Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Turneringsklimatet just nu. Lite debatt.

Inlägg av Zurken »

Du har en poäng Captiangallas, men jag tror inte hobbyn är så splittrad som du förespråkar. Det finns en del folk som endast är ute för tävling och det finns en del folk som bara är ute för att berätta historia och ha en trevlig stund, men jag tror de flesta faktiskt finns däremellan. Eller de som finns mittemellan är åtminstone inte en försvinnande lite grupp, många som jag känner (inklusive mig själv) skulle nog platsa där.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Presis.
Alla vill ju vara lite mongo ibland...

Användarvisningsbild
RUNE

Inlägg av RUNE »

Lite tankar om det som sagts under dessa 22 sidor. Ber om ursäkt om det blir någon upprepning.

Som det redan konstaterats så har tävlingsklimatet överlag blivit hårdare. Folk spelar helt enkelt tuffare arméer än förr. Detta har inte påverkat spelarna i min mening, på Lincon 2012 fick jag storstryk av fem mycket trevliga spelare. Såtillvida kan man inte säga att bara för att arméerna är hårda så är spelarna otrevliga eller ogina.

Spontant känner jag att en Elitklass/Fluffklass uppdelning hade varit lämplig. Ur ett arrangörsperspektiv borde inte detta vara svårare att arrangera, det handlar bara om att rangordna resultat i två kolloner istället för en. Jag tror inte att det går att skapa en kompromiss mellan stenhårda, ostigt WAAC arméer och fluffspelande hobbyspelare. Att bägge får köra sitt race känns bäst, i alla fall för mig. Jag kan ju personligen känna att den armé jag hade med till Lincon 2012, hade inget där att göra. Men det var vad jag hade uppmålat och så fick det bli. (Den var f.öv. byggd för Gothcon). Men det innebar också att där var fem spelare som fick rena promenadsegern vilket inte är rättvist för de spelare som fick sex stenhårda matcher mot cheddar-doftande arméer.

SM och dess rankinggrundande kvalificeringsturneringar borde enligt mig alltid vara okompade. (Och med Allies och fortifications). Gör man upp om vem som är bäst bör där vara fria tyglar. Samtidigt bör dessa spelare får göra upp sinsemellan utan att där lullar in hobbyspelare som kan ge någon en fördel tack vare sin superfluffiga armé.

För rankingen borde det också ha betydelse för vem som möter vem. Kan du placera dig bra bland likvärdiga spelare borde det väga tyngre än att vinna en youngblood turningen för dyslektiker. Visst blir det en administrativ mardröm att försöka poängsätta detta ur ett rankingperspektiv men om man nu fick spåna fritt så...

Visst kan man arrangera renodlade turneringar d.v.s. antingen SM-grundande turneringar eller Fluffmongo turneringar. Men genom att ha två klasser (1337 och Fluffmongo t.ex.) så kan alla köra sitt eget race under samma tak. D.v.s. alla spelare kan besöka alla turneringar och fortfarande känna att de har kul.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Kollade nyss på rankingen, för första gången någonsin tror jag...577 namn finns med...

...hur många av dessa har ens en minimal chans att klara av att vinna SM, eller ens att vara med på SM? Är det viktigt för de andra att veta var i listan de finns? Är det frenetiska samlandet av poäng och vikten av detta en artificiellt skapad miljö av de som satte upp den onödigt(enligt mig iallafall) uppsvällda listan i första taget?
Senast redigerad av 2 Excessus, redigerad totalt 31 gång.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Tobias

Inlägg av Tobias »

Bara min åsikt nu och inget annat:

Zurken, och jag menar verkligen detta varken som en förolämpning eller hyllning, bara ett antagande; Jag tror inte att du är 100% representativ för de mer "tävlingsinriktade" spelarna (på ett positivt sätt). Du har dina ståndpunkter och dina åsikter, du försvarar dem på ett sansat och välartikulerat sätt och du konstaterar att saker och ting oftast går att se ur olika perspektiv. Fram för allt så är du aktiv i debatten och genom det visar du både att du är medveten om att det finns en schism OCH att du är beredd att diskutera den. Utan att känna dig personligen så betraktar jag dig som en bra individ ;) Jämför det med alla hardcore-spelare som varit inloggade och INTE kommenterat något på denna tråd i allmänhet och OPs frågeställning i synnerhet. De som dominerar dagens turneringsscen, de som endast är ute efter tävling, är nöjda med hur det ser ut just nu. Hårt, kompetativt och ostigt! Spam is good and ranking is king! Så det är möjligt att många finns mellan ytterligheterna, i 40K precis som i alla andra situationer på vår planet så är det en aktiv och redan övertygad minoritet som står för det mesta av skrikandet och gormandet (mig själv där inräknad), men de i mellanskiktet hörs inte och de märks inte och de driver inte på. Hade den gyllene medelvägen varit stor och stark så hade det funnits plats för flufflistor på fler turneringar än vad det gör och mjuka spelare hade inte suckat och stönat lika överdrivet mycket över att deras flower-power-spelande blir krossat av bättre listor och bättre spelare.

Det har skett en större polarisering mellan de två ytterligheterna och frågan är hur (och till och med om) det hela går att lösa? Just nu känns det bara som att det finns en vilja till förändring, nytändning eller vad vi vill kalla det från fluffarnas sida, mest beroende på att vi inte känner oss välkomna eller önskade i dagens turneringsklimat. Just nu så är det vi som står utanför och vill in... men för att komma in så förväntas vi anpassa oss fullt ut till "ert" spel och genom det inte längre spela "vårt" spel. Alternativet kommer att bli som det som kommer att drabba mig nästa helg. Pisk, pisk och åter dyngpisk (och inte på det sätt som mina nunnor gillar!). Det känns som det blir en form av dubbelmoral... alla spelare och alla listor är välkomna, så länge som man spelar en hård lista för att vinna! Jag hänvisar återigen till de debatter som förs på såväl denna sidas forum för armélistor som på andra liknande sidor på nätet. Visst, då och då så dyker någon upp och skriker "ost" men i nio av tio fall så landar förslagen runt en till Vendetta eller allierade GK/Necrons/SW... och som av en ren slump så är det sällan man läser att det är Blood Claws, Triarch Stalkers eller... eller, tyvärr så kommer jag inte på något från GK som är rent dåligt, som föreslås. Det är här man tydligast (förutom då att se de rena listorna från SM/Defcon o.dyl.) ser vad som är "rätt" spelstil för de som är aktiva på Svenska40K och i förlängningen aktiva på turneringsscenen.

Detta är en problematik där en av sidorna inte ser det som ett problem och varken är villiga att diskutera den eller jobba på att förändra den. Så fram till dess att den stora mittfåran blir mer aktiv eller de mer tävlingsinriktade börjar ändra sin ståndpunkt så är jag rädd för att Captaingallas har rätt. Ni kompetativa får spela för er själva och vi fluffmongon får spela för oss själva. Jag menar, det blev ju inte något rungande bifall från "hårda" spelare angående mitt förslag med "mjuka" bord på "hårda" turneringar...

Så, detta var alltså INTE riktat mot dig Zurken! Det är bara det att, som jag sade tidigare, så finns det ju inte så många som debatterar och försvarar den något mer kompetativa fanans åsikter så är det så att du får klä skott för det mesta. Jag hoppas att jag uttryckt mig någorlunda sansat och att du inte känner dig personligt påhoppad på något sätt.

EDIT - Rune: Japp, det är precis det jag efterlyser! Samförstånd, gemensamt spelklimat och sockerkaka åt alla! Fler spelare på turneringar, mindre frustration åt något håll och förhoppningsvis ett mer levande och växande 40K-klimat i stort. Men kolla hur många "WAMCs" som tycker att det låter som en bra idé? :( Vi är den tjocka, lilla tjejen som frågar de coola flickorna om vi får leka med dem och får svaret: "Nej, man kan bara leka det här på två!"

EDIT 2 - Excessus - Det är ju bara att titta på denna sidas startsida. Vad är det som pryder startsidan längst upp till vänster, vad är det första du läser? "Topp 5 Ranking" För de som dominerar dagens turneringsscen så är det just så viktigt! Tyvärr :(

Tobias
Fluffmongo and proud!

Användarvisningsbild
Kaptenen

Inlägg av Kaptenen »

Rune du är en vis man, väl talat och klockren sammanfattning! :D

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag tror en ny kompmall hade löst flera av dessa problem. Tävlingsinriktade spelare optimerar sina listor efter mallen och kanske gör dem extra mjuka för extra bonuspoäng. Mindre tävlingsinriktade spelare/fluffmongon kan köra sina vanliga listor och ändå få jämnare och roliga matcher.

Tycker det låter som om turneringsklimatet svängt mot det hårdare efter 6:e när kompmallen försvann.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar