Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Röde

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Röde »

Bulgrim skrev:
Tobias skrev:5, Endagarsevent. Förslagsvis en lördag med tre matcher... kanske fler för de som är unga och har lust och ork. Men fokus på en dag så att det inte ska bli stressigt och alltför energikrävande för oss åldringar. Tanken är att folk i lugn och ro ska kunna åka hem på lördag kväll/natt till nära och kära.
Quite contrary, kan ju inte gärna köra hem efter avecen. Doh. :P
Du får slagga hos mig helt enkelt.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Tobias

Inlägg av Tobias »

Jag förutsatte att alla hade sin manservant beredd med häst och vagn utanför för att ta deltagarna hem till sina gods efter spelet! My mistake!

Som sagt, återkommer senare med förslag på datum och plats. Jag skulle tro att vi nog pratar hösten 2013. Det kommer att krävas en hel del tänk om detta ska bli genomförbart och jag måste träffa mina spelkompisar först. Men trevligt att det verkar finnas intresserade :)

Tobias
Fluffmongo and proud!

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Tobias skrev: Som sagt, återkommer senare med förslag på datum och plats. Jag skulle tro att vi nog pratar hösten 2013.
Nice. Tills dess ska jag väl ha fått ihop en spelbar armé.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Härligt initiativ!
Samtidigt som ETC borde väl vara ett utmärkt datum?

Kurdush

Inlägg av Kurdush »

Det här känns lite halvt om halvt off topic sett till det första inlägget, men... Självfallet skall vi ha ett Fluffmongosarnas kuddkrig under 2013.

När det gäller DefCon så är jag ännu lite sugen på att dyka upp och spela lite, men det kanske är värre att gråtande dra sig ur dag två än att inte dyka upp alls? På vilket sätt ställer man till det minst för arrangörerna? Förutsatt att jag nu får stryk, jag misstänker starkt att mina Warp Talons of Nurgle kommer att sopa banan med samtliga enheter de konfronteras med och min Helfly ska försöka vomera friskt över hela er och inte bara på era kuddar.

En smärre komplettering dock, den finaste osten man kunde vinna på OstKroCon var givetvis kryddosten.

daskad

Inlägg av daskad »

Jag tycker inte ni ska hoppa av, jag förlorade 3 av 5 matcher på SM, de 3 jag förlorade blev jag krossad i, men det var ändå grymt roliga matcher med trevligt motstånd! :)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Tobias

Inlägg av Tobias »

God fortsättning herr Kurdush! Ja vad faaan, är du fortfarande på för att bli förnedrad och hånad så är jag det :)

Jag ber om ursäkt att jag blandade ihop dina ostar förresten... men vad säger du i övrigt om min tanke? Om jag, du, Linda/Hans och Marcus fixar ihop en turnering som är så där lite lagom mjuk och fluffig till hösten. Kolla om dina Stockholmare är på, Bodén lär ju gå att övertala och som du ser så finns det ju ett antal andra fluffers (pun intended) här som också känner sig nyfikna. Om vi siktar in oss mot något i storleksordningen av 20 personer ca (om folk på detta forum tror att det finns så många 40K-spelare som vill köra mjukt) så kan man ju antingen fixa lokaler i Norrköping eller OstKrokCons heliga källarvalv. Ska vi helt seriöst sy ihop något?

Tobias
Fluffmongo and proud!

Kurdush

Inlägg av Kurdush »

Gott slut, god fortsättning och allt vad det heter.

Ja, det är klart, jag tycker nog att stämningen i denna tråd kräver att vi ordnar ett mjukisevenemang här i bygden under året. Vi får börja planera eländet under DefCon, vi lär ju ha gott om tid efter att ha blivit bordade i turn två varje match. =)

Tobias

Inlägg av Tobias »

Sant... sant...
Fluffmongo and proud!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Nu har jag spenderat över en timme på att läsa igenom denna oerhört intressanta tråd!
Likt en påse micropop efter 1:50 i micron så poppar det idéer huvudet - det här är ju fantastiskt!

1: Tobias - vi talar samma språk - Jag är ett Fluffmongo :wub:

2: Tråden är full av sportmetaforer, därför ska jag spinna vidare på det.
I Sverige finns det 2 200 000 människor som är aktiva inom någon idrott. 7000 av dessa klassas som elitidrottare.
BK Bananens fotbollsklubb kommer aldrig deltaga i Svenska Cupen i Fotboll och klaga på att motståndarna har ostiga laguppställningar med enbart bra spelare på varje plats, och dessutom sponsrade tröjor och en inomhushall att träna i på vintern, sedan weina vidare om att motståndarnas komp suger eftersom alla i laget kan skjuta hårt.

Idrottssverige har förstått att hålla isär de som deltager bara för att vinna från de som vinner bara de deltager.
Kan inte 40k-Sverige göra samma sak?

När jag kom till s.14 eller något i tråden och jag fick veta att det ordnas en "Gamers Weekend" log jag från öra till öra.
Äntligen. Ingen turnering - bara spel.
Halleluja! You had me at "bara spel", som Rene Zellweger skulle sagt.
Jag åker inte på turneringar, för jag väntar mig listor med Dragiowing, Fatecrusher, 27 screamers och allt vad de kallas - och det är inte min grej - därför skulle jag absolut inte heller bli besviken om jag åkte, mötte och fick fetspö mot sådana listor med min fluffiga historieberättande armé.
Besvikelse inträffar när förväntningar inte uppnås.
Och hur kan någon åka på en turnering och förvänta sig myspys-spel med saft & bulle-stämning? Där är det allvar!

Jag har färdigmålat i hyllan: 5000p Blood Angels, 1000p Eldar, 1000p Daemons och 2700p Tyranids. Arméer som aldrig åkt iväg för att spela mot folk jag inte känner. Jag bor i Visby, en liten stad mitt ute i havet, och kan ändå på rak arm räkna upp 10+ spelare här i stan med minst 1500 målade poäng som inte heller åker på turneringar, för att det är för våra elitidrottare.
Turnering har blivit ett väldigt negativt laddat ord i Fluffmongovärlden.

De största sporthändelserna i Sverige är dock inte inom elitidrotten.
Göteborgsvarvet. Vårruset. Friskis & Svettis. Medalj till alla, ingen bryr sig vem som vinner. Sjukt mycket deltagare.

En massa babblande, men jag har en slutpoäng:

Jag tror inte ni som vet hur spelhelger organiseras ska vara rädda för lågt deltagarintresse om det inte heter turnering och vädras rankingpoäng. Jag tror det bor väldigt många fler Fluffmongon runt om i landet än vi tror.
Spelare som gärna åker iväg för en spelhelg, men som vill få ut mer av det än att möta elitidrottare.

Svårigheten, tror jag, är att nå ut till dem. De som spelar i källare, föreningslokaler, garage och hobbyrum.
Om det blir ett Fluffmongo 2013 event, då ska jag åka, för första gången.

Börjar fler sådana event poppa upp, då kommer det lösa sig själv. Fluffmongon åker på sina spelhelger, Die-hard-gamers på sina turneringar.
Min gissning är att Medalj-till-alla konceptet skulle utklassa elitismen inom några år sett till deltagarantal, även i 40k-Sverige.

Skriv svar