Följa regelboken eller följa sitt hjärta?
Re: Följa regelboken eller följa sitt hjärta?
Men som mer seriöst svar så gillar jag terräng-regeln för att slippa diskussionen om huruvida tärningen är sne nog för att slås om.
Klart det kan se lite dumt ut att slå om en helt plan tärning. Men det är det värt för att slippa tjafs.
Klart det kan se lite dumt ut att slå om en helt plan tärning. Men det är det värt för att slippa tjafs.
Så kör jag med och de verkar praxis av samtliga jag mött hittills på turnering i Västsverige. Jag menar inte att man måste göra så, men det är åtminstone många som gör. Det är ju en enkel regel för att minimera gråzoner.Asplund skrev:Men som mer seriöst svar så gillar jag terräng-regeln för att slippa diskussionen om huruvida tärningen är sne nog för att slås om.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
+1frigobben skrev:Så kör jag med och de verkar praxis av samtliga jag mött hittills på turnering i Västsverige. Jag menar inte att man måste göra så, men det är åtminstone många som gör. Det är ju en enkel regel för att minimera gråzoner.Asplund skrev:Men som mer seriöst svar så gillar jag terräng-regeln för att slippa diskussionen om huruvida tärningen är sne nog för att slås om.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
-
Gonka Koff
Jag tvingades sluta rulla om "terrängtärningar" när jag var på Adepticon, -det fanns helt enkelt inte tid och har fortsatt spela så sedan dess. Numera slår jag endast om när tärningen hamnar så satans snett att man inte kan avgöra vilken sida som är mest upp. Det händer otroligt sällan, kanske var tionde match.
När jag nu vant mig spela så, och fått flera andra att spela på samma sätt känns det ibland riktigt segt att möta en från den gamla skolan när den ettundrafemtionde tärningen ska slås om för att den ligger på terräng, trots att den ligger precis lika plant och tydligt som de etthundraförtionio föregående.
När jag nu vant mig spela så, och fått flera andra att spela på samma sätt känns det ibland riktigt segt att möta en från den gamla skolan när den ettundrafemtionde tärningen ska slås om för att den ligger på terräng, trots att den ligger precis lika plant och tydligt som de etthundraförtionio föregående.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Men herreminjesus!
Det finns en så himla enkel lösning på samtliga problem folk har tagit upp i tråden, det är ingen hemlighet då flera redan har nämnt det:
Prata med din motståndare innan matchen börjar! Se till att göra det till en vana att ta upp tärningsrullandet innan matchens start. Ska vi slå om på terräng? Hur slår vi twinlink? Etc...! Ge fan i att stonka om motståndaren (av vilken anledning det nu må vara) önskar att du slår twinlink en och en. Är du tärningspowerroller och känner att dina 1,33 minuter per match du sparar genom att rulla mindre kan du ju alltid ta igen det genom att flytta gubbarna liiiite snabbare varje runda!
Så... jag har nu blottat min hals, jag ligger på rygg och visar min lurviga mage, men nu är det dags att lägga ner den här tråden innan den trollas sönder och folk webbrage:ar järnet på varandra!
Det finns en så himla enkel lösning på samtliga problem folk har tagit upp i tråden, det är ingen hemlighet då flera redan har nämnt det:
Prata med din motståndare innan matchen börjar! Se till att göra det till en vana att ta upp tärningsrullandet innan matchens start. Ska vi slå om på terräng? Hur slår vi twinlink? Etc...! Ge fan i att stonka om motståndaren (av vilken anledning det nu må vara) önskar att du slår twinlink en och en. Är du tärningspowerroller och känner att dina 1,33 minuter per match du sparar genom att rulla mindre kan du ju alltid ta igen det genom att flytta gubbarna liiiite snabbare varje runda!
Så... jag har nu blottat min hals, jag ligger på rygg och visar min lurviga mage, men nu är det dags att lägga ner den här tråden innan den trollas sönder och folk webbrage:ar järnet på varandra!
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
-
Gonka Koff
Men jag tycker ju den här tråden är kul! Har kanske varit med för länge när det känns mer intressant att diskutera tärningsrulltekniker än armélistor 
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Haha!Gonka Koff skrev:Men jag tycker ju den här tråden är kul! Har kanske varit med för länge när det känns mer intressant att diskutera tärningsrulltekniker än armélistor
Nu går jag ju emot mig själv (men det gör jag mest hela tiden så skit samma) men, som gröngöling i 40k Sverige blev jag chockad när M-Wolf Putte "runkade upp" seize-tärningen under en match. Det fungerade visserligen inte, men jag hävdar bestämt att chocken gjorde att hans orker lyckade 20-0:a mig
Freedom is the right of all sentient beings
- Optimus Prime
- Optimus Prime
12 sidor om hur man kastar tärning? Allvarligt?! Exakt hur mycket OCD lider vi av egentligen?
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
på en skala 1 till 3? jävligt mycket.GLinus skrev:12 sidor om hur man kastar tärning? Allvarligt?! Exakt hur mycket OCD lider vi av egentligen?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
-
Silversixx
Ha!DHettNeck skrev:+1frigobben skrev:Så kör jag med och de verkar praxis av samtliga jag mött hittills på turnering i Västsverige. Jag menar inte att man måste göra så, men det är åtminstone många som gör. Det är ju en enkel regel för att minimera gråzoner.Asplund skrev:Men som mer seriöst svar så gillar jag terräng-regeln för att slippa diskussionen om huruvida tärningen är sne nog för att slås om.
Jag är inne på Asplunds linje. Och brukar faktiskt prata med motståndaren innan om saker som att slå om tärningarna och liknande "Men, så gör vi på vår förening". Det kan bli jättekonstiga situationer ibland, men brukar lösa sig.
Sen är jag ju sjukt trevlig med, till skillnad mot Gonka, så jag bryr mig inte så jättemycket.