Allies på turneringar?
Re: Allies på turneringar?
Vad är det folk inte gillar med bok missionsen, jag anser att de är mycket bra och gör spelet mycket roligare än tex gamla missions som cleanse, meatgrinder och gamla vp-systemet.
-
Michael Carl
Uppdragen i 6th edition-boken är roligare än i 5th edition.
Men när såg man någonsin det spelas uppdrag från 5th ed-regelboken från en turnering utan några rejäla ändringar.
Men när såg man någonsin det spelas uppdrag från 5th ed-regelboken från en turnering utan några rejäla ändringar.
Jag tycker missionen i boken är helt okej, mycket bättre än de 5th-ed. Men jag vill ju inte bara spela regelbokens missions
Alexander Merinen
Varför skulle alla slag bli likadana bara för att man kör med fortifications? Nyss beskrevs ju hur alla var bra på olika saker.
Vidare så tror jag deras storlek och påverkan på spelet kraftigt överskattats. Visst, de är en bra bunker, men fortfarande bara som en imobilized bil. Defence-linen är i stort 4+ save där hemma, åter igen immobil och vi har nyss spelat en version där allt alltid hade 4+. Samt oavsett vad man valt så är det en ca 8" stor terräng bit, på en spelplan son är 72" lång.
Vidare så tror jag deras storlek och påverkan på spelet kraftigt överskattats. Visst, de är en bra bunker, men fortfarande bara som en imobilized bil. Defence-linen är i stort 4+ save där hemma, åter igen immobil och vi har nyss spelat en version där allt alltid hade 4+. Samt oavsett vad man valt så är det en ca 8" stor terräng bit, på en spelplan son är 72" lång.
Defence linen är väl mycket längre än 8"? och att kunna ha en säker LoS block (som dessutom är jättebra att gömma sig i för infanteri) på ett bräda som saknar LoS blocks. Det kommer vara en jättestor fördel. Tänk på att byggnader inte använder hullpoints och är AV14 och även om de pajas så är det fortfarande en LoS block.
Visst om alla spelar med varsitt fort är det rätt lungt, men man är nästan tvungen att ta ett om det tillåts. Det är den biten jag inte gillar.
Visst om alla spelar med varsitt fort är det rätt lungt, men man är nästan tvungen att ta ett om det tillåts. Det är den biten jag inte gillar.
Alexander Merinen
Visst är det en bra losblock, men det hade inte varit något problem om det inte vore för att det spelas med för lite losblockers normalt (vilket för mig in på reglerna för hur terrängen bör sättas upp, en delvis återgång till det gamla systemet från 3d edition, något jag gillar skarpt).
En sak till, det är inte kul att sitta i byggnader om det tolk exempel kommer fram 10 impar och assaultar den. 10 frag grenades in genom fönster gör ont (synd om tyrranider dock).
En sak till, det är inte kul att sitta i byggnader om det tolk exempel kommer fram 10 impar och assaultar den. 10 frag grenades in genom fönster gör ont (synd om tyrranider dock).
-
Flygmaskin
Men ärligt! Fattar ni inte hur bra det är att sätta upp en aegis på en schmiljard tum i sin deploy för ca 50 pinnar? Den blir gott och väl stor nog att slänga upp en arme bakom. Jag tycker att om man vill ha en tävlingsinriktad turnering är det nog bäst att inte tillåta köp av fort. Skall man spela med fort så tycker jag att de ej skall vara ägda av någon och uppställda av arr i neutral zon där det är enkelt att ge dem en skur av melta. Orkar du kava dig dit och ta över byggnaden så grattis! Men självklart är det upp till arr hur det skall vara.
Uppdrag är självklart upp till arr! Mystiska bäckar, skogar, träsk och annan smet är också givet vis upp till arr. Om nu två spelare tycker att det är jävligt spännande med trollskogar så är de hemskt välkomna att spela med det.
Kommer ni ihåg senast ni var på en turnering som använde sig av xp-systemet i fjärde, femte eller när det nu fanns? Nej, inte jag heller. Kommer ni ihåg turneringen som använde sig av preliminary bombardment? Nä, inte jag heller.
Min poäng är att det alltid är upp till arr hur turneringen skall se ut. Allies eller ej. Fort eller ej. Tomteskogar eller ej. Passar inte turneringen dig så åker du inte dit.
Jag tycker att det är kul med variation. Subkomp, mallkommp, okomp, allies, fort, mystik osv. Jag kör och skiter i att gnälla!
Uppdrag är självklart upp till arr! Mystiska bäckar, skogar, träsk och annan smet är också givet vis upp till arr. Om nu två spelare tycker att det är jävligt spännande med trollskogar så är de hemskt välkomna att spela med det.
Kommer ni ihåg senast ni var på en turnering som använde sig av xp-systemet i fjärde, femte eller när det nu fanns? Nej, inte jag heller. Kommer ni ihåg turneringen som använde sig av preliminary bombardment? Nä, inte jag heller.
Min poäng är att det alltid är upp till arr hur turneringen skall se ut. Allies eller ej. Fort eller ej. Tomteskogar eller ej. Passar inte turneringen dig så åker du inte dit.
Jag tycker att det är kul med variation. Subkomp, mallkommp, okomp, allies, fort, mystik osv. Jag kör och skiter i att gnälla!
Människomat, till exempel spannmål.
Det kommer aldrig att hända om man inte vill det. Kommer någon för nära hoppar man bara ut eller ställer sig på taket. Eftersom du alltid får mäta i förväg kommer du aldrig bli överraskad av enhet som du inte trodde skulle komma fram.Mutt skrev: En sak till, det är inte kul att sitta i byggnader om det tolk exempel kommer fram 10 impar och assaultar den. 10 frag grenades in genom fönster gör ont (synd om tyrranider dock).
Alexander Merinen
En mycket intressant diskussion.
Där alla i grund har samma åsikter men fortsätter diskutera.
Ingen vill egentligen ändra i reglerna just nu.
Arr bestämmer allt på sina egna arr.
Sen hårddrar jag det lite naturligtvis.
Alla är inte överens om effekterna ditten eller datten ger och det finns väl egentligen bara ett sätt att verkligen ta reda på det?
Testa allt först.
Men! Det är naturligtvis upp till arr att bestämma över sina egna turneringar
Där alla i grund har samma åsikter men fortsätter diskutera.
Ingen vill egentligen ändra i reglerna just nu.
Arr bestämmer allt på sina egna arr.
Sen hårddrar jag det lite naturligtvis.
Alla är inte överens om effekterna ditten eller datten ger och det finns väl egentligen bara ett sätt att verkligen ta reda på det?
Testa allt först.
Men! Det är naturligtvis upp till arr att bestämma över sina egna turneringar
-
katzenjammer
Alternativet vore ju att avsätta en budget för fortifications och/eller allies. Och kanske anpassa terrängen efter detta.
Nu har inte jag koll på poängvärden för terräng, men säg 2000p arme och 500p allies/terräng/en andra foc. (eftersom ni diskuterat allies i flera veckor och de först blir aktuella efter 2k poäng så antar jag att nya reglerna är snabba nog att uppmuntra större slag, vad är det annars att diskutera)
Nu har inte jag koll på poängvärden för terräng, men säg 2000p arme och 500p allies/terräng/en andra foc. (eftersom ni diskuterat allies i flera veckor och de först blir aktuella efter 2k poäng så antar jag att nya reglerna är snabba nog att uppmuntra större slag, vad är det annars att diskutera)
Flesh is a design fault