Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Arioch

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Arioch »

Jag tycker att de som lagt ned klropp och själ i att måla sin arme ska kunna vinna. Har inget med penagr att göra utan principen att du har gjort den, och ingen annan därför kan du vinna.

Hur kul blir det om alla som köpt rödes armeer genom åren dyker upp och alla hamnar i best painted, och ingen som målat den själv. För mig ingår det i hobbyn att måla din arme själv, att köpa en snygg arme är den lates (och rikes :)) väg bort från hobbyn!

Sen kan jag bara instämma, vi ska inte spåra ut nu, som vanlit:) Utan tillbaka till benmannens frågor som är högst relevanta!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

JayNil

Inlägg av JayNil »

Förlåt, det var inte meningen att styra diskussionen off-topic med målning.
Jag får nöja mig med att med "Bäst målade armé" menas "Bäst egenmålade armé". :)

Användarvisningsbild
DarkMessiah

Sv: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av DarkMessiah »

Detta är ju ett problem som uppmärksammats sedan tidigare.
Att powergamingen dominerar på turneringsscenen, och så länge det finns ett rankingsystem, så kommer detta att finnas kvar, och det bör det få göra. Folk som vill spela för det, ska kunna få göra.

Men att tvinga på folk målningspoäng osv, känns lite väl hobbyfascistiskt i min värld.
Vissa spelar fotboll för skoj skull, helt utan krav, vissa elitsatsar. Samma sak i 40k och överallt. Man kan aldrig tvinga något att spela på ett sätt som inte tilltalar dom.

Det skiljer sig från förening till förening.
Vissa känns som att dom spottar ut turnering efter turnering, bara för att generera SM-platser och ranking, och dominerar föreningsrankingen och rankingen för inbördesbeundran.
Andra lägger ner mer tid på uppdrag och ett roligare koncept men dom är i underläge, och så länge dom kör rankade matcher, så kommer det finnas powergamers, som bara ser möjligheten till rankingpoäng och en SM-plats, genom att komma med en hård lista och stompa dom lite klenare listorna.

Men det är ju upp till varje arrangör vad han vill åstadkomma med sin turnering, och vilket folk han vill ha dit.

Men jag tror att fler och fler börja öppna ögonen för detta, och ett flertal "turneringar" med en lättsammare inställning är på g så vitt jag vet.

Men istället för att bara gnälla på andra arrangörer, och vad ni anser att dom gör fel, arrangera en egen där ni framhäver det koncept som ni tycker skulle vara roligt.
Jag vågar lova att ni kommer få folk, och istället för att folk bara skulle sitta och bittra sig via ett forum, så skulle dom få uppleva det på plats och kanske inse att det går att ha kul med flummiga flufflistor och utan ranking.

Jag har en sån på g, och jag vet att daskad, tror jag det var, nämnde något om ett liknande upplägg.

Men tyvärr så tar det tid, då jag vill att det ska vara ett riktigt genomarbetat arrangemang, där folk ska känna att det lagts ner tid och kärlek på det, istället för att bara spela 5 random internetmissions, med swiss emellan.

Jag förstår din åsikt, och så sent som i november fanns en 24 sidig tråd, om liknande ämne, där enda slutsatsen man kan dra är väl att folk vill spela på olika sätt, både på gott och ont..

Nu har jag rantat nog på liten skärm och fastnade mage ^^ vet knappt vad jag själv skrivit :p
Senast redigerad av 1 DarkMessiah, redigerad totalt 21 gånger.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag håller med i mycket av det benmannen säger.

Det är dock precis som L3go skriver viktigt att man inte läser in för mycket i just målningsdelen och att hela diskussionen ska handla om målningen.

Det man också måste tänka på är att anledningen till att det är så svårt att se till att "alla har kul" är att alla har individuella bedömningar för vad som är "kul" på turnering.

Jag personligen tror det gäller att hitta en balans där "runtomkringsaker" i hobbyn också har en plats och spelar roll, men samtidigt inte tar bort tävlingsmomentet.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag är helt för olika pris i olika kategorier, men jag gillar personligen inte att sportmanship och målnings poäng ska läggas ihop med matchpoängen. Det känns som det blir lite väl slumpartat eftersom så mycket poäng ligger i subjektiva bedömningar.

Ta t.ex. sportmanship priset på en Halmstads turnering för ett tag sen (tror det var 2010). Där skulle man bedöma sin motståndare i en 1-5 skala, vissa gav uteslutande 5or till alla sina motståndare som inte var rent ut otrevliga, medan andra ansåg att en 5a för förbehållet riktigt minnesvärda matcher. Själv hade jag turen att möta 3 personer jag kände (så automatiska 5or där) och sedan 2 andra som mest gav ut 5or. Samtidigt var det två andra spelare som också hade samlat ihop maxpoäng, så skulle någon haft oturen att möta en spelare som gav ut 3or som en annan gav ut 5or hade man ingen chans att vinna den kategorin.

I övrigt var det en väldigt bra turnering och jag hade riktigt kul, så inget ont menat om just den turneringen, bara deras sportmanship system.

Samma sak är det i målning. Där är det också mycket som ligger i en subjektiv bedömares händer, men då jag inte bryr mig särskilt mycket om sådana poäng kan jag inte riktigt uttala mig på den punkten.

Jag vet att det är lite samma sak i subjektiv komp, men på just den punkten ser jag faktiskt ingen annan lösning. Skulle det funnits en perfekt mall, helt utan hål, så skulle jag självklart föredragit det, men det har aldrig funnits och kommer nog aldrig att finnas.

Så jag till olika priser, nej till att baka in allt i samma pris. Jag åker på turneringar för att träffa schysst folk, men också för att tävla i 40k. Åtminstone på de större turneringarna.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

JayNil skrev: Det handlar om målningen. Ingen säger det rakt ut, men jag får känslan av att det egentligen inte handlar om HUR armén är målad, utan att man har gjort det SJÄLV? Några antyder att det är fel att vinna "Bäst målade armé" med en armé som man har köpt färdigmålad.
Det är ju inte ok att vinna matcher för att en polare coachar en medan man spelar. Så "coachad" målning är inte heller ok.

Edit: lät kanske drygt, men det blev enklast jämförelse så :-)

JayNil

Inlägg av JayNil »

Asplund skrev:
JayNil skrev: Det handlar om målningen. Ingen säger det rakt ut, men jag får känslan av att det egentligen inte handlar om HUR armén är målad, utan att man har gjort det SJÄLV? Några antyder att det är fel att vinna "Bäst målade armé" med en armé som man har köpt färdigmålad.
Det är ju inte ok att vinna matcher för att en polare coachar en medan man spelar. Så "coachad" målning är inte heller ok.

Edit: lät kanske drygt, men det blev enklast jämförelse så :-)
Okej, jag ifrågasätter inte, jag bara undrar för att jag inte är införstådd med kutymen. :)
Sponsrade arméer (så länge de är omålade) och andra ekonomiska möjliggörande anses vara okej?

Karaghul

Inlägg av Karaghul »

kombat skrev:Jag anser likt föregående talare att man bör istället för att baka ihop allt till en turnering istället dela upp det i sportsmanship/målning&konvertering/generalship alla tävlar i alla delar, men tex bara generalship räknas mot rankingen tex. Alla dessa delar är en turnering i sig och har samma prissupport. Sen har man en total vinnare som har samma pris som en vinare i en enskild kategori. Denna räknas ut genom att ta bäst poäng i de olika kategorierna alla delar är värda lika mycket.

Så en turnering bör ha 10 priser

Generalship plats 1-3
Målning&konvertering 1-3
Sportsmanship 1-3

Best Overall bara första pris

Det är iaf mina tankar när jag skall hålla en turnering.

Sen anser jag att folk i regel riktar för mycket fokus på sin motståndare om denna är rolig att möta eller har en tråkig arme etc. För min egen del är powernivån på min motståndares arme helt oväsentligt utan snarare hur spelaren är som person. En av mina roligaste matcher är fortfarande när Putte tokspöar mig med den ostigaste listan på hela konventet. Men detta var en rolig match eftersom Putte är så jäkla trevlig. Så jag tror att folk som tycker det är tråkigt när folk kommer med olika arméer som de själva kanske tycker är roliga att spela med. Så istället för att fokusera så jäkla mycket på sin motståndare och dess armé det är trots allt inte den armén som man skall spela med utan ta en armé som man själv tycker är rolig att spela med intala dig om att även om matchen kommer vara svår så har du en chans att vinnna om du spelar bra och med lite tur, allt annat genererar bara till gnäll och tråkig stämning.
Håller med till 100%.

Målning och konvertering är en viktig del av hobbyn, och det borde premieras:

Sportsmanship är något att uppmuntra, och det borde premieras.

Att baka ihop olika kategorier känns däremot bara som ett sätt att alltid få någon att inte vara nöjd med resultatet, då alla spelare inte njuter av alla tre ledar av hobbyn lika mycket.

Att premiera allt separat är ett bra sätt att inte låta målning, samt sportsmanship försvinna ur turneringarna, utan att drabba de som intresserar sig mer för spelandet (vilket också är helt legitimt, vi pratar trots allt om en smakfråga).

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Jadå, folks ekonomi har ju ingen med att göra, det är blod, svett och tårar som är intressant ;-)

JayNil

Inlägg av JayNil »

Asplund skrev:Jadå, folks ekonomi har ju ingen med att göra, det är blod, svett och tårar som är intressant ;-)
Jag ser inte logiken i att det är okej att köpa sig till framgång i en del av spelet men inte i en annan, men jag köper resonemanget ändå. :)

Skriv svar