Turnerings scenen i 6th

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000

Så min fråga är, varför deltager inte du i turneringar i 6th?

Omröstningen slutade 22 nov 2012, 15:45

Gillar inte 6th
6
6%
Saknar komp
28
29%
Kan inte 6th än
9
9%
Inga intressanta turnerings upplägg
7
7%
Haft otur med datum
12
12%
Andra spel är roligare
5
5%
Det gör jag visst, mest hela tiden!
31
32%
 
Antal röster: 98

Tirumbar
Inlägg: 514
Blev medlem: 04 feb 2010, 10:00

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Tirumbar »

LillePer skrev:På denna sista kan man ju dra det till sin spets och på samma sätt som SM är ett mekka för de "bästa" spelarna i 40k Sverige så varför inte ha en turnering för de allra snyggaste? Typ alla bestpainted nominerade under året får vara med
COOL IDE !

Den turnering skulle vara kul att glutta på :)
Richard Petersson
He-Man har för övrigt sjukt många figurer som funkar i Necron-armén

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Silversixx »

kombat skrev:
Silversixx skrev:
kombat skrev:Jag tycker att silversixx turneringsupplögg är väldigt bra för de som tycker om sportsmanship delen och målnings delen tyvärr ignorerar du de som gillar tävlingsmomentet.
Fast det gör jag ju inte. Jag tvingar folk som gillar tävlingsmomentet att anstränga sig när de målar upp sin armé och när de spelar mot sina motståndare.

Klart man kan slänga in en massa saker som Best General och Best Overall. Men om de ska ge extrapoäng så blir det en konstig situation, tror jag.
Så bara för att jag inte gillar att måla och inte gör det så bra heller så ska jag automatiskt inte kunna göra bra ifrån mig på din tävling och att de är din heliga uppgift att lära mig att spela på "rätt" sätt.

Om man vill tävla med att ha bra målning låt det vara en målningstävling och vill man tävla i att spela bra då ska du ju faktiskt handla om vem som spelar bäst inte vem som kan mygla till sig bäst komp eller vara en djävel på att måla.
Men Pck, det här kommer ju att faktiskt funka för dig med.
Du får 4 poäng för att du målat din armé. Visst, kanske inte supersnyggt eller what ever, men fortfarande godkänt med baser, färg och utseende.
Sen får du och din motståndare gradera varandra för sportmanship efter varje batalj. 0-2 poäng. De flesta borde få 1 poäng, och skulle det vara så att arrangörerna misstänker någon form av taktikröstning, så får vi se över det.
Så, du har 9 poäng i grund. Sen vinner du alla dina bataljer. Då har du 34 poäng, och tiebreaker på komp. Jätteenkelt.
Du vet förutsättningarna och dyker inte upp med 3 necron-flygare och andra tristessframkallande kombinationer av enheter som du vet är för bra för poängen och editionen. Då den subjektiva kompen kommer vara öppen, och faktiskt kan diskuteras innan konventet, så kommer du inte sitta och gråta för dig själv då du vet dina förutsättningar. Väljer du att köra stenhårt så kan du räkna med att det blir fler oavgjorda resultat än vinster i och med den aktiva kompens kompensering efter bataljerna.

Just den subjektiva kompen tror jag man kan lösa mycket snyggare än vad man gör nu. Det Svenska Socialdemokratiska sättet att "straffa" folk när de lagt ner tid och pengar på att dyka upp gillar jag inte helt. Så där måste man förbättra, och ett av förbättringarna är att be om listorna tidigare, köra kompen, publicera den och sedan ha en dialog om den. För visst, kompgruppen är säkerligen kompetent. Men Feedback från 40 spelare gör även sitt för förbättringen.

Snygg terräng, okej arméer och ett jävligt trevligt klimat tror jag är en jättefin lösning för att alla kan stå och hålla händerna efteråt.

@Gonka:
Du är alltid välkommen till en Gastturnering! I sann Gastanda så lägger vi Gast Masters under SM-helgen. Anarkister och misantroper som vi är...
Senast redigerad av 1 Silversixx, redigerad totalt 13 gånger.

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

Förstår fortfarande inte varför man måste dela in turneringar olika kategorier när man faktiskt på ett lätt sätt kan åstadkomma alla sakerna på samma turnering. Vad jag då tror man skall göra som spelare är att fokusera på vad man själv vill få ut av turneringen (vinna matcher, flasha med sin snygga arme, eller bara ha kul snacka skit med folk, eller alla sakerna) jag tror inte på att exkludera folk, utan att ge alla möjligheten att briljera inom den delen av hobbyn som man faktiskt tycker är roligast

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Silversixx »

kombat skrev:Förstår fortfarande inte varför man måste dela in turneringar olika kategorier när man faktiskt på ett lätt sätt kan åstadkomma alla sakerna på samma turnering. Vad jag då tror man skall göra som spelare är att fokusera på vad man själv vill få ut av turneringen (vinna matcher, flasha med sin snygga arme, eller bara ha kul snacka skit med folk, eller alla sakerna) jag tror inte på att exkludera folk, utan att ge alla möjligheten att briljera inom den delen av hobbyn som man faktiskt tycker är roligast
Nu förstår jag inte. Du känner dig exluderad för att att jag presenterat ett turneringsformat som tagit vara på klagomålen för alla som sagt nåt i tråden och försökt presentera en lösning som gagnar alla?

Jag ska nog kalla turneringen för The Awesome Turnering World Championship. Så alla vinnare blir världsmästare i 40k.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av RUNE »

Hur ska man kunna göra alla typer av spelare glada på samma turnering?
Hur kombinerar man en spelare som kör stenhårda, ostiga arméer för att vinna, med en spelare som väljer ur hela codexet eftersom han tycker det ger en mer nyanserad armé och roligare spelupplevelse? För mig är det två typer av spelare som utgör varandras motpoler.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Yabob »

LillePer skrev:Fast ärligt talat borde det inte vara något problem att fixa båda delarna.

Alt. 1
SM: tävlingsinriktat som bara den av uppenbara skäl, liten focus på hobbyaspekten

Alt. 2 lagombajs turnering
Alla spelar klart för att vinna men det är kanske inte prio 1 för alla och sportsmanship och målning spelar faktiskt in i resultatet. (Mer eller mindre)

Alt. 3
Myshyggloturnering med fräscha arméer
Tärningsrull där det viktigaste är att alla har skoj med fina arméer på brädet. Dvs målning och andra "softscores" är kanske 30-50% av totalen. (Kanske i ett w/l/d att den med flest vinster som även får mest softscores vinner, ingen annan tiebreaker)
På denna sista kan man ju dra det till sin spets och på samma sätt som SM är ett mekka för de "bästa" spelarna i 40k Sverige så varför inte ha en turnering för de allra snyggaste? Typ alla bestpainted nominerade under året får vara med.
Den här posten fungerar alldeles utmärkt för att visa på hur turneringsklimatet har förändrats under senare år i Sverige. För säg 5-10 år sen så var många av turneringarna upplagda ungefär som alternativ 2. Idag däremot så har det svängt över till alternativ 1 istället. Och frågan är om det egentligen är "by popular demand".

Vad det gäller målningen och eventuella turneringspoäng för det så var det vanligare förr. Det var dessutom generellt sett rätt dålig kvalité på målningen. Sedan dess har målningsstandarden förbättrats rejält och det är inte helt omöjligt att det beror på att det var värt något att måla bra.

Tänkte även passa på att lyfta ett par andra saker om varför det kommer mindre med folk idag (om det nu gör det). Någon nämnde att det skulle kunna vara för att det finns många fler turneringar idag. Inte helt omöjligt om ni frågar mig. Samma sak har drabbat konventen på senare år.

För att ta ett exempel:

Jag började gå på LinCon för ca. 10 år sen. På den tiden kunde konventet dra uppemot 1 200 personer. Nuförtiden så sitter jag med i Dragon's Dens styrelse och vi har kunnat konstatera att man idag får vara nöjd om det till samma konvent kommer hälften av det antalet som kom för 10 år sen.

Det andra är återväxten. Hur ser det egentligen ut med den? De äldre spelarna droppar ju av vartefter när de får andra saker i sitt liv som måste prioriteras. Det känns som att man oftare konstaterar när man kommer till en turnering att någon äldre spelare inte är med längre än att man ser en ny kille eller tjej.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

Silversixx skrev:
kombat skrev:Förstår fortfarande inte varför man måste dela in turneringar olika kategorier när man faktiskt på ett lätt sätt kan åstadkomma alla sakerna på samma turnering. Vad jag då tror man skall göra som spelare är att fokusera på vad man själv vill få ut av turneringen (vinna matcher, flasha med sin snygga arme, eller bara ha kul snacka skit med folk, eller alla sakerna) jag tror inte på att exkludera folk, utan att ge alla möjligheten att briljera inom den delen av hobbyn som man faktiskt tycker är roligast
Nu förstår jag inte. Du känner dig exluderad för att att jag presenterat ett turneringsformat som tagit vara på klagomålen för alla som sagt nåt i tråden och försökt presentera en lösning som gagnar alla?

Jag ska nog kalla turneringen för The Awesome Turnering World Championship. Så alla vinnare blir världsmästare i 40k.
:)
Nä jag anser att man bör ha samma chanser och att målning och sportsmanship inte hör hemma i samma gren som spelandet därför inte bör räknas ihop utom när man kollar best overall. Som katarsis säger om fantasia så ärndetvtydligen målningen som avgör vem som vinner och det anserinte jag vara rättvist och därför exkluderas folk som inte målar snyggt

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Zurken »

Helt klart behövs det en variation av turneringsupplägg för att alla ska ha någon turnering som passar bra. I 5th tyckte jag det var en ganska bra blandning (något viktad mot tävlingsspelande) och jag tror vi kommer få se fler mjukare turneringar när 6th har varit igång ett tag.

Det tar ett tag att komma in i 6th-ed tänket och innan man kommit in i det är det svårt att bedömma komp. Dessutom så spelar "mjukis"spelare överlag mindre än "tävnlings"spelare och det tar därför längre tid innan de som föredrar mjukare upplägg kommer in i spelet. Det är mim teori iaf.


Sen kan det nog verka vara en hårdare stämning än var det egentligen är om man bara läser här på forumet. I själva verket är det väldigt sällan man inte kan komma överens med sin medspelare väl vid brädet, oavsett turnering. Speciellt regelforumet kan bli hetsigt, men det är bara för att man INTE ska hetsa upp sig väl vid brädet.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av kombat »

RUNE skrev:Hur ska man kunna göra alla typer av spelare glada på samma turnering?
Hur kombinerar man en spelare som kör stenhårda, ostiga arméer för att vinna, med en spelare som väljer ur hela codexet eftersom han tycker det ger en mer nyanserad armé och roligare spelupplevelse? För mig är det två typer av spelare som utgör varandras motpoler.
Jag anser att det är missions som avgör hur bra en lista är mycket mer än komp. Även "balanserade" listor kan vara ostiga och snorhårda. Jag gillar inte att spel med spam listor varken med eller emot däremot ser jag det som en utmaning att bygga en lista som jag anser vara kul och bra samt kan hantera dessa spamlistor som egentligen inte är särkilt framgångsrika.

Fokuset för många har oftast varit på motståndaren att de kör den eller en annan arme men m man fokuserar på att spela med en arme som man tycker är kul själv så har det mindre betydelse vad min motståndare ställer fram, det är ju trots allt min arme jag ska spela medoch inte min motståndares

Silversixx
Inlägg: 1153
Blev medlem: 09 okt 2008, 15:14

Re: Turnerings scenen i 6th

Inlägg av Silversixx »

kombat skrev:
Silversixx skrev:
kombat skrev:Förstår fortfarande inte varför man måste dela in turneringar olika kategorier när man faktiskt på ett lätt sätt kan åstadkomma alla sakerna på samma turnering. Vad jag då tror man skall göra som spelare är att fokusera på vad man själv vill få ut av turneringen (vinna matcher, flasha med sin snygga arme, eller bara ha kul snacka skit med folk, eller alla sakerna) jag tror inte på att exkludera folk, utan att ge alla möjligheten att briljera inom den delen av hobbyn som man faktiskt tycker är roligast
Nu förstår jag inte. Du känner dig exluderad för att att jag presenterat ett turneringsformat som tagit vara på klagomålen för alla som sagt nåt i tråden och försökt presentera en lösning som gagnar alla?

Jag ska nog kalla turneringen för The Awesome Turnering World Championship. Så alla vinnare blir världsmästare i 40k.
:)
Nä jag anser att man bör ha samma chanser och att målning och sportsmanship inte hör hemma i samma gren som spelandet därför inte bör räknas ihop utom när man kollar best overall. Som katarsis säger om fantasia så ärndetvtydligen målningen som avgör vem som vinner och det anserinte jag vara rättvist och därför exkluderas folk som inte målar snyggt
Du har ju samma chans. Du målar okej=4 poäng. Du är trevlig att möta=5-10 poäng. Du vinner alla dina bataljer=25 poäng. Du har medelkomp=Världsmästare i 40k.

Missions som kommer sträva efter att erbjuda utmaningar, inte ett "Kuken, Ballen, in i mitten av Vallen!" som det blev på VSK när allt gick åt helvete...

Skriv svar