Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%

Antal röster: 98

Dante82

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Dante82 »

Tänkte bara snabbt förklara lite om erfarenheter jag har kring W/L/D system.

När 5:te editionen kom prövade vi köra regelboksmission och W/L/D på vår turnering. Detta fick rätt mycket kritik efteråt för att folk känner sig utslagna tidigt i turneringen. Problemet med W/L/D på större turneringar är att så fort man har mer än 31 deltagare så blir det i princip omöjligt att vinna turneringen om du förlorar 1 match. över 36 deltagare och det är nästan 100% att du behöver 5 vinster för att vinna. Så om du i match 1 får en svår matchup och förlorar med ett hårstrå så är du ute ur racet, men en 8-12 eller 9-11 kan du klara dig på.

Att köra en tajt poängsättning a la 5-1, 4-2 och 3-3 ger inte skärskilt mycket då det förmodligen kommer handla om 1 poäng som skiljer vinnaren från tvåan vilket gör att alla "tävlingsmänniskor" måste komma med osten ändå för bästa odds.
Man kör en turnering där man spelar motståndarens armé hälften av matcherna ;)
Jättekul idé men så fort man börjar tänka efter så faller ju sådana här idéer lite isär. Jag skulle aldrig åka längre än till den lokala föreningen för en sådan grej, och mest troligt inte ens det, på grund av:

1. Jag är rädd om mina figurer och vill handha dem själv. Även om jag är säker på att det aldrig skulle vara ett problem så vill jag inte riskera att hamna i en situation att behöva stå och säga åt min motståndare hur jag tycker han ska flytta mina figurer.

2. Kunskapsnivån. Jag tycker det är nog med att kunna alla regler och utrustning till armén jag spelar, så helt plötsligt har du en främmande armé framför dig som motståndaren vet exakt hur den fungerar, och han lär väl vara måttligt intresserad av att berätta det för mig.

3. Rädslan för det okända. Jag kan i en vanlig turnering välja att spela en lista som jag tycker är kul och har inga problem med att motståndaren väljer vad han vill spela, men risken att hamna med armybuilds som jag inte alls har någon lust att spela med är avskräckande.
Jag tror folk tycker det låter kul men dom kommer inte. SO skulle ha en 1000 poängs "par" turnering nu i helgen, där man byter par varje match. Den som leder turneringen paras ihop med den som ligger sist o.s.v. "Skit kul". Men ingen anmälde sig.

Så frågan är: Kommer folk verkligen åka på dessa turneringar? Eller tänker dom bara "kul" och sen åker på osten iaf?
Samma sak här tror jag det handlar om att man vill inte hamna i lag med någon man kanske inte kan komma överens med, även om i princip alla människor är trevliga och så och jag alltid har haft en trevlig stund när jag spelat mot dem, betyder det nödvaändigtvis inte att jag skulle uppskatta att spela en match med dem.

/Daniel
Del-arrangör Fantasia Fanatic

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Dante82 skrev: Problemet med W/L/D på större turneringar är att så fort man har mer än 31 deltagare så blir det i princip omöjligt att vinna turneringen om du förlorar 1 match. över 36 deltagare och det är nästan 100% att du behöver 5 vinster för att vinna.
Jag vågar mig på att påstå att det där inte stämmer. Jag tror att det är ganska troligt att vinnaren i en turnering på ca 60 personer efter 5 matcher i en W/D/L turnering har åtminstone en draw eller en förlust. Om man bara har W/L så stämmer det du säger såklart.

Sen måste man ju faktiskt komma ihåg att tvåan kommer att ha en draw eller en förlust. Dom flesta tycker väl att det är helt okej att komma tvåa?

Spelar man en hyfsat snäll och balanserad armé i ett 0-20 system är det extremt osannolikt att man kan hämta igen ett 0-20 resultat i en match. Dock går det bra med en jävligt obalanserad powerlista, eftersom de snittar så mycket högre när de vinner än vad en snällare armé gör.

Så, vad 20-0 systemet gör i praktiken är att se till att premiera obalanserade mosarlistor. De som spelar med sådana listor vill såklart att det inte ska göra så mycket om de har oturen att möta just det motstånd som dom inte förberett sig för, -för de kommer förmodligen ikapp de spelare som spelar mer allround och inte lika obalanserat.

EDIT: jag kom på att när man använder aktiv komp för att justera varje matchresultat med respektive armés komp så fungerar det annorlunda. Då fungerar 20-0 systemet helt ok.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag håller nästan alltid med DanteDaniel om allt han säger.
Men här tycker jag tvärt om.
W/D/L eller ett system där det är väldigt lätt att få maxpoäng tycker jag rent erfarenhetsmässigt bekämpar "n00bbashing" bäst.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

00:" a.53åtwqVä
N.as&

Användarvisningsbild
LillePer

Turnerings scenen i 6th

Inlägg av LillePer »

På lincon senast var det ju grishårda arméer, jag tror att det spelades 6 matcher och skalan gick 0-6p men det var relativ svårt att vinna 6-0. (Man var tvungen att vinna 3 olika uppdrag) kommer jag ihåg rätt spelade jag 4st 6-0, en 3-3 och en 1-5 och slutade på första plats med väldigt tajt i poängen såklart. Sen vad det berättar om hur systemet funkade har jag inte tänkt ut än. Men generellt gillade jag poäng/uppdragssystemet men hade varit kul att testa i kombination med typ sub.komp.

xdanskx

Inlägg av xdanskx »

@yabob: att deltagar-antalet sjunkit på Lincon är helt och hållets LinCon's eget fel. Hade dom inte motverkat en när man vill arrangera, så hade dom fått mer folk till konventet. Senast missade dom ju en hel Fantasy-turnering för att dom motverkade arrangörerna.
LinCon skulle må bra av att kolla hur vi gör med DefCon, men så smarta är dom väl inte, tyvärr, prestige-jägarna...
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Dante82

Inlägg av Dante82 »

Gonka Koff skrev:Jag vågar mig på att påstå att det där inte stämmer. Jag tror att det är ganska troligt att vinnaren i en turnering på ca 60 personer efter 5 matcher i en W/D/L turnering har åtminstone en draw eller en förlust. Om man bara har W/L så stämmer det du säger såklart.
Jo jag kan ha tagit i, det beror ju mycket på utformningen av scenariona och hur stor chans det är att matcher slutar som draw. Du är ju hursomhelst körd efter en förlust, vilket folk inte brukar vilja vara, iallafall inte i praktiken.

/Daniel

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Dante82 skrev:
Gonka Koff skrev:Jag vågar mig på att påstå att det där inte stämmer. Jag tror att det är ganska troligt att vinnaren i en turnering på ca 60 personer efter 5 matcher i en W/D/L turnering har åtminstone en draw eller en förlust. Om man bara har W/L så stämmer det du säger såklart.
Jo jag kan ha tagit i, det beror ju mycket på utformningen av scenariona och hur stor chans det är att matcher slutar som draw. Du är ju hursomhelst körd efter en förlust, vilket folk inte brukar vilja vara, iallafall inte i praktiken.

/Daniel
Jag har också funderat lite, och kommit fram till att vi kan ha rätt bägge två, -det ena är ju en teoretisk sak och den andra en psykologisk. Det kan mycket väl vara så att spelarna upplever en förlust i ett W/L/D system mer knäckande än vad det i teorin faktiskt är. I det fallet kvittar det ju egentligen vad som är "sant" eftersom en turneringsarrangör troligen är mer intresserad av deltagarnas lycka än torr matematik.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

egge

Inlägg av egge »

Angående W/L system så tror jag att man betydligt fler avhopp utav spelare om de upplever att de är körda efter första förlusten.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jonas

Inlägg av Jonas »

egge skrev:Angående W/L system så tror jag att man betydligt fler avhopp utav spelare om de upplever att de är körda efter första förlusten.
Men asså vad är det för folk? Om man inte kan ta en förlust så har man inget att göra på en turnering. Chansen att förlora en match är ju skyhög. Ett av problemen som diskuteras här är ju att folk bara går in för att vinna till varje pris. Vi leker ju med små gubbar!!!

Skriv svar