Jag sa inte att alla har exakt samma chans att vinna, men det finns åtminstone en hyfsad möjlighet, framförallt om man jämför med om man åker till en okompad turnering med de modeller man råkar ha stående framme. Sen är inte RT-mallen speciellt bra på att hantera ooptade listor, då fungerar subjektiv komp betydligt bättre, men det är ju inte ett generellt problem med komp, bara ett problem med mallen.Väktaren skrev:Hur tänker du nu?
Så har det aldrig varit på någon turnering jag varit, hört om eller ens arrangerat.
Har aldrig någonsin sett någon ens ha en sportslig chans om han kommit med en armé så som du beskriver.
Det är en enda stor LÖGN att alla som deltar på en kompad turnering har samma sportsliga chans att vinna, sluta med den dumma illusionen.
Komp
Re: Komp
Även om det går att göra flera olika builds som är bra från en codex så betyder ju inte det att allting i codexen är balanserat. Oftast finns det en hel del enheter som ingen vill ta i ens med tång om man inte får kompbonus för det.Tadaotoko skrev:Sen anser jag att det inte finns en bästa lista till de nyare codexarna då det finns så många bra builds som går att justera ytterligare effter spelstil.
Klart bättre chans än på en okompad skulle jag tro. Men det är alltid kul med personer som är säkra på sin sak...Väktaren skrev:Hur tänker du nu?HeadWar skrev:Tycker det är intressant att det i USA verkar förutsättas att komp bara betyder att man har restriktioner av olika slag på vad man får ha med i armén. Jag gillar det svenska systemet betydligt bättre, där man faktiskt kan komma till de flesta turneringar med de modeller man råkar ha, och ändå ha en sportslig chans att vinna.
Så har det aldrig varit på någon turnering jag varit, hört om eller ens arrangerat.
Har aldrig någonsin sett någon ens ha en sportslig chans om han kommit med en armé så som du beskriver.
Det är en enda stor LÖGN att alla som deltar på en kompad turnering har samma sportsliga chans att vinna, sluta med den dumma illusionen.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Jag har aldrig under mina år med GW-spel träffat någon casualspelare som har de modeller som krävs för att bygga de hårdaste listorna i okompat (Möjligtvis bortsett från någon med 10k+ poäng). Däremot har jag träffat många som har modeller att bygga topparméer i det nuvarande svenska kompklimatet.
Kollar man på de senaste codexarna så är alla enheter spelbara om de inte har rage. Sen kan man inte ta all wargear då endel suger men man kan ta alla enheter.HeadWar skrev:Även om det går att göra flera olika builds som är bra från en codex så betyder ju inte det att allting i codexen är balanserat. Oftast finns det en hel del enheter som ingen vill ta i ens med tång om man inte får kompbonus för det.Tadaotoko skrev:Sen anser jag att det inte finns en bästa lista till de nyare codexarna då det finns så många bra builds som går att justera ytterligare effter spelstil.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
- speedfreek
Från BA och framåt håller jag med, förutom Mandrakes och Kheradruakh, som inte riktigt kan räknas som spelbara.
- theWatchman
Jag tycker från IG och framåt, kanske tom. från orks och framåt. Men som du säger i DE finns det några riktigt risiga enheter.speedfreek skrev:Från BA och framåt håller jag med, förutom Mandrakes och Kheradruakh, som inte riktigt kan räknas som spelbara.
- speedfreek
Kom inte tyraniderna där emellan någonstans och sabbade hela långa raden?
Jag måste nog säga att de senaste codexen alltid har varit rätt balanserade mot varandra. Alltid.
Synd bara att spelet inte bara består utav de senaste codexen.
Synd bara att spelet inte bara består utav de senaste codexen.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
- theWatchman
Du har rätt, men det är inget i sig dåligt codex. Det är mest fexarna som är riktigt risiga + lite småsaker.speedfreek skrev:Kom inte tyraniderna där emellan någonstans och sabbade hela långa raden?
Just nu är det väl mest Necrons, Tau, Eldar och CSM som ligger efter.
Necorons får ju nytt codex snart, Eldar funkar i okompat med ett par builds, Tau och CSM funkar men bara med 1 eller två builds tyvärr. Så det är väl bara Tau o CSM som behöver få codexar efter necrons för att fältet ska vara ganska utjämnat.