Angående ryska/kinesiska kopior

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Flogger

Re: Angående ryska/kinesiska kopior

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev:
Flogger skrev:Fast kom ihåg att det är helt befängt av någon annan att baka ett eget bröd som ser likadant ut och sälja det, tror Antipiratbyrån har något att säga till om där.
Ja, tänk så mycket pengar skogaholmsbröd förlorat på skolklasser som säljer frallor för att åka på skolresa :(
Ja, helt fruktansvärt. Äckliga skolelever som försöker stjäla ett företags pengar på det sättet.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Även om man tycker sig ha moralisk rätt till att göra något behöver ju inte handlingen leda dit man vill.

Sannolikheten är väl ändå mycket stor att Forge World och andra företag som designar figurer tillsammans med böcker, regler mm kommer att lägga ner sin verksamhet eftersom allt fler spelare väljer att köpa kopior från Kina. När dessa företag lägger ner kommer Kineserna inte längre att ha något att kopiera, så då är det slut på balla gubbar framöver.

Då är det hyfsat ointressant vad som var moraliskt försvarbart eller inte, spelet är över och det var dom som valde kinakopior som såg till att det blev så.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag tror knappast att saker som kinakopior av modeller kommer få GW att gå under av precis samma anledning som att piratbukt-PDFer av codexar inte nämnvärt påverkar GWs försäljning av varken fysiska eller digitala böcker i den utsträckning att de i slutändan går under pga av något sådant. Om de har en affärsplan som inte tål sånt i den utsträckning det existerar så gör de något fel.

Sen är det faktum att kopior existerar ett tecken på att priserna från början är satta så högt att det ändå finns marginaler som tillåter andrahandsförsäljning och en rejäl vinst på dem. Detsamma finns inom många andra branscher.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Jag funderar över om det är så att en del inte vill fatta vad man skriver...

Ni menar på fullaste allvar att allt som producerats tillhör alla? Jag missade nog den dagen då äganderätten på saker och ting upphörde att gälla.

Den som producerar kommer alltid vilja ha ersättning för det. Den som enbart konsumerar kommer förstås tycka att det är fel och vilja ha mer till lägre pris. Helst gratis.

Jag gör nog som en av de föregående postarna och drar mig ur. jag tyckte det var underhållande en stund men nu gör tråden mig bara på dåligt humör.

Förövrigt så har jag en helt ärlig FW-modell som väntar på att flytta hem till Flogger. Den är dessutom betald redan. Jag står till och med för frakten. Men jag saknar fortfarande adressen den ska skickas till...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Röde skrev:Jag funderar över om det är så att en del inte vill fatta vad man skriver...

Ni menar på fullaste allvar att allt som producerats tillhör alla?
Jag tror du missar tonen i vår ironi ;)

Det kommer alltid finnas olika åsikter om vad är moraliskt eller inte, vad som är rätt och fel. Det finns de som gillar att diskutera, och det finns de som väljer att inte göra det.

Personligen fortsätter jag bara skriva i den här tråden mest för att säga emot Gonka oavsett vad han säger! ;)

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Ancalagon skrev:Personligen fortsätter jag bara skriva i den här tråden mest för att säga emot Gonka oavsett vad han säger! ;)
Vi har något gemensamt! :twisted:
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
The Gretchin

Inlägg av The Gretchin »

Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Men... Nu kollade jag ju på en gratiskopia istället för att gå och se Betnér live... :? Hmmm...
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Katarsis skrev:
Men... Nu kollade jag ju på en gratiskopia istället för att gå och se Betnér live... :? Hmmm...
Fast det var ju ok då han tjänar så bra...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ogglas

Inlägg av Ogglas »

Stor humor i vanlig ordning.

Skriv svar