Och trots sånna påhitt så var du trevligaste spelaren, du måste vara väldigt trevlig duGonka Koff skrev:Jag gjorde ett litet experiment nu på SM mot tre av mina deltagare.
Experimentet gick ut på att undersöka hur "självklart" det här med tärningsrullningsoptimering verkligen är för spelare, eftersom det var SM så var testurvalet bara rutinerade spelare.
Såhär gick det till: när min motståndare var i färd med att samla upp tärningar för att skjuta/slå på antingen min Ctan eller mina Canoptec spyders bad jag honom slå tärningarna "baklänges", dvs slå to-wound först. Eftersom det krävdes sexor för att wounda, men 3+ för att träffa går det ju väldigt mycket snabbare att göra på det viset.
Visst är detta precis lika självklart som att slå två tärningar direkt för ett twinnat vapen?
Märkligt nog var det bara en av tre av mina motståndare som gick med på att göra enligt mitt förslag.
Eftersom samtliga av mina motståndare var intelligenta och rutinerade är min slutsats är att det är svårt att räkna ut såna här rätt självklara saker under match.
Nåt att tänka på innan man kallar folk för mongopongo bara för att dom inte hajjar just ditt "trick". Sannolikheten är rätt stor att du inte kommer hajja mitt om vi möts, -för jag kan en massa fler än det där twinlinkade som du är så stolt över.
Följa regelboken eller följa sitt hjärta?
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Följa regelboken eller följa sitt hjärta?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
Gonka Koff
Egentligen är fan varenda 40k spelare helt hjärndöd och mongopongo. För jag har aldrig någonsin sett någon starta till exempel en skyttesalva med stormbolters mot terminators genom att slå savesen först. Fan vad dumma alla är! :p
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
jag har sett fordon ta sina coversaves först, men jag tror inte det var på turnering.
Ja' än't bittä'!
Men då får man ju inte slå så många tärningar, det är ju kul bara det. Känslan av att rulla två nävar tärningar är ju ett syfte i sig =)Gonka Koff skrev:
Egentligen är fan varenda 40k spelare helt hjärndöd och mongopongo. För jag har aldrig någonsin sett någon starta till exempel en skyttesalva med stormbolters mot terminators genom att slå savesen först. Fan vad dumma alla är! :p
En bild säger mer än 1000 kaniner
Det folk borde sluta med på turneringar är att för det första ta bort alla otydliga tärningar som är helt omöjlig att tyda om man får lite ljus på dem från sidan, samt om de är flerfärgade med otydliga nummer, sedan att motståndaren ger en 3-4 sekunder att titta på resultaten och gärna säga högt vad han/hon behöver för att tex träffa.
Skulle motståndaren nu klaga på att man skulle slå en enstaka twinnad lascannons båda tärningarna samtidigt skall jag be honom att slå alla resterande slag i matchen en i taget, speciellt om han är orcspelare.
Själv slår jag alltid twinnat en tärning i taget men det är ju för att jag alltid träffar på första slaget.....så är det att vara skåning, man rullar awesome....
Skulle motståndaren nu klaga på att man skulle slå en enstaka twinnad lascannons båda tärningarna samtidigt skall jag be honom att slå alla resterande slag i matchen en i taget, speciellt om han är orcspelare.
Själv slår jag alltid twinnat en tärning i taget men det är ju för att jag alltid träffar på första slaget.....så är det att vara skåning, man rullar awesome....
Precis, otydliga tärningar är omoraliskt att spela med!Willow242 skrev:Det folk borde sluta med på turneringar är att för det första ta bort alla otydliga tärningar som är helt omöjlig att tyda om man får lite ljus på dem från sidan, samt om de är flerfärgade med otydliga nummer, sedan att motståndaren ger en 3-4 sekunder att titta på resultaten och gärna säga högt vad han/hon behöver för att tex träffa.
...och bra du håller dig till lascannons och andra vapen som bara har ett skott i taget, och säger till att du kommer att göra så i förväg, så går det bra även här nere i skåne...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Rulla om allt som hamnar på terräng, sen struntar jag hurdant du rullar.
Bonus-service är att få serverat hur många saves jag ska ta.
Med all tärnings-skrock folk har ska vi nog inte blanda oss i varandras ticks.
Bonus-service är att få serverat hur många saves jag ska ta.
Med all tärnings-skrock folk har ska vi nog inte blanda oss i varandras ticks.
Verkligen inte om det klart och tydligt syns vad det är. Jag har hört folk säga "rullar du om den här sexan" eftersom den legat på terräng. Ser man tydligt att det är en sexa så är det ju en sexa. Det där är ett otyg som på nåt märkligt vis etablerat sig.Asplund skrev:Rulla om allt som hamnar på terräng, sen struntar jag hurdant du rullar.
Det här däremot, det är fanimig ett problem på riktigt. Död åt otydliga tärningar!Willow242 skrev:Det folk borde sluta med på turneringar är att för det första ta bort alla otydliga tärningar som är helt omöjlig att tyda om man får lite ljus på dem från sidan, samt om de är flerfärgade med otydliga nummer, sedan att motståndaren ger en 3-4 sekunder att titta på resultaten och gärna säga högt vad han/hon behöver för att tex träffa.
Kommer nån med typ såna här en masse borde den personen pryglas:
http://alphaspel.se/shop/Bradspel-A/166 ... green.html
Hmmm, 450:- för ett vettigt set, nästan värt det.
Om det tar 3 sekunder extra att slå två tärningar en och en så är medeltidsförlusten endast 1 sekund för twinnad lascannon eftersom den ofta finns på saker som har BS4 och därför träffar på 3+ dvs 2 av 3 gånger redan på tärning ett, det tar dessutom mer tid att plocka upp 2 tärningar för att slå än att plocka upp en, även om skillnaden endast kan mätas i hundradelar eller kanske t.o.m tusendelar.
För att inte tala om tiden det tar att förklara för motståndaren att man gör på ett sätt som inte är korrekt enligt regelboken, men statistiskt sett helt korrekt.
Om man då ska dra vad som är statistiskt korrekt till sin spets så kan man ju faktiskt nöja sig med att endast slå en enstaka tärning var, och den som slår högst vinner matchen, man behöver inte ens ställa upp gubbarna eller terrängen mer än för att posera.
För dem som kommenterar hur irrelevant diskussionen om detta är, så borde de ju veta att om de istället låter bli att kommentera, så kommer diskussionen lägga sig snabbare.
För att inte tala om tiden det tar att förklara för motståndaren att man gör på ett sätt som inte är korrekt enligt regelboken, men statistiskt sett helt korrekt.
Om man då ska dra vad som är statistiskt korrekt till sin spets så kan man ju faktiskt nöja sig med att endast slå en enstaka tärning var, och den som slår högst vinner matchen, man behöver inte ens ställa upp gubbarna eller terrängen mer än för att posera.
För dem som kommenterar hur irrelevant diskussionen om detta är, så borde de ju veta att om de istället låter bli att kommentera, så kommer diskussionen lägga sig snabbare.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó