Komp eller inte i 5th ed

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Jocke Rapp »

Nefrums skrev:Jag kan se två stora fördelar med att köra med restrektioner eller en kompmal., gämfört med subjektiv komp.

1. Man vet vad man kommer at få för komp och man blir inte besviken mm.

2. Arangörerna behöver inte lägga ner hur mycket tid som hält på att kompbedömma alla listorna.
Huvudet på spiken, min gode man.

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Ceasar »

Som jag ser det, är problemet med komp att det ger för stort utslag på turneringen. Ofta är det 0-30 turneringspoäng det handlar om. Skulle man inte kunna sänka det till 0-10? Det skulle vara nog för att slippa möta en mördar armé med sin “snälla” de första omgångarna, samtidigt som det inte blir helt avgörande för turneringen. Skulle även fungera att bara ge +5pts till de som har en snäll/rolig lista, övriga spelar utan komp. Som jag ser det så är det lika tråkigt att möta en komp optad som en hårdhets optad lista. Det är bara olika anfallsvinklar på att ge sig själv en fördel.

//Ceasar

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Silversixx »

Ju större skala ju större avstånd mellan snälla armén och den elaka.
Sen så har ju olika turneringar olika sätt att använda kompen. En del matchar bara med komp, andra använder den de första 2 slagen och kör sen på ren swiss.

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Mortarion »

Det som jag anser vara det i särklass viktigaste med kompen är att den avgör vad man får möta. Om den ger några turneringspoäng eller inte är för min del egentligen skit samma.

Jag anser personligen att bland det tråkigaste som finns är att spela en match där man egentligen inte kan vinna. Man vet redan innan att man kommer att förlora, frågan är bara hur mycket. Att förlora på att motståndaren spelar bättre eller till och med på att man slår dåligt är en sak, men att förlora på att ens lista är såpass mycket sämre är trist. Så i turneringar där man kan råka ut för att möta vad som helst så måste man därför ha en lista som klarar av att hantera vad som helst, dvs en i mina ögon rätt hård lista. Det gör att man blir begränsad i vad man kan välja eftersom det finns en miniminivå som effektiviteten inte får gå under.

I turneringar där motstånd avgörs av kompen är det en helt annan sak. Där kan man spela en så mjuk eller hård lista man vill och möta andra som spelar liknande listor. Om man innan turneringen visste att man fick möta liknande listor skulle jag lätt kunna tänka mig att spela en riktigt snäll/ooptad lista vald enbart på vad som är kul. Och det även om det innebar att jag faktiskt inte kunde vinna själva turneringen.

Problemet uppkommer dock när någon lyckas "smyga igenom" en hård lista och får möta alldeles för snällt motstånd. Matcherna blir inte jämna eller kul och personen i fråga får alldeles för bra poäng.

Jag anser dock ändå att subjektiv komp som avgör vad man möter är det bästa. Folk som vill spela hårda listor som kan hantera allt får möta likasinnade och fluffspelare för möta andra med ooptade listor.

Men det kan hända att lösningen kanske inte är komp utan en "motionärs-klass" för spelare som bara vill spela med roliga listor mot andra likasinnade och inte bryr sig om turneringen.

tue
Inlägg: 288
Blev medlem: 16 okt 2008, 14:06

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av tue »

I min åsikt är antingen restriktioner eller en kompmall typ wps i wfb det bästa då subjektiva mallar alltför ofta kan resultera i skeva bedömningar där annat än armeen spelar in.
En subjektiv mall kan funka om det finns klara riktlinjer innan vad som ger vad och gärna då i låsta steg så dom subjektiva bedömmarna inte kan ta för stora avsteg från grundmallen i någon riktning, typ den sorts som Gothcon hat infört dom senaste åren.
Tycker också att den ide som har framförts där med att amrelistorna ska avnamnifiers innan dom bedöms är en mycket bra ide då kompen ska baseras på listan och inte personen som skickar in den.
Det måste också finnas någonform av koll att lika listor fått samma komp, efter all bedöming skett.

Om man har en kompmall så håller jag med om att i åtminstonde dom första 2-3 matcherna bör lottningen ske efter komp och inget annat för att därefter gåöver till swich.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av speedfreek »

"Avnamnifiering" har gjorts av de flesta ganska länge, men det är ändå problem när man känner igen armélistor, tex Daemonhunters med trafikpoliser, marines och daemonhosts...

Håller med Johan om att det viktigaste är att kompen i viss mån styr vem man möter.

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Izin »

Det kommer alltid finnas arméer som är bättre än andra, vilket turneringsklimat vi än spelar med.

I okompat kommer de klassaiska extremarméerna dominera.

I subjektiv komp vinner oftast den armé med bäst kompsmink(hej jeppa ;)), om inte annat den som optat sin armé för att spöa skiten ur liknande arméer i samma kompgrupp.

Med en kompmall så vinner den som hittat största kryphålet. Det kan fixas till, givetvis. Men då kommer man nästa turnering att ta det numera största kryphålet och tjäna på det.


Vi måste fråga oss själva vilken typ av turnering vill vill spela, vilken typ av armé som vi vill ska vinna.
17,83

Argos
Inlägg: 1337
Blev medlem: 09 okt 2008, 07:55

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Argos »

Izin skrev:Det kommer alltid finnas arméer som är bättre än andra, vilket turneringsklimat vi än spelar med.

I okompat kommer de klassaiska extremarméerna dominera.

I subjektiv komp vinner oftast den armé med bäst kompsmink(hej jeppa ;)), om inte annat den som optat sin armé för att spöa skiten ur liknande arméer i samma kompgrupp.

Med en kompmall så vinner den som hittat största kryphålet. Det kan fixas till, givetvis. Men då kommer man nästa turnering att ta det numera största kryphålet och tjäna på det.


Vi måste fråga oss själva vilken typ av turnering vill vill spela, vilken typ av armé som vi vill ska vinna.
Vi vill ha kompat eftersom vi inte vill att man måste spela nidzilla för att kunna vinna. Anpassa sin armé efter komp kan man göra med alla codexar.

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Izin »

Nidzillah är jefligt mycket sämre i nya...


Ett annat alternativ är att man bannar orker. Någon som inte håller med mig?!
17,83

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Komp eller inte i 5th ed

Inlägg av Snot »

Izin skrev:Nidzillah är jefligt mycket sämre i nya...


Ett annat alternativ är att man bannar orker. Någon som inte håller med mig?!

1. Du har fel, nu pickas ju alla marines.
2. Ja, banna dom!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Skriv svar