Jag fattar ingenting... Visserligen är sannolikheten för en icke master-crafted Psycannon och en icke twin-linked Assault Cannon med Psybolt Ammo samma, så jag kunde lika gärna skriva Psycannon istället där, men så vitt jag vet finns inga twin-linked Psycannons, så då fungerar exemplet bättre med Assault Cannons med Psybolt Ammo, eftersom Assault Cannons finns både som icke twin-linked och som twin-linked.Mag-El skrev:Du bör skriva Psycannon och inte Assault Cannon med Psybolt ammunition. För om inte så är det annars 0% chans.
Sannolikhetslära i 40K
-
Johannesson
Re: Sannolikhetslära i 40K
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Han har antagligen blandat ihop Assault Cannons och Autocannons.Johannesson skrev:Jag fattar ingenting... Visserligen är sannolikheten för en icke master-crafted Psycannon och en icke twin-linked Assault Cannon med Psybolt Ammo samma, så jag kunde lika gärna skriva Psycannon istället där, men så vitt jag vet finns inga twin-linked Psycannons, så då fungerar exemplet bättre med Assault Cannons med Psybolt Ammo, eftersom Assault Cannons finns både som icke twin-linked och som twin-linked.Mag-El skrev:Du bör skriva Psycannon och inte Assault Cannon med Psybolt ammunition. För om inte så är det annars 0% chans.
Assault Cannon kan inte ha PsyboltsJohannesson skrev:Jag fattar ingenting... Visserligen är sannolikheten för en icke master-crafted Psycannon och en icke twin-linked Assault Cannon med Psybolt Ammo samma, så jag kunde lika gärna skriva Psycannon istället där, men så vitt jag vet finns inga twin-linked Psycannons, så då fungerar exemplet bättre med Assault Cannons med Psybolt Ammo, eftersom Assault Cannons finns både som icke twin-linked och som twin-linked.Mag-El skrev:Du bör skriva Psycannon och inte Assault Cannon med Psybolt ammunition. För om inte så är det annars 0% chans.
- speedfreek
Har ni samma Codex Grey Knights?
Sannolikt inte, köpte min själv. Men fel har jag.
asså... vad är det för fel med att kalla en TL assaoult cannon med psybolt amunition en TL psycannon? enda skillnaden är att den inte har med statsen assoult 2 i vapen beskrivningen... dessutom så måste en psycannon skjuta heavy 4 om den kan. det står inte det ordagrant med det står att terminators alltid skjuter dem som heavy eftersom de är relentless. dessutom, det är VÄLDIGT sällan som man vill skjuta 2 skott istället för 4.Mag-El skrev:Assault Cannon kan inte ha PsyboltsJohannesson skrev:Jag fattar ingenting... Visserligen är sannolikheten för en icke master-crafted Psycannon och en icke twin-linked Assault Cannon med Psybolt Ammo samma, så jag kunde lika gärna skriva Psycannon istället där, men så vitt jag vet finns inga twin-linked Psycannons, så då fungerar exemplet bättre med Assault Cannons med Psybolt Ammo, eftersom Assault Cannons finns både som icke twin-linked och som twin-linked.Mag-El skrev:Du bör skriva Psycannon och inte Assault Cannon med Psybolt ammunition. För om inte så är det annars 0% chans.
asså jag vet inte om det är fel eller så men det finns tillochmed modell på en TL psycannon till bl.a razorbacken på forgeworld.
Felet är att det är en TL assault cannon med psybolt ammo och inte en TL psycannon.Waraxx skrev:asså... vad är det för fel med att kalla en TL assaoult cannon med psybolt amunition en TL psycannon?
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.
Tror dock Swen har koll...
vad är det för fel med att kalla en TL assault cannon med psybolt amunition en TL assault cannon med psybolt amunition?Waraxx skrev: asså... vad är det för fel med att kalla en TL assaoult cannon med psybolt amunition en TL psycannon?
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
för att det är smidigare ? lättare att säga...? jag säger inte att det är fel att kalla det något som det är, men man borde väll få kalla det något som det är identiskt med.L3go skrev:vad är det för fel med att kalla en TL assault cannon med psybolt amunition en TL assault cannon med psybolt amunition?Waraxx skrev: asså... vad är det för fel med att kalla en TL assaoult cannon med psybolt amunition en TL psycannon?
skulle du säga att jag stred mot WYSIWYG reglen om jag köpte en sån där psycannon från forgeworld och spelade den på mina razorbacks?
logik: om man har en salami som man lägger peppar på ytan, så kan det heta salami med peppar på eller pepparsalami. samma innebörd .
om tacticals hade kunnat ha en assoult cannon så är jag rätt säker på att det hade vatt samma stats på den som på en psycannon i GK-codexet(fast med -1 i S).
Jag har försökt göra en liten tutorial över hur man med sannolikhetslära kan förbättra sitt spel på en blog som jag driver: http://spacewulfen.blogspot.com/2012/01 ... -shot.html
Vad tycker ni om tanken på att utöver sannorlikheten att träffa, wounda och motståndarens chans att savea faktorera in unit costs för att möjliggöra en jämförelse mellan olika förväntade resultatet som kommer från att skjuta på olika targets?
Vad tycker ni om tanken på att utöver sannorlikheten att träffa, wounda och motståndarens chans att savea faktorera in unit costs för att möjliggöra en jämförelse mellan olika förväntade resultatet som kommer från att skjuta på olika targets?
I korthet: chansen för att orsaka wounds * unit costs = fiktivt värde som är jämförbart; som grund för att påverka sitt val av targetshttp://spacewulfen.blogspot.com/2012/01/taking-shot.html skrev:Using excel I've made some spreadsheets with data regarding the possible outcomes from using Long Fangs (BS4, firing at T4 models), including various saves.
17% to deal 0 wounds ie. Ork Cannon Fodder
47% to deal 1 wounds
27% to deal 2 wounds
9% to deal 3 wounds
48% to deal 0 wounds (4+ Save) ie. Cover Save
41% to deal 1 wounds (4+ Save)
10% to deal 2 wounds (4+ Save)
1% to deal 3 wounds (4+ Save)
52% to deal 0 wounds (3+ Save) ie. Space Marine
33% to deal 1 wounds (3+ Save)
15% to deal 2 wounds (3+ Save)
0.33% to deal 3 w. (3+ Save)
83% to deal 0 wounds (2+ Save) ie. Terminator
15% to deal 1 wounds (2+ Save)
1% to deal 2 wounds (2+ Save)
0.05% to deal 3 w. (2+ Save)
Wolf Scouts Pack - 15 pts / un-upgraded model
Blood Claw Pack - 18 pts / un-upgraded model
Wolf Guard Pack - 63 pts / terminator, Thunder Hammer & Storm Shield
to wound and kill 1 Wolf scout (without any saves taken):
47% * 15 = 7.06
to wound and kill 2 Wolf scouts (without any saves taken):
27% * 30 = 8.23
to wound and kill 3 Wolf scouts (without any saves taken):
9% * 45 = 3.95
Average: ( 7.06 + 8.23 + 3.95 ) / 3 = 6.41
These values when summed together and divided will then give us a fictional value that can be compared to other values derived from using the same type of calculation against other targets.
to wound and kill 1 Blood claw (with a 3+ save taken):
33% * 15 = 4.88
to wound and kill 2 Blood claws(with a 3+ save taken):
15% * 30 = 4.44
to wound and kill 3 Blood claws (with a 3+ save taken):
0.3% * 45 = 0.15
Average: ( 4.88 + 4.44 + 0.15 ) / 3 = 3.16
to wound and kill 1 Wolf Guard (with a 2+ save taken):
15% * 63 = 9.74
to wound and kill 2 Wolf Guards(with a 2+ save taken):
1% * 126 = 1.42
to wound and kill 3 Wolf Guards (with a 2+ save taken):
0.05% * 189 = 0.08
Average: ( 9.74 + 1.42 + 0.08 ) / 3 = 3.75
This leaves us with three fictional values which hopefully will make us pick the best target to fire at. In this scenario a higher value will indicate that on average the opponent will loose a more valuable unit. Firing against the Blood Claws will result in a "fictional loss of 3.16 points" each time a Long Fang fires its' heavy bolter at a squad of 3 or more Blood Claws - whereas it will on average inflict a "fictional loss of 6.41 points" if the target instead are Wolf Scouts. Adding unit costs into the mix allows us to make better guesses to help support our tactical decisions. Allowing us to possibly see opportunities that otherwise might have been overlooked. What I really want to emphasize is the comparison that can be made against over-prized Wolf Guard Terminators whom normally isn't a prime target for Heavy Bolters, which on average will net a "fictional loss of 3.75 points", compared against regularly priced Blood Claws at 3.16 points. This suggests that even though there is a substantial risk of inflicting no damage at all, the potential gain is still greater if one chooses to fire at the terminators. Though we shouldn't forget that the likely best choice will still be to use the Heavy Bolter against Wolf Scouts in the open, whom are unable to take any saving throws.