealershock vare sig på kompat eller okompat. det kan förvisso ha någonting med erfarenhet att göra, 87 rendingattacker innan första rending hiten dyker upp, 112 innan nummer två är inte speciellt skoj.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Klus

Inlägg av Klus »

speedfreek skrev:Sju pallplatser och ingen av dem med mer än tre(4?) hive guards, 2+ tervigons eller 25+ stealers.

Men vad vet jag.
Det är ju Klus och Skullis som är landets största experter i ämnet.
Är man en bra spelare kan man vinna med vilken lista som helst.
Och även om egge enligt mig inte gör optade(ostiga) listor så betyder det inte att de är dåliga.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jo, speedfreek har redan bevisat det när han vann fantasia med sina witch hunters ;)

Halvar

Inlägg av Halvar »

Klus skrev:Är man en bra spelare kan man vinna med vilken lista som helst.
ohh, det låter som en utmaning. jag är lätt på att skriva listor som bra spelare kn försöka vinna med mot okompade ostlistor.
Ja' än't bittä'!

Toran

Inlägg av Toran »

Klus skrev: Det kompen gör med min lista är i regel bara att den reducerar mitt antitank skytte medan spelstilen med listan är exakt likadan i alla listor.
Det gör väll inget om ditt anti-tank försvinner? Med komp får man ju ändå inte ha några bilar.

Skriv svar