Turnerings scenen i 6th
Re: Turnerings scenen i 6th
men 12-8 är väl ändå en draw? inte en true tie men en draw. det är så jag ser på det iaf.
Ja' än't bittä'!
Ska man spela helt enligt regelboken så är det en vinst om man har mer poäng än sin motståndare så det som skulle räknas som 12-8 skulle i sådana fall räknas som en vinst och inte en draw
-
Gonka Koff
Ynick: Jag tycker precis likadant som du!
kombar m. fl: precisa siffror från just denna turnering tycker jag inte är relevant, eftersom man i en W/D/L-turnering förmodligen inte använder en 0-20 skala.
kombar m. fl: precisa siffror från just denna turnering tycker jag inte är relevant, eftersom man i en W/D/L-turnering förmodligen inte använder en 0-20 skala.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
Jag spelar gärna W/D/L, men jag tycker att man måste vinna med en viss marginal för att det ska vara en vinst. Om det var en nagelbitande jämn match blir det lite tråkigt om det slutar med att den som tog First Blood fick vinsten.
Alexander Merinen
Håller inte med faktsikt, om man inte har massa spann så kan man faktiskt med bra spel få en jämn match att gå från förlustläge och till vinst läge. En draw är just en draw dvs man hamnar på samma victory points. Ju mer spann man läggger in och ju större dem är så är vi tillbaka att man måste tvåla till sina motståndare like hårt för att vinna som man måste för att få en 20-0. Att göra det lite mer lättare att med bra spel eventuellt lite tur kunna vända en match tvärt från en brak förlust till en vinst. Kan kännas lite random men det tar bort den värsta tävlingsmomentet i spelet och det verkar ju vara det osm folk är mest negativa till. (Och det jag inte förstår är att de som är mest negativa till tävlingsmomentet verkar hela tiden förespråka det mest tävlingsinriktade spelsystemet, jag får liksom inte ihop det...)Zurken skrev:Jag spelar gärna W/D/L, men jag tycker att man måste vinna med en viss marginal för att det ska vara en vinst. Om det var en nagelbitande jämn match blir det lite tråkigt om det slutar med att den som tog First Blood fick vinsten.
Gonka: I en W/D/L kan man fortfarande använda victory points på samma sätt som man har gjort på TOK35/36 bara att man räknar om till W/D/L beroende på resultatet.
Spelets styrka är att det är många som spelar det och rätt snygga modeller. Men regelmässigt är gejmet rätt mediokert. En del regler tillför spelet ingenting eller bryter upp spelflödet i onödan som challanges, flyers, konstig terräng, man måste gå ur transporten för att sedan gå (detta stör nog bara mig), betydelse var enskilda gubbar i varje enhet står. GW är extremt dåliga på att reda ut konstiga regler och på att ha en dialog med spelarna. Det blir upp till spelarna att reda ut otydligheter i reglerna och ska man ha ett tävlingsspel för turneringar är det oacceptabelt.
Vissa saker i 40k communityt stör jag mig. En för stor del ignorerar helt det här med att bygga tuff terräng, konvertera och måla coola gubbar och hitta på skojiga uppdrag in favour av att bygga bra armelistor. Jag tycker att ett fräckt bräde med snygga pjäser är viktigare än deckbuilding i figurspel. Så jag håller hellre på med annat.
Vissa saker i 40k communityt stör jag mig. En för stor del ignorerar helt det här med att bygga tuff terräng, konvertera och måla coola gubbar och hitta på skojiga uppdrag in favour av att bygga bra armelistor. Jag tycker att ett fräckt bräde med snygga pjäser är viktigare än deckbuilding i figurspel. Så jag håller hellre på med annat.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
-
Desertlord
Det är kul att se att många önskar någon sorts komp nu efter ett antal hårda okompade turneringar. Det är ju i och för sig att det kommit en ny Regelbok och ingen har gjort ett försök att kompa listor förutom Varberg*2 i ett försök att undvika de grisigaste.
Såg att Zurken presentera en lista med Necrons och Orcs som han tycker är så hård att listan håller för ett SM fast han egentligen vill spela en vanlig Marine lista.
Nu är ju också SM en okompad turnering så visst behövs det en hård lista för denna turnering för att placera sig bra men det har blivit så nu att ingen vågar spela lite svagare listor just på grund av att slippa bli helt överkörd när de kommer för att spela på en turnering och ha lite kul.
En fördel med okompat är ju inte bara att man får spela det hårdaste man kan tänkas komma på utan också att man får spela vad man vill viket är bra men som spel klimatet är nu finns det inte utrymme för fluff längre.
Tro inte nu att jag är någon Kompkramare för det är jag inte alls utan spelar efter de förutsättningar som den turneringen jag har tänkt att spela har och om det är kompat eller inte.
Men jag tror nog efter ett halvårs spelande av nya Regelboken att allla vet vad som är bra men för att inte helt tappa bort oss så behöver vi fler kompade turneringar för att alla ska tycka det är roligt att spela.
Såg att Zurken presentera en lista med Necrons och Orcs som han tycker är så hård att listan håller för ett SM fast han egentligen vill spela en vanlig Marine lista.
Nu är ju också SM en okompad turnering så visst behövs det en hård lista för denna turnering för att placera sig bra men det har blivit så nu att ingen vågar spela lite svagare listor just på grund av att slippa bli helt överkörd när de kommer för att spela på en turnering och ha lite kul.
En fördel med okompat är ju inte bara att man får spela det hårdaste man kan tänkas komma på utan också att man får spela vad man vill viket är bra men som spel klimatet är nu finns det inte utrymme för fluff längre.
Tro inte nu att jag är någon Kompkramare för det är jag inte alls utan spelar efter de förutsättningar som den turneringen jag har tänkt att spela har och om det är kompat eller inte.
Men jag tror nog efter ett halvårs spelande av nya Regelboken att allla vet vad som är bra men för att inte helt tappa bort oss så behöver vi fler kompade turneringar för att alla ska tycka det är roligt att spela.
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0
Efter att ha läst tråden om varför turneringsscenen ser ut som den gör, med avhopp och färre deltagare så väljer jag att posta mina tankar både här och i tråden om armélistor. En huvudanledning till varför jag personligen åker på relativt få turneringar är den att jag inte trivs i alltför kompetativa miljöer. När man möter folk som är på turneringar för att vinna matcher till varje pris, som bygger listor som är skapade för att fullkomligt krossa motståndaren och som tar detta med att vi leker med små gubbar alldeles för allvarligt så är det något i mig som säger ifrån. Jo, det är kul att vinna, jag blir irriterad när jag får dyngstryk och jag kan erkänna att jag ibland ligger vaken på nätterna och flyttar poäng hit och dit för att få råd med en extra combi-flamer men över allt annat så är det viktigt att ha kul! Jag vill att min motståndare ska minst lika kul som jag själv och då spelar det i slutändan ingen roll vem som vinner. När man står öga mot öga med en armé där man redan på förhand vet om att man kommer att få en 20-0-förlust rakt upp i Mumindalen på grund av codex creep, spammade enheter, flyers eller brutna specialkaraktärer så blir det helt enkelt inte roligt!
Jag förstår att det enklaste motargumentet till detta är att det är så det ser ut på turneringar, man förväntas komma med det hårdaste man kan och mjuka listor och kaffe-och-kaka-spelare (beer and pretzel-player låter sig inte översättas så bra) är egentligen bara i vägen för de som är ute efter tufft motstånd. Jag förstår detta, jag accepterar detta men det är också därför som jag och många med mig inte åker till turneringar. Vi vet att vi kommer alltid att träffa några trevliga typer som kommer med halvhårda listor och som resulterar i underhållande matcher men att vi också kommer att totalkrossas i några matcher så pass mycket att all spellust bara dör.
Bara därför så kommer jag att posta den armélista som jag kommer att spela på Defcon 2013. En Sisters of Battle med IG-allierade. Inga specialkaraktärer (Celestine, Jacobus), en vanlig Canonessa med Command Squad (det ni!), en allmänt salig blandning av units för att undvika spam och IG-allierade utan vare sig flyers, psykers eller artilleri! Jag kommer att spela den lista som förhoppningsvis får min motståndare att nicka och glatt konstatera: ”Det hade jag inte väntat mig”. Jag kommer att spela en lista som jag vet att jag kommer att ha kul med, som jag tror att min motståndare kommer att uppskatta att möta och där det förhoppningsvis blir den taktiska skickligheten och fru Fortunas gunst som i slutändan avgör vem som vinner. Inte om jag har spammat Wraiths eller Vendettor.
Tobias
Jag förstår att det enklaste motargumentet till detta är att det är så det ser ut på turneringar, man förväntas komma med det hårdaste man kan och mjuka listor och kaffe-och-kaka-spelare (beer and pretzel-player låter sig inte översättas så bra) är egentligen bara i vägen för de som är ute efter tufft motstånd. Jag förstår detta, jag accepterar detta men det är också därför som jag och många med mig inte åker till turneringar. Vi vet att vi kommer alltid att träffa några trevliga typer som kommer med halvhårda listor och som resulterar i underhållande matcher men att vi också kommer att totalkrossas i några matcher så pass mycket att all spellust bara dör.
Bara därför så kommer jag att posta den armélista som jag kommer att spela på Defcon 2013. En Sisters of Battle med IG-allierade. Inga specialkaraktärer (Celestine, Jacobus), en vanlig Canonessa med Command Squad (det ni!), en allmänt salig blandning av units för att undvika spam och IG-allierade utan vare sig flyers, psykers eller artilleri! Jag kommer att spela den lista som förhoppningsvis får min motståndare att nicka och glatt konstatera: ”Det hade jag inte väntat mig”. Jag kommer att spela en lista som jag vet att jag kommer att ha kul med, som jag tror att min motståndare kommer att uppskatta att möta och där det förhoppningsvis blir den taktiska skickligheten och fru Fortunas gunst som i slutändan avgör vem som vinner. Inte om jag har spammat Wraiths eller Vendettor.
Tobias
Fluffmongo and proud!
Exakt så ska det vara! Så vill jag också ha det när jag åker på tuneringar.
//Björn
//Björn
Jag tror att vi är väldigt många som känner så men det blir aldrig så i verkligheten. Jag har funderat lite på det och tror att det är SM och rankingen som är boven i det hela. Jag förstår att folk gillar det och tycker självklart att det ska finnas kvar. Men många har blivit alldeles för rankingkåta. Det gör att dom är så förbannat rädda för att förlora några ranking poäng och spelar därför med det hårdaste dom kan komma på (hitta på internet) hela tiden. Men även för att dom ska kunna kvala till SM. För kommer man inte med i SM så finns man inte. Skulle dom komma med en "rolig armé" för omväxlings skull så skulle dom tappa för mkt på rankingen. Och det får ju inte hända!!!
Min idé är att men borde kunna dela upp turneringarna i sverige. Kanske inte 50-50 men typ 60-40 eller nåt? Där den ena delen är så kallade "SM kval", och ingår i rankingen. Medans den andra delen inte gör det. (kan kanske kallas "vänskaps turnering"). Där det absolut inte räknas några ranking poäng eller kvalas till nåt SM. Där folk inte behöver vara rädda för att tappa placeringar, och kan lufta sina "snällare" listor. Jag tror att en sådan turnering skulle ge en snällare list miljö iaf. Men det känns som 40k sverige bara har ett sätt att spela på och gillar man det inte så blir man utanför och ensam.
ALLA turneringar behöver väl inte vara så jävla viktiga?
Frågan är ju bara om folk skulle komma på dom snälla turneringarna? Eller om dom skulle skita i det bara för ATT dom är så rankingkåta och inte bryr sig om man inte kan kvala o.s.v? Risken är ju stor för det......
Nu kanske det fins turneringar som är utanför rankingen och SM. Inte vet jag. Men det borde tydligt märkas upp, så alla vet.
Min idé är att men borde kunna dela upp turneringarna i sverige. Kanske inte 50-50 men typ 60-40 eller nåt? Där den ena delen är så kallade "SM kval", och ingår i rankingen. Medans den andra delen inte gör det. (kan kanske kallas "vänskaps turnering"). Där det absolut inte räknas några ranking poäng eller kvalas till nåt SM. Där folk inte behöver vara rädda för att tappa placeringar, och kan lufta sina "snällare" listor. Jag tror att en sådan turnering skulle ge en snällare list miljö iaf. Men det känns som 40k sverige bara har ett sätt att spela på och gillar man det inte så blir man utanför och ensam.
ALLA turneringar behöver väl inte vara så jävla viktiga?
Frågan är ju bara om folk skulle komma på dom snälla turneringarna? Eller om dom skulle skita i det bara för ATT dom är så rankingkåta och inte bryr sig om man inte kan kvala o.s.v? Risken är ju stor för det......
Nu kanske det fins turneringar som är utanför rankingen och SM. Inte vet jag. Men det borde tydligt märkas upp, så alla vet.