7th edition förändringar

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

7th edition förändringar

Inlägg av Flogger »

Håller på att läsa igenom regelboken och tänker att förändringarna kan vara av intresse att hålla koll på.

- Om man är Gone To Ground får man INTE overwatcha

- folk som rider på Chariots räknas nu som stationary även om charioten har rört sig (äntligen kan vi spela Burning Chariots!)

- FMCs har nu regeln JINK (vilket alltid ger 4+ cover)

- FMCs måste bara ta ETT grounded test i slutet av fasen om den tog ett wound

- FMCs får inte ändra flight modes och assaulta i samma runda

- väljer man att använda sin save från JINK får man bara snapshotta nästa runda (gäller ALLA som har JINK)

- charging through difficult terrain är -2 i charge distance.

- move through cover ignorerar movement minuset för att charga genom diff

- Independent Characters kan INTE joina enheter som delvis eller helt består av fordon/monstrous creatures

- Area terrain FINNS INTE, istället har varje terrängbiten egna regler. Kratrar funkar som area terrain gjorde innan förutom att de ger 6+ cover t.ex.

- FOCen består av HQ, Troops, Elites, Fast Attack, Heavy Support, Fortification, Lord of War, Other (i detta fall saker som t.ex. Imperial Knights)

- om warlorden dör så är alla abilities från warlord traiten OMEDELBART förlorade. Har du enheter som kan outflanka tack vare warlord traiten innebär detta att de får gå in som vanliga reserves.

- wounds i challenges går nu över på resten av enheten om ena karaktären dör med overkill (som det kallas in fantasy)

- unbound och battle-forged har regler som säger att båda spelarna kan spela på olika sätt, alltså är unbound vs battle forged helt ok. Räknar starkt med att unbound aldrig kommer spelas på turneringar.

- forests. Skogar är oförändrade. S. 707

- ATSKNF ger inte 3" extra move när man regroupar! annars oförändrat

- PRECISION SHOTS. Endast på sexor. Ha så roligt med dina muppiga precision shots på LinCon PapaD för de är borta i 7e ;)

- Infiltrate. Enheter kan inte infiltrera karaktärer med utan regeln och vice versa.

- SMASH. Vill man dubbla sin styrka får man bara 1 attack numera, inte hälften.

- Intercepter gör inte längre så du slipper snappa mot andra mål. Så har du skyfire och intercept är det endast snapshots mot allt utom FMCs, Flyers och Skimmers.

- Vector Strike är numera D3 hits mot swooping FMCs eller zooming Flyers. Annars bara 1 hit. Alltid AP2.

- FMC som blir grounded får inte använda sin JINK save den turen

- Intervening models. 5+ cover som om du vore bakom terräng.

- Ruins. 4+ cover oavsett om du är 25% täckt eller ej.

- Defensiva granater ger inte stealth inom 8" längre, men kan kastas för att orsaka blind.

- Nightfight=alla har stealth
Senast redigerad av 7 Flogger, redigerad totalt 25 gång.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Lottomannen »

Hurra! Underbar sammanställning för oss som är fast på jobbet, fortsätt gärna!

Än så länge efterlängtade ändringar. Den med chariots var ju en glad överraskning.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Denkan
Inlägg: 964
Blev medlem: 27 sep 2011, 10:20
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Denkan »

hit & run?
skilled riders?
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Flogger »

- wounds i challenges går nu över på resten av enheten om ena karaktären dör med overkill (som det kallas in fantasy)

- unbound och battle-forged har regler som säger att båda spelarna måste spela på samma sätt, alltså inget unbound vs battle forged, om man inte är överens om det sedan innan då. Räknar starkt med att unbound aldrig kommer spelas på turneringar.

Fortsätter strax :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Mr_riot
Inlägg: 753
Blev medlem: 31 mar 2009, 21:00

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Mr_riot »

Woho! Jag kan fortsätta att spela med abbe då ett tag till och inte lämna spelbordet gråtande när champion of chaos reglen stökar utan nöjt se på när han faktiskt dödar något mera än en 9p ig sergant med sin challenge :)

Ozzit
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 okt 2012, 19:37

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Ozzit »

Reglerna för challenge har fått ett par förändringar.
Du kan utmana/acceptera även om du står långt bort. Wounds går över från challenge till enheten när ena modellen dör och du kan slå på en modell som är i challenge när han får slut på kompisar att slå på.

Regler för skog kunde jag inte hitta alls så jag antar att man inte får cover av att stå i en skog alls och måste nu kolla om träden i skogen täcker modeller eller inte.

Poison attacks kräver MER strength än toughness för att få reroll to wound nu.

Barrage wounds utgår från första blasten

Warlord är valfri "character model" från primary detachment

FMC kan ta ground test i alla faser, inte bara shooty

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Flogger »

PSYCHIC PHASE!

Spelaren slår en D6.
Så många warp chargen får båda spelarna i den psychic fasen. Låt oss säga att de slår 3.

Båda spelarna lägger till sina mastery levels (ALLA i armén). Ett seercouncil genererar alltså 16 extra tärningar (10 warlocks och två Farseers är 16 levels) medan en screamer stjärna med 4 heralder genererar 12 extra plus Kairos 4st (tre per herald om de är mastery level 3 då D.v.s.)
Eldar har nu 19 warp charge tärningar och demonerna 19 de också! (Valde de två arméerna som är helt bäst på psychix powers)

Båda Farseers har rullat Fortune (lucky!)

För att kasta en psychic power slår man så många tärningar man vill och du behöver minst så många 4+ som powern har i warp charge. Fortune kostar 2 warp charge, vilket innebär att minst 2st 4+ måste rullas. Spelaren väljer då att använda 6 tärningar för att vara säker på att få minst 2st, man vågar inte gambla med ett seer council då de är beroende av Fortune.
De lyckas och slår 3st 4+.

Motståndaren får då en chans att blocka powern, då får hen slå hur många tärningar hen vill och för varje 6+ tar det bort en av motståndarens 4+. Demonspelaren vet att denna får inte gå igenom så rullar 10 tärningar och slår 3st sexor! Då går Eldar spelarens Fortune inte igenom.

OM han hade slagit 2st sexor hade Fortune fortfarande gått igenom, man måste ta bort alla warp chargen för att powern inte ska lyckas.

Eldar spelaren använder en warlocks för att kasta conceal! Tar bara tre tärningar, hen behöver trots allt bara en enda 4+ för att den ska lyckas. Men bam! Slår dubbelsexa! PERILS! Dags att slå på tabellen, eldar spelaren rullar en d6 och kikar på tabellen där alla resultat utom sexan är dåliga och troligen dödar warlocken då denne bara har ett wound.

En warlock bestämmer sig för att kasta Doom på screamerstjärnan. Slår resten av tärningarna och slår 4st 4+ Så den går igenom. Men nu är screamerstjärnan targettad och nu kommer bonusar! +1 på Deny the Witch för att de är psykers, +1 för att de är högre level än psykern som kastar powern så de förnekar den på 4+.
Eftersom demonspelaren har 9 tärningar kvar slår hen allihop och får 5st 4+. Powern går inte igenom.


Kort och gott, psychic powers verkar ha fått en ordentlig nerf.
Senast redigerad av 1 Flogger, redigerad totalt 25 gånger.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Flogger »

- FMC som blir grounded får inte använda sin JINK save den turen
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Flogger »

- forests. Skogar är oförändrade. S. 707

- ATSKNF ger inte 3" extra move när man regroupar! annars oförändrat

- PRECISION SHOTS. Endast på sexor. Ha så roligt med dina muppiga precision shots på LinCon PapaD för de är borta i 7e ;)

- Infiltrate. Enheter kan inte infiltrera karaktärer med utan regeln och vice versa.

- SMASH. Vill man dubbla sin styrka får man bara 1 attack numera, inte hälften.

- Intercepter gör inte längre så du slipper snappa mot andra mål. Så har du skyfire och intercept är det endast snapshots mot allt utom FMCs, Flyers och Skimmers.

- Vector Strike är numera D3 hits när swooping FMCs eller zooming Flyers gör't. Annars bara 1 hit. Alltid AP2.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: 7th edition förändringar

Inlägg av Flogger »

- Intervening models. 5+ cover som om du vore bakom terräng.

- Ruins. 4+ cover oavsett om du är 25% täckt eller ej.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar