Turnerings scenen i 6th
Re: Turnerings scenen i 6th
Ännu en aspekt är att det blivit än mer och mer tävlingsinriktat. Flera jag pratat med tycker att det är mycket avgörande faktor. Det måste finnas en balans mellan tävlan och att ta saker med en klackspark.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Fast om man vill ha mindre tävlingsinriktade turneringar borde man iaf kolla på min turnering och det är ändå bara samma mängd deltagare som förra året just nu och ännu mer dropouts, tror det beror på något annat faktiskt.Röde skrev:Ännu en aspekt är att det blivit än mer och mer tävlingsinriktat. Flera jag pratat med tycker att det är mycket avgörande faktor. Det måste finnas en balans mellan tävlan och att ta saker med en klackspark.
Jag skulle själv gärna åka på betydligt fler turneringar om jag inte hade bott i Karlskrona, finns väldigt väldigt få som är sugna på att åka iväg för att spela turnering och tågbiljetterna till vår huvfudstad är inte så snälla i pris (minst 600-700 tur och retur). Om det hade vart fler så hade man iaf kunnat dela på en bil och sparat lite pengar per turnering. Sen pluggar jag ju också, och de turneringarna man vill åka på är oftast på fel helger
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!
för mig handlar det mycket om kombinationen att jag snart ska bli pappa och får verkligen lov att välja hur mycket tid och pengar jag ska spendera på turneringar, avsaknaden av komp (och tillförseln av flyers) och givetvis att alla turneringar utspelar sig på ojämna helger i södra delen av Sverige, förutom fanatic som är på tok för långt norrut.
Ja' än't bittä'!
Jo men det är en bidragande orsak tror jag. Känslan av obalans i 6e är ännu en. Att vara slagpåse åt "elit-spelarna" och dessutom till en rätt hög ekonomisk och tidsmässig kostnad är inget som tilltalar mig för närvarande.daskad skrev:Fast om man vill ha mindre tävlingsinriktade turneringar borde man iaf kolla på min turnering och det är ändå bara samma mängd deltagare som förra året just nu och ännu mer dropouts, tror det beror på något annat faktiskt.Röde skrev:Ännu en aspekt är att det blivit än mer och mer tävlingsinriktat. Flera jag pratat med tycker att det är mycket avgörande faktor. Det måste finnas en balans mellan tävlan och att ta saker med en klackspark.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tror faktiskt tvärt om att tävlingsmomentet överlag har dragit fler spelare än vad det har stött bort dock.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Ja då så.DHettNeck skrev:Jag tror faktiskt tvärt om att tävlingsmomentet överlag har dragit fler spelare än vad det har stött bort dock.
Varför kan man bara välja ett alternativ? För mig är det alla dessa grejer:
Saknar komp (viktigast)
Inga intressanta turneringsupplägg
Gillar inte 6th
Andra spel är roligare (minst viktigt)
Saknar komp (viktigast)
Inga intressanta turneringsupplägg
Gillar inte 6th
Andra spel är roligare (minst viktigt)
Ser inte vart folk hittar denna otroliga obalans i 6th edition då jag snarare anser att spelet är mer balanserat nu. Folk som klagar att flyers är brutna har troligtvis inte spelar tillräckligt med eller mot dem. 6th har betydligt färre monobuilds fler uppdrag, mer fokus på uppdrag än att döda saker vilket balanserar upp spelet ganska markant. Mycket av klagomålen känns som som att man applicerar ett 5th edition tänk på 6th edition. 6th edition tyckte jag också blir bättre och bättre ju mer jag spelar det. Det finns ett djup i spelet som helt saknades i 5th edition.
För mig är det två viktiga saker som delvis hänger ihop. Den första är avsaknad av komp. Okompat har 40k aldrig varit ett speciellt bra spel och 6th är den mest obalanserade editionen sedan 2nd ed. Och den andra är att turneringsscenen gradvis har blivit mer och mer tävlingsinriktad. Lägger man ihop dessa två får man ett obalanserat spel där man kan vara säker på att hyfsat många deltagare kommer att utnyttja obalansen så mycket det går eftersom de inte får någon nackdel av det. Så om man kommer till turneringen med en armé som inte är maxad kan man räkna med ett gäng matcher där det inte ens är någon idé att ställa upp modellerna.
Jag säger inte att hardcore-tävlingsspelarna har fel, men för mig är det spelet fullständigt ointressant. Så då spelar jag hellre något annat och sparar 40k:andet till matcher på föreningen. Så tills det dyker upp komp igen kommer jag att lägga ner turneringsspelandet i 40k.
Jag säger inte att hardcore-tävlingsspelarna har fel, men för mig är det spelet fullständigt ointressant. Så då spelar jag hellre något annat och sparar 40k:andet till matcher på föreningen. Så tills det dyker upp komp igen kommer jag att lägga ner turneringsspelandet i 40k.
Jag känner mig väldigt tveksam inför 40K turneringa på grund av flyers. För att kunna ta itu med dem måste jag köpa fortifications eller köra allies, båda saker jag egentligen skulle vilja slippa (och som inte alltid är självklara på turneringar heller)- och det är fortfarande inte tillräckligt ifall någon drar med sig 3 stycken. Då spelar jag Eldar, och War Walkers med Guide är det enda som nästan kan funka direkt ur arméboken (och de funkar fanimig inte alls).
Spelar i huvudsak fantasy egentligen, och där finns det också obalans såklart men en omfattande kompmall som gör att du inte behöver ta med det senaste och bästa bara för att kunna tävla. Så, det är väl därför mer eller mindre... flyers kan dra åt helskotta
Spelar i huvudsak fantasy egentligen, och där finns det också obalans såklart men en omfattande kompmall som gör att du inte behöver ta med det senaste och bästa bara för att kunna tävla. Så, det är väl därför mer eller mindre... flyers kan dra åt helskotta