Komp
Re: Komp
Ifall man tycker att de gamla codexarna inte får upprättelse av kompen kan man ju alltid göra en counts-as armé istället... Fast då blir ju i regel samma killar som propsar på att man ska ha komp arga över att man valt ett starkare codex (trots att codexarna ska vara jämn-starka i kompat klimat).
Nja, nu drar du nog många över samma kam. Det är ganska få som tar illa upp om man byter eller hoppar mellan olika codex (som jag görSkulliz skrev:Ifall man tycker att de gamla codexarna inte får upprättelse av kompen kan man ju alltid göra en counts-as armé istället... Fast då blir ju i regel samma killar som propsar på att man ska ha komp arga över att man valt ett starkare codex (trots att codexarna ska vara jämn-starka i kompat klimat).
Alexander Merinen
Efter att tänkt efter lite kom jag till insikten att det förmodligen är större balans mellan codexar på turneringar med aktiv komp än med tröskel komp.
Kompövertagen spelar större roll då aktiv komp ger bonus efter varje match.
I mitt huvud utgår jag från tröskelkomp då jag personligen tycker att detta är det bästa kompformatet. Och på dessa turneringar räcker det lilla kompövertaget inte längre till då man endast får en liten bonus i form av vad man får ha med i listan. Då tjänar man inte längre på att ligga några kompsteg högre än motståndaren och därmed få bonuspoäng i varje match.
Kompövertagen spelar större roll då aktiv komp ger bonus efter varje match.
I mitt huvud utgår jag från tröskelkomp då jag personligen tycker att detta är det bästa kompformatet. Och på dessa turneringar räcker det lilla kompövertaget inte längre till då man endast får en liten bonus i form av vad man får ha med i listan. Då tjänar man inte längre på att ligga några kompsteg högre än motståndaren och därmed få bonuspoäng i varje match.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel
tyvärr får ju drigolistan ocksa ganska dålig komp. En lista som funkar bra dock inte kompat är tre hoppande NDK med massa laserkannoner i chemeror men den får sämre komp än att spela vanliga gk med Psyfelmandread som longrang därför tycker jag att Psyfelmandreads är ett måste i kompat. Men folk har ju olika uppfattning om vad som är bra. Personligen spelar jag typ aldrig med purifiers. De är inte alls lika heta som folk tror. Listan är så balanserad att man klarar sig utan dem.Zurken skrev:Tadaotoko skrev:Tycker lite tvärt om. kollar man GK är allt spelbart men kompen gör att man inte vill ta freadknighten då Psyfelmandreads är snällare och för att få en bra lista med drradknights måste man ta andra saker som också kompar hårt för att få in longrangeskytte på annat håll vilket gör att en lista som är lika bra får sämre komp.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. En lista med long-range + dreadknight kompar sämre än en lista med long-range fast utan dreadknight? Hur kan de vara lika bra? Ena lista har dreadknight andra inte... senast jag kollade så är dreadknighten en rätt hård kille...
Ta en titt på GK-listorna till ETC, de är alla ganska lika. Jag skulle aldrig spela GK i okompat utan psybolt-dreads och Purifiers t.ex. I kompat kan jag ju spela med skojig Draigo lista med endast 18modeller ^^.
Dock kan jag hålla med om att GK är det codex som har bäst intern ballans.
@Klus
Efter 20+ Turneringar har jag blivit övertygad om att det är samma spelare som vinner turneringar, inte samma arméer.
Christofer "Koftan" Andersson
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Hmm, GK-mallen är fortfarande ny, förhoppningsvis kommer den att bli rättvisare med tiden.
(Draigo listan fick runt 40-ish så helt spelbart, högkompat är svårt med GK)
@Klus
Tröskelkomp (speciellt en lägre sådan) gör ju tyvärr att man får ganska dåliga valmöjligheter med de äldre codexarna, men jag tycker att alla codexar kan göra ungefär lika starka listor på de flesta nivåer (dock hamnar de äldre efter om man går till riktigt låga nivåer). Mallen är inte perfekt, men inte så dålig att man kan stryka vissa arméer helt om man t.ex. spelar en turnering med komp 35 tröskel.
@Klus
Tröskelkomp (speciellt en lägre sådan) gör ju tyvärr att man får ganska dåliga valmöjligheter med de äldre codexarna, men jag tycker att alla codexar kan göra ungefär lika starka listor på de flesta nivåer (dock hamnar de äldre efter om man går till riktigt låga nivåer). Mallen är inte perfekt, men inte så dålig att man kan stryka vissa arméer helt om man t.ex. spelar en turnering med komp 35 tröskel.
Alexander Merinen
Sant sant. Beror på vad man vill ha med i sin Drigolista dock. Men paladiner kompar ganska snällt i min komp 52 lista som jag tänkte ta till SSK (om jag har tid) har två tior med paladiner i sigZurken skrev:Hmm, GK-mallen är fortfarande ny, förhoppningsvis kommer den att bli rättvisare med tiden.
@Klus
Serpent skrev:För att Tadaotoko genom sina listor här det senaste året övertagit kronan?Gonka Koff skrev:Varför skriver inte kungen av copypaste (Marshal) i den här tråden?
Jo, du gör nog rätt i det. Min lista var ju främst byggd för vara häftig och ha få modeller, spelbarhet kom lite i andra hand. Om vi möts får vi väl se om de är tuffa nog att slå min FnP-hord.
Alexander Merinen
Jopp skulle vara roligt att seZurken skrev:Jo, du gör nog rätt i det. Min lista var ju främst byggd för vara häftig och ha få modeller, spelbarhet kom lite i andra hand. Om vi möts får vi väl se om de är tuffa nog att slå min FnP-hord.
Du ska med, du är inte bara skyldig dina vänner det vid det här laget utan även ett uppretat 40k SverigeTadaotoko skrev:. Men paladiner kompar ganska snällt i min komp 52 lista som jag tänkte ta till SSK (om jag har tid) har två tior med paladiner i sig