Allies på turneringar?

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Mutt

Re: Allies på turneringar?

Inlägg av Mutt »

Vapen i en gunemplacement är emplaced guns, det ingår liksom i ordet. Det kanske inge är exakt samma enligt regelboken, men om faq säger att man inte kan bruka emplaced weapons utan att specificera vilka det gäller så gäller det i mina ögon bägge sorterna.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Jag vill bara veta vilken regel de syftar på. På s 33 i codex står det om att man inte får extra attacker av flera närstridsvapen, shadow in the warp, instinctive behaviour, synaps och lite mer. På s33 i BRB finns special rules.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Kan tyranider köpa fortifications?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Jag tror de kan köpa fortifications men inte använda kanonerna typ

Användarvisningsbild
Flogger

Sv: Allies på turneringar?

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Kan tyranider köpa fortifications?
Det kan väl alla?

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

Mutt skrev:Vapen i en gunemplacement är emplaced guns, det ingår liksom i ordet. Det kanske inge är exakt samma enligt regelboken, men om faq säger att man inte kan bruka emplaced weapons utan att specificera vilka det gäller så gäller det i mina ögon bägge sorterna.
Klassiskt exempel: är en Heavy Flamer "heavy"? Är en Assault Cannon "assault"? Det finns inte ens något som heter "manual fire" för gun emplacements. Om det var meningen att det skulle vara samma sak, varför är det uppdelat i två i regelboken?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Valrosskorv skrev:
Mutt skrev:Vapen i en gunemplacement är emplaced guns, det ingår liksom i ordet. Det kanske inge är exakt samma enligt regelboken, men om faq säger att man inte kan bruka emplaced weapons utan att specificera vilka det gäller så gäller det i mina ögon bägge sorterna.
Klassiskt exempel: är en Heavy Flamer "heavy"? Är en Assault Cannon "assault"? Det finns inte ens något som heter "manual fire" för gun emplacements. Om det var meningen att det skulle vara samma sak, varför är det uppdelat i två i regelboken?
För att vapnena finns på olika ställen.

Håller med om att det är ganska tydligt att nidz inte får skjuta varken deffens line eller bastion bössor då båda är emplaced weapons.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Valrosskorv

Inlägg av Valrosskorv »

DHettNeck skrev:
Valrosskorv skrev:
För att vapnena finns på olika ställen.

Håller med om att det är ganska tydligt att nidz inte får skjuta varken deffens line eller bastion bössor då båda är emplaced weapons.
Men det är de ju inte! Begränsningen är att Nidz inte får skjuta manual fire från emplaced weapons. Emplaced weapons =/= gun emplacements. Om de vore samma sak skulle väl t.ex. Quadtornet kunna skjuta automatic fire med BS2?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Tanken är nog att Nids inte får använde varken gun emplacements eller emplaced guns, men det är inte det som står. De är tekniskt sätt två olika saker med olika regler, även om de har liknande namn. Skulle de vara samma sak så borde reglerna referera till varandra.
Alexander Merinen

Varulv

Inlägg av Varulv »

Jag är väl mer emot allies av den anledning att det känns jävligt o-fluff med vissa kombinationer som är okej. Jag vet att Blood Angels har sammarbetat med Necrons men det är ju uppenbar heresy att hålla på så. Att Black Templars ens kan vara allies med Eldars är ett skämt, och att Space Marines i övrigt tydligen var jävligt bra polare med Tau.

Allt känns så ologiskt, och därför tycker jag inte heller riktigt om det.

Skriv svar