ETC-laget 2009

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
kelaino

Re: ETC-laget 2009

Inlägg av kelaino »

Ursäkta n00b-frågan, men var finns ETC-reglerna?

Lycka till när det blir dags!
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Delirium

Inlägg av Delirium »

Gonka Koff skrev:Hursomhelst är det väl knepigt att dra jämförelser mellan våra gullegull-turneringar och fri-ost ETC?
Nja, unge herr Lampén, jag vet inte om det är en rättvis karaktärisering. [Carl Bildt-imitation]

Om gullegull och ETC är två ytterligheter av spektrat ligger våra turneringar en bra bit närmare ETC än gullegull. När stenhårda listor slipper igenom kompnätet sopar de i stort sett aldrig banan med de "vanliga" listorna. Hyfsat skickliga spelare med genomsnittligt svenskhårda listor spelar ofta ut mongolistorna. Jeppa är givetvis ett undantag från detta, men i övrigt stämmer det. Våra turneringar är inte så snälla som man kan tro.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Delirium skrev:...unge herr Lampén...
:D :lol: :D det där tar jag till mitt hjärta! Det är inte många som kan ge mig det epitetet utan att hyckla!

Jag kan hålla med dig med om att de listor som faktiskt når framgång i svenska turneringar förmodligen skulle stå sig ganska bra internationellt (förutsatt att de spelas lika skickligt då förstås).

Men, skulle man ta en ETC-lista till en kompad svensk turnering, skulle den förmodligen förr eller senare få pisk av sin nemesis, eftersom den i sin extremitet inte klarar av alla typer av motstånd.

Den kanske största skillnaden mot vanligt svenskt turneringsspel och ETC tror jag beror på att ETC är en lagturnering, och att de deltagande arméerna ofta kan accepteras trots att kanske har en eller flera svagheter som skulle göra det mycket vanskligt att spela med dom i en vanlig turnering. Sköter lagkaptenen sina kort väl kommer han genom matchningen att få till det så att alla lagets arméer kan spela med sin fulla potential. Fast, nu börjar jag uttala mig om saker jag inte begriper - efter årets ETC (då jag är åskådare) kan jag återkomma och berätta om det jag här svamlat om verkligen stämmer!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag tror dock att du har helt jäkla rätt, utan att du ens varit på något ETC... ;)

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Och jag garanterar att vår kapten är en av de allra bästa på att matcha sina armélistor.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

vinner man 100% av alla lagtuneringar man åker på i 5th så är man en bra kapten :-)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Eller så har man en Jeppa...

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

För att citera en viss internetkändis i ett uttalande i lokalpressen: "Jeppa är grym!" Men för att anknta till det som sagts ovan så är Jocke en helt sjukt bra kapten och pressen ligger hård på honom att fixa hel lite mer utländskt bling.
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Bengtsson den yngre skrev:För att citera en viss internetkändis i ett uttalande i lokalpressen: "Jeppa är grym!"
Bästa tidnings citatet ever.. 8-)
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Delirium

Inlägg av Delirium »

Lite osäker på vem som argumenterar vad exakt, men jag förstod dig först som att du pratade i första hand om gullegull vs "fri-ost" och jag påstod helt enkelt att våra kompade turneringar inte är så rosaskimrande och kramiga som en del vill göra gällande, i relation till "fri-ost".

Resonemanget om lagturnering och extremitet köper jag (fast jag vet naturligtvis ingenting om det).
Gonka Koff skrev: :D :lol: :D det där tar jag till mitt hjärta! Det är inte många som kan ge mig det epitetet utan att hyckla!

Jag kan hålla med dig med om att de listor som faktiskt når framgång i svenska turneringar förmodligen skulle stå sig ganska bra internationellt (förutsatt att de spelas lika skickligt då förstås).

Men, skulle man ta en ETC-lista till en kompad svensk turnering, skulle den förmodligen förr eller senare få pisk av sin nemesis, eftersom den i sin extremitet inte klarar av alla typer av motstånd.

Den kanske största skillnaden mot vanligt svenskt turneringsspel och ETC tror jag beror på att ETC är en lagturnering, och att de deltagande arméerna ofta kan accepteras trots att kanske har en eller flera svagheter som skulle göra det mycket vanskligt att spela med dom i en vanlig turnering. Sköter lagkaptenen sina kort väl kommer han genom matchningen att få till det så att alla lagets arméer kan spela med sin fulla potential. Fast, nu börjar jag uttala mig om saker jag inte begriper - efter årets ETC (då jag är åskådare) kan jag återkomma och berätta om det jag här svamlat om verkligen stämmer!
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar