Detachments till 40k

Allmänna diskussioner om Warhammer 40,000
zigvard85

Detachments till 40k

Inlägg av zigvard85 »

Jag har inte den nya regelboken men jag har läst något om att man kan alliera in sin egen ras flera gånger om, ursäkta om jag har helt fel nu men så som jag läste det så kan man antingen alliera in med en annan codex eller med sin egen. Jag tänkte då på Tyranids, kan dem då alliera in en extra HQ och en extra troop samt optional till elite, fast och heavy?

Användarvisningsbild
Flogger

Re: Detachments till 40k

Inlägg av Flogger »

Det är lite skumt, funkar som så:

Du kan INTE alliera med samma faction som dig själv (alltså ingen tyranid/tyranid eller tau/tau)

Du KAN däremot ha hur många "combined arms detachments" du vill så länge du uppfyller kraven som är 1 HQ och 2 Troops.

En 1500 poäng tyranid lista skulle alltså kunna se ut något i stil med:

Flyrant
Flyrant
Flyrant
Flyrant
10 Termagaunts
10 Termagaunts
3 Warriors
3 Warriors
3 Zoanthropes

Typ. Sedan blir det combined arms detachment som innehåller din warlord ditt primary detachment.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Precis som flogger skriver är det.

Jag är dock tveksam till att man kommer få ta mer än 1 Allied och ett CAD detachemnt på en turnering.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

elaktomte

Inlägg av elaktomte »

Flogger skrev:Det är lite skumt, funkar som så:

Du kan INTE alliera med samma faction som dig själv (alltså ingen tyranid/tyranid eller tau/tau)

Du KAN däremot ha hur många "combined arms detachments" du vill så länge du uppfyller kraven som är 1 HQ och 2 Troops.

En 1500 poäng tyranid lista skulle alltså kunna se ut något i stil med:

Flyrant
Flyrant
Flyrant
Flyrant
10 Termagaunts
10 Termagaunts
3 Warriors
3 Warriors
3 Zoanthropes

Typ. Sedan blir det combined arms detachment som innehåller din warlord ditt primary detachment.
Combined arms attachment?
Typ farsight enclave eller?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

elaktomte skrev:Combined arms attachment?
Nej.
Ett codex kan inte alliera sig med sig självt. Men man kan däremot spela med hur många FOCs som helst från samma codex sålänge som man uppfyller de obligatoriska valen. Typ så.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Combined arms attachment = Ett vanligt FoC som dom bytt namn på för att förvirra folk.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
fredrik

Inlägg av fredrik »

Jag ser hellre att turneringarna begränsar spammandet med komp snarare än genom att begränsa antalet detachments man kan ta. Problemet är ju inte dom som tar black legion + crimson slaughter + cypher + helfist murderpack, utan de som tar tio riptides.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

fredrik skrev:Jag ser hellre att turneringarna begränsar spammandet med komp snarare än genom att begränsa antalet detachments man kan ta. Problemet är ju inte dom som tar black legion + crimson slaughter + cypher + helfist murderpack, utan de som tar tio riptides.
+1

Samt eftersom nids typ inte kan döda något fordon med AV13+ utan flyrants med haywire flamers (eller om man slår fram lansen och sedan slår 6 på tabellen) vore det väldigt skönt för dem om de kunde ta två detachments.

Kanske skulle man kunna sätta en restriktion på 2 detachments, vill man ha dubbla FOCs får man offra sina allies.

Sedan är inte Cypher eller formationer ett detachment väl? Så de påverkas inte av denna restriktion?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

elaktomte

Inlägg av elaktomte »

Katarsis skrev:
elaktomte skrev:Combined arms attachment?
Nej.
Ett codex kan inte alliera sig med sig självt. Men man kan däremot spela med hur många FOCs som helst från samma codex sålänge som man uppfyller de obligatoriska valen. Typ så.
Så teoretiskt kan man spela med 3 Force organisation charts i samma armé, utan att behöva alliera sig?

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Formations och Dataslates räknas separat ja.

Skriv svar